30بوک
کتاب عمومی
هنر
موسیقی
روان شناسی موسیقی

روان شناسی موسیقی

(0)
نویسنده:

1,100,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
162

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب روان شناسی موسیقی

نشر ققنوس منتشر کرد:
موسیقی چطور در خلق‌وخوی ما تأثیر می‌گذارد؟ بهترین راه برای پرورش مهارت‌های موسیقیایی چیست؟ تنوع تعری موسیقی در میان فرهنگ‌ها چگونه است؟
«روان‌شناسی موسیقی تأثیر مهمی که موسیقی در زندگی روزمره ما دارد و اثرش را بر جامعه، گروه‌ها و افراد بررسی می‌کند. این کتاب نشان می‌‌دهد که موسیقی چطور می‌تواند برای عملکرد فکری، سلامت و رضایت خاطر ما مفید باشد. و توانایی موسیقیای را هم به‌مثابه موهبت می‌سنجد و هم به‌مثابهٔ آنچه می‌توان از طریق یادگیری و تمرین بهبود بخشید. این کتاب همچنین اهمیت موسیقی و تأثیرش را در رفتار ما نشان می‌دهد.
سوزان هلم استاد افتخاری آموزش و روا‌ن‌شناسی موسیقی در مؤسسهٔ آموزشی یو‌سی‌ال است. او در فهرست برگزیدگان سال 2015 مفتخر به دریافت نشان امپراتوری بریتانیا (MBE) شد و پیش از درآمدن به کسوت دانشگاهی هم در مقام موسیقیدان حرفه‌ای مشغول به کار بود.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتابِ روان‌شناسی موسیقی اثر سوزان هلم

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ روان‌شناسی موسیقی از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتابِ روان‌شناسی موسیقی از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتابِ روان‌شناسی موسیقی:

کتابِ روان‌شناسی موسیقی اثر سوزان هلم، محقق، نویسندهٔ انگلیسی و استاد بازنشستهٔ آموزش و روان‌شناسی موسیقی است. این کتاب در سال 2018 منتشر شد و با رویکرد نوین تجربی به علم روان‌شناسی و عمدتاً در چارچوب «عصب‌روان‌شناسیِ شناختی» نوشته شده است. این کتاب یک راهنمای جامع برای آشنایی با تأثیر روا‌ن‌شناختی و عاطفی موسیقی بر افراد است.

چرا باید کتابِ روان‌شناسی موسیقی را بخوانیم؟

آیا هم به موسیقی علاقه دارید و هم روان‌شناسی؟ این کتاب به هر دو این موضوعات می‌پردازد، در واقع نویسنده از یک حقیقت پرده برمی‌دارد:  رابطه درهم تنیده و تنگاتنگ علم روانشناسی و موسیقی. با مطالعهٔ کتابِ روان‌شناسی موسیقی می‌توانید اطلاعات جامعی در زمینهٔ خلق و خو و موسیقی، مهارت‌‌های موسیقی، صدای عالی و صدای نسبی و موسیقی تعریف‌شده در نقاط مختلف جهان کسب کنید و متوجه می‌شوید موسیقی چگونه بر یادگیری، روحیه و خلق‌وخوی شما تأثیر می‌‌گذارد.

جملات درخشانی از کتابِ روان‌شناسی موسیقی:

«موسیقی چیست؟ آنچه ما تحت عنوان موسیقی تعریف می‌کنیم در ابعاد فرهنگی و فردی تعیین می‌شود. البته صورت به صورت واقعیت بیرونی وجود دارد، اما برای این‌که آن صوت به عنوان موسیقی در نظر گرفته شود باید آن را موسیقایی تشخیص دهیم. آنچه تحت عنوان «موسیقی» پذیرفته می‌شود در بین فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و افراد متفاوت است. موسیقیِ یک فرهنگ یا خرده فرهنگ ممکن است از طرف اعضای دیگر فرهنگ‌ها موسیقی دانسته نشود. تعریفی نسبتاً بدون سوگیریِ فرهنگی از موسیقی عبارت است از «هنر یا علمِ تنظیم اصوات در نُت‌ها و ریتم‌ها برای ایجاد الگو یا اثری دلخواه». در فرهنگ‌های غربی‌، از حیث تاریخی شرحی غنی‌تر از کیفیات زیبا‌شناختیِ موسیقی ارائه شده است. یک تعریف موسیقی را «هنر ترکیب اصواتِ آدم(ها) یا آلت‌(های) موسیقی برای دستیابی به زیبایی فرم و بیان احساس» توصیف کرده است. البته، تعریف موسیقی در قالب این عبارات به قضاوت‌های شخصی در مورد چیزی بستگی دارد که زیبایی فرم و بیان احساس را شکل می‌دهد. این‌جا تفاوت هست. در واقع، آنچه در نظر بعضی افراد «موسیقی» را تشکیل می‌‌دهد دیگران زیبا یا بیانگر احساس توصیفش نخواهند کرد.»

