انه اید

(53)
نویسنده:

3,500,000ریال

2,975,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5650

علاقه مندان به این کتاب
83

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب انه اید

انتشارات مرکز منتشر کرده است:
انه اید در ادبیات کلاسیک رومی همان جایگاهی را دارد که ایلیاد و ادیسه در ادبیات کلاسیک یونان آن را می توان دنباله ای بر ایلیاد شمرد. ویرژیل انه اید را از آنجا آغاز می کند که هومر ایلیاد را با ویرانی و سوختن تروا به پایان می برد.
انه اید حماسه ملی رومیان است. انه اید بزرگ زاده‌ی تروایی بود که تبار مادریش به خدایان می‌رسید و پس از تباهی تروا سفری پر ماجرا را بر پهنه دریاها آغاز کرد، به کارتاژ،و سپس به ایتالیا رفت، مردمان لاتین را به پیروزی رساند و فرمانروای مردمی شد که شایستگی‌های ترواییان را با توان‌های لاتینان در هم آمیخته بودند.
داستان انه داستانی مردمی بود و رومیان انه را نیای رومولوس، بنیاد گذار شهر رم، می شناختند ویرژیل از این داستان کهن حماسه ای پرشور ساخت که به روزگار امپراتوری پشتوانه‌ای تاریخی و اسطوره‌ای برای رومیان شد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

اینفوگرافیک کتاب انه اید

اینفوگرافیک انه اید

معرفی کتاب انه‌اید اثر ویرژیل 


منتقدان و کارشناسان ادبیات کلاسیک سرگذشت انه یا انه‌اید ویرژیل را سومین داستان بزرگ پهلوانی در جهان پس از «ایلیاد» و «اُدیسۀ» هومر می‌دانند. انه‌اید یکی از بهترین آثار ویرژیل در نظر گرفته می‌شود و یکی از مهم‌ترین مجموعه اشعار تاریخ ادبیات غرب است. ویرژیل در طول یازده سال آخر زندگی خود بر روی این اثر کار کرد. این منظومۀ حماسی شامل 12 کتاب می‌شود که داستان سفر انه‌اید، جنگجوی فراری از غارت تروا به ایتالیا، نبرد او با شاهزادۀ ایتالیایی تورنوس، و بنیان نهادن شهری که بعدها تبدیل به رُم شد در آن شرح داده شده است.

انه‌اید به عبارتی دنبالۀ داستان‌های اُدیسه و ایلیاد است و ویرژیل آن را سُروده است. حمله یونانیان به تروا در ایلیاد سروده شده است؛ در اُدیسه و انه‌‌اید نیز دنبالۀ داستان و پی‌آمدهای نبر تروا گنجانده شده است. انه‌اید داستان یک پناهنده در جنگ تروا به نام انه‌اید (فرزند ونوس یا همان آفرودیت و پهلوان تروایی آنخسیس) است که در تلاش برای تحقق سرنوشت خود است. قصد او رسیدن به ایتالیا است، جایی که نوادگانش رومولوس و رموس در نهایت شهر رُم را تأسیس می‌کنند.

خلاصه داستان انه‌اید

ویرژیل انه‌اید را از آنجا آغاز می‌کند که هومر ایلیاد را با ویرانی و سوختن تروا به پایان می‌برد. شش کتاب اول انه‌اید سفر انه از تروا به رُم را شرح می‌دهد. بر اساس نظر مفسران باستان ویرژیل انه‌اید را بر اساس شعر هومر به دو بخش تقسیم کرده است. شش کتاب اول به عنوان الگوی اُدیسه در نظر گرفته می‌شود و شش کتاب آخر به ایلیاد مرتبط هستند.

پس از نابودی تروا، شاهزادۀ تروا، انه گروه کوچکی از بازماندگان را در جستجوی خانۀ جدیدی به ایتالیا می‌برد. متأسفانه همان‌طور که در مسیر پیش می‌روند، الهه یونو آن‌ها را می‌بیند. یونو از تروجان‌ها کینه دارد و از آن‌ها متنفر است چون می‌داند آن‌ها قرار است رُم را بنیان نهند که در نهایت باعث نابودی کارتاژ، شهر مورد علاقۀ او می‌شود. یونو با توطئه و همدستی خدای بادها طوفانی به راه می‌اندازد و تروجان‌ها مجبور می‌شوند به ساحل کارتاژ پناه ببرند.

خوشبختانه انه آن‌جا کسانی را می‌شناسد. در واقع مادر او، ونوس، ایزدبانوی عشق و زیبایی است. ونوس او را با دیدون ملکۀ زیبای کارتاژ که به تازگی بیوه شده آشنا می‌کند و دیدون دیوانه‌وار عاشق انه می‌شود. آن شب در ضیافتی که به افتخار انه برگزار شده، او به دیدون داستان چگونگی سقوط تروا و داستان فرار خودش را تعریف می‌کند و می‌گوید که همسرش در جنگ جان باخته است. 

انه و تروجان‌ها در نهایت زمستان را در کارتاژ می‌گذرانند و او و دیدون تصمیم می‌گیرند ازدواج کنند. سپس ژوپیتر نگران می‌شود که شاید انه به‌خاطر این عشق سرنوشت خود برای تأسیس یک شهر جدید را رها کند. او ایزد مرکوری را پایین می‌فرستد تا از انه بخواهد که به سفرش ادامه دهد. 

بریده‌هایی از کتاب انه‌اید

«223. با اینهمه ژوپیتر که بی‌هواداری از کسی، باریک، سرنوشت را می‌نگرد، خیره، چشم بر پاره‌ای بس خُرد از زمین دوخته است که کشتی شکستگان می‌کوشند بر آن توش و توانی نو بیابند. 
۲۲۹. پس ونوس دیدگانش را که از اشک می‌درخشند، به سوی او برمی‌آورد. کوبه‌ای نو که انه نواخته می‌‌آید، و او را همچنان از ایتالیا به دور می‌برد، او را از سرنوشتی درخشان که به یورش نوید داده شده است، در گمان می‌افکند. 
254. ژوپیتر به آن لبخند ویژه که آسمان را روشن و آرام می‌دارد، دل او را استوار می‌گرداند؛ و نما و چشم‌اندازی شکوهمند را از آن گروه مردان بینوا که خیزابه‌هایشان درهم کوفته‌اند، پدید خواهد آمد، و تا به اگوست، آن خداوندگار گیتی درخواهد گسترد، بدو می‌نماید؛ و بر وی آشکار می‌سازد. بدین سان، در آن هنگام که انه بر کرانه به بیهودگی می‌کوشید که چشم فروبندد و بیارامد، فرمانروای برین خدایان از فراز المپ، می‌دید که تلاش دشوار انه به سرانجام می‌رسد؛ و بر می‌دهد؛ نیز سرنوشت بشکوه پسینیانش را می‌دید.»

خواندن کتاب انه‌اید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به اشعار و داستان‌های حماسی علاقه‌ دارید خواندن کتاب انه‌اید را از دست ندهید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب انه‌اید

کتاب انه‌اید

پوبلیوس ویرژیلیوس مارو معروف به ویرژیل در هفتادمین سال پیش از میلاد در آند که امروز پیتول خوانده می‌شود به دنیا آمد و در 21 سپتامبر 19 سال پیش از میلاد از دنیا رفت. او حماسه‌سرای بزرگ لاتین و بزرگ‌ترین شاعر جمهوری روم بود و سه تا از مشهورترین شعرهای ادبیات لاتین را سروده است. آثار ویرژیل تأثیر گسترده و عمیقی بر ادبیات و به ویژه بر کمدی الهی دانته گذاشته است که در آن ویرژیل به عنوان راهنمای نویسنده در جهنم و دوزخ ظاهر می‌شود.

خانوادۀ ویرژیل از خانواده‌های میانین بودند و با این‌که دارایی چندانی نداشتند اما توانستند هزینۀ تحصیل او را تقبل کنند. او دوازده تا پانزده سالگی‌اش را در کرمون به آموختن گذراند. سپس به میلان و پس از آن به رُم رفت. در رُم به ویژه از دانش سِیرون که اندیشمندی اپیکوری بود بسیار بهره برد. در سال 43 یا 44 پس از میلاد به زادگاه خودش بازگشت و در انجمنی از فرهیختگان و هنرمندان درخشید.

در همین دوران بود که او «بوکولیکا» را سرود. بوکولیکا سروده‌ای است در ده پاره کوتاه که ویرژیل آن را به شیوۀ سخنوران اسکندرانی، به ویژه تئوکریت سروده است. بوکولیکا نخستین اثر بزرگ ویرژیل شمرده می‌شود. او «ژئورژیها» را به تشویق مِسِن، یاور و رایزن بزرگ سزار اگوست سرود که شاهکاری در ادب لاتین به شمار می‌رود. این سروده که نام آن در زبان یونانی به معنی «کار بر زمین» است، در چهار بخش سروده شده است. ویرژيل در این اثر پیوند آدمی را با طبیعت، به شیوایی سروده و ستوده است. 

ویرژیل از 29 پس از میلاد تصمیم گرفت آنچه در سر داشت بنویسد. بنابراین شروع به سرودن انه‌اید، نامۀ پهلوانی و حماسۀ بزرگ رومیان کرد؛ و در آن به زبانی پرسوز و شور، مهر به میهن را ستود. سرودن انه‌اید سال‌ها طول کشید و ویرژیل پیش از سرودن انه‌اید، آن را در داستانی کوتاه نیز نوشت. سرانجام ویرژیل برای دیدن از یونان و خاور به سفر رفت و مدتی در‌ آتن ماند. در نهایت زمانی که قصد داشت برای ویرایش انه‌اید به ایتالیا برگردد بیمار شد و از دنیا رفت. 

امتیازات

کتاب انه‌اید از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

برندۀ جایزۀ نهمین دورۀ کتاب سال 1369 در حوزۀ ادبیات

حواشی حول محور کتاب

تی.اس الیوت انه اید را کلاسیک‌ترین کتاب اروپا نامید.

سفر انه‌ به عالم اموات در کتاب ششم یکی از معروف‌ترین قسمت‌های انه‌اید است.

تحلیل سی بوک از کتاب انه‌اید

نشر مرکز کتاب انه اید اثر ویرژیل را با ترجمۀ میرجلال‌الدین کزازی منتشر کرده است.

آئنیاس یا همان انه، دشمن قدرتمند آشیل در ایلیاد، با فرار از میان خاکسترهای تروا، سفری باورنکردنی را برای تحقق سرنوشت خود به عنوان بنیانگذار رم آغاز می‌کند. این سفر او را از میان دریاهای