«موسیقی در سطح فردی وسیله‌ای برای بیان احساس است. ما می‌توانیم تصورات و احساساتی را از طریق موسیقی بیان کنیم که ممکن است انتقال آن‌ها را در تبادلات کلامی معمولی دشوار بیابیم. آهنگ‌های عاشقانه، آن‌هایی که درد جانکاهِ روابط عاطفیِ ناکام یا ماتمِ برآمده از داغدار شدن را بیان می‌کنند، همگی نمونه راه‌‌هایی هستند که موسیقی در بیان احساسات پیچیده به ما کمک می‌کند. موسیقی سطح برانگیختگی ما را تغییر می‌‌دهد. از موسیقی برای استراحت و ایجاد انگیزه در خود هنگام ورزش استفاده می‌کنیم. موسیقی در تغییر حالات و احساسات ما مؤثر است. از دسترس‌پذیریِ آسان آن بهره می‌بریم و از آن برای دست بردن در نحوه احساس خود استفاده می‌کنیم (به فصل 4 مراجعه کنید). ما شاید موسیقی شاد را برای آماده شدن برای رفتن به مهمانی، موسیقی غمگین را برای کمک به خود در کنار آمدن با عواطف بغرنج، یا موسیقی آرام‌بخش را زمانی که اضطراب داریم پخش کنیم. موسیقی ما را قادر می‌سازد هویتمان را ابراز کنیم. نوع موسیقی‌ای که می‌شنویم چیزهایی از سبک زندگی و باورهای ما نشان می‌دهد. این امر به‌ویژه در سال‌های نوجوانی مشهود است، یعنی دورانی که موسیقی، لباس، دوستانمان و نوع فعالیت‌هایمان این امکان را به ما می‌دهند که به همه بگوییم چه‌جور آدمی هستیم.»

«قدرت موسیقی در روشی بازتاب دارد که دولت ممکن است سعی در اِعمال نفوذ بر آن داشته باشد. موسیقی در آلمان نازی به‌دقت برای استفاده در تظاهرات توده‌ای انتخاب می‌شد تا احساسات میهن‌پرستانه مطلوب را ایجاد کند. طی دوره انقلاب فرهنگی در چین، موسیقی غربی تحت‌عنوان محنط و ممنوعه تقبیح شد. در روسیه امروزی، اعضای گروه پانکِ پوسی رایت پس از دستگیری به اتهام اوباشگری به دلیل اجرای برنامه در کلیسای جامع مسیح منجی در مسکو در سال 2012 به دو سال حبس محکوم شدند. در همان سال لیدی گاگا مجبور شد پس از اعتراض سنت‌گرایانِ مسلمان به این‌که طرز لباس پوشیدن و رقصیدن او باعث فساد جوانان مملکت می‌شود اجرای خود را که همه بلیت‌هایش فروش رفته بود لغو کند. موسیقی نه‌فقط در خدمت گستره‌ای از کارکردها در جوامع درمی‌آید، بلکه ماهیت آن بازتابنده ارزش‌ها، نگرش‌ها و ویژگی‌های آن جامعه است. مثلاً، سنت کلاسیک غربی میل به عقلانی کردن و درک محیط را منعکس می‌کرد. در زمانی که فرهنگ‌های شفاهی آنچه را ممکن بود به خاطر بماند محدود کردند، توسعه نظام‌های نت‌نویسی موسیقی آنچه را می‌شد به نسل‌های آینده منتقل کرد گسترش داد.»

تحلیلی بر کتابِ روان‌شناسی موسیقی‌:

روان‌شناسی موسیقی یا موسیقی ـ روان‌شناسی را می‌توان شاخه‌ای از روان‌شناسی و موسیقی‌شناسی در نظر گرفت. هدف این شاخه توضیح و درک رفتار و تجربهٔ موسیقیایی افراد است و از جمله فرآیندهایی است که از طریق آن می‌توان موسیقی را درک کرد و نقش آن در زندگی روزمره افراد را توضیح داد. روان‌شناسی موسیقی مدرن در درجهٔ اول تجربی است. دانش آن بر اساس تفاسیر و داده‌های جمع‌آوری شده با کمک مشاهدات سیستماتیک و تعامل با افراد گسترده‌تر می‌شود. روان‌شناسی موسیقی یک زمینهٔ تحقیقاتی با ارتباط عملی برای بسیاری از زمینه‌ها از جمله موسیقی، آهنگسازی، آموزش، انتقاد و درمان در نظر گرفته می‌شود و همچنین با کمک آن می‌توان نگرش، مهارت، عملکرد، هوش، خلاقیت و رفتار اجتماعی انسان را بررسی کرد.

در کتابِ روان‌شناسی موسیقی چه می‌خوانیم؟

روان‌شناسی موسیقی یا موسیقی ـ‌ روان‌شناسی که بعضاً به این عنوان معروف است، پیشینه‌ای طولانی دارد که با یونانیان باستان آغاز می‌شود. فیثاغورس که شاید بیشتر او را بابت قضیه‌اش در مورد مثلثات بشناسید، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با مونوکورد (ساز تک‌زهی) انجام داد که شالودهٔ موسیقی را بنا کرد و باعث شد که آموزش متقدم یونانی به منزلهٔ دانش ریاضیاتی در کنار حساب، هندسه و نجوم گنجانده شود. در فصل دوم کتاب با روان‌شناسی موسیقی دههٔ 1960 به بعد آشنا می‌شوید، که این حوزه رشد کرد تا تحقیق در باب ادراک موسیقی (به‌ویژه زیروبمی، ریتم، هارمونی، ملودی) را شکل دهد و چگونگی واکنش ما به آن را در برگرفته است. در فصل سوم به بعد نویسنده در مورد پرورش موسیقایی صحبت کرده است که شامل ترجیحات موسیقایی ما و یادگیری و اجرای موسیقی می‌شود. روان‌شناسی مدرنِ موسیقی اما در قرن نوزدهم پدیدار شد و در فصل ششم این کتاب نویسنده درک خصوصیات صورت و سنجشگری و ماهیت قابلیت موسیقیایی را توضیح می‌دهد که روان‌شناسی مدرن تأکید خاصی بر آن‌ها داشت. در کنار تمام این‌ها شما در این کتاب با تأثیر موسیقی در احساسات ما، نحوهٔ تعامل ما با موسیقی در زندگی روزمره و فایده‌ٔ گسترده‌تر موسیقی برای سلامت و رضایت خاطر و عملکرد فکری آن آشنا خواهید شد.

اگر از خواندن کتابِ روان‌شناسی موسیقی لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب درک و دریافت موسیقی اثر راجر کیمی ین یکی از کتاب‌های پرفروش و پرکاربرد در زمینهٔ موسیقی برای دانشجویان، هنرجویان، مدرسان و علاقه‌مندا نبه موسیقی است که هم به عنوان کتاب درسی از آن استفاده می‌شود و هم برای آشنایی علمی با سبک‌ها، آهنگ‌سازان و تاریخ موسیقی غرب به کار می‌رود.

• کتاب موسیقی هزارساله اثر ان ایی.لوکاس متخصص مطالعهٔ موسیقی در فرهنگ‌های مختلف است. نویسنده در این کتاب از نظام خاص موسیقی سنتی ایرانی صحبت کرده است و تاریخ موسیقی ایران را تصحیح کرده است. او به‌طور مؤثری در این کتاب تحلیل تاریخی، قوم و موسیقی‌شناسی را با هم ترکیب کرده است تا توضیحی گسترده و جامع برای فرآیندهای پیچیده و ظریف و تغییرات موسیقی سنتی ایرانی ارائه دهد.

دربارۀ سوزان هلم: محقق و نویسندهٔ انگلیسی

روان‌شناسی موسیقی

سوزان هلم در سال 1949 به دنیا آمد. او محقق و نویسندهٔ انگلیسی و استاد بازنشستهٔ آموزش و روان‌شناسی موسیقی در کالج لندن است. هلم از دوران کودکی در مدرسه فعالیت موسیقی را آغاز کرد و زمانی که یازده سال داشت نوازندهٔ ارشد ارکستر مدرسه بود و پس از آن به آکادمی سلطنتی موسیقی بریتانیا رفت. درحالی‌که در این آکادمی درس می‌خواند، نوازندهٔ ویولن ارکستر حرفه‌ای بود و به‌صورت آزاد می‌نواخت. در سال 1971 او به ارکستر لایت میدلند بی‌بی‌سی در بیرمنگام پیوست و نوازندهٔ اصلی ویولن دوم شد. در این مدت او به فعالیت‌های دیگری نیز در زمینهٔ موسیقی می‌پرداخت و در همان مدت شروع به آموزش ویولن به دانشجویان کرد و پس از نقل‌مکان به بیرمنگام، علاوه بر اجرای حرفه‌ای، و تدریس، در مدارس نیز آموزش می‌داد. در سال 1978 هلم مدرک تحصیلی خود را دریافت کرد و درحالی‌که به کارهای دیگرش ادامه می‌داد، مشغول به تدریس به‌صورت تمام وقت در ادارهٔ آموزش سندوِل کرد و همین تصمیم مسیر شغلی او را به روان‌شناسی و آموزش تغییر داد. پیشینهٔ هلم به عنوان یک نوازنده او را بر آن داشت تا پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد و دکترایش را در زمینهٔ روان‌شناسی موسیقی اخذ کند. هلم در پژوهش‌هایش بر روی دو حوزهٔ روان‌شناسی موسیقی و آموزش موسیقی و بی‌میلی و یادگیری تمرکز کرده است. از او تاکنون 15 کتاب و بیش از 250 مقاله در همین زمینه منتشر شده است. او یکی از اعضای انجمن روان‌شناسی بریتانیا،‌ انجمن بین‌المللی آموزش موسیقی و عضو افتخاری «مارک موزیک» است و در سال 2015 برای خدمات آموزشی بی‌نظیرِ خود نشان امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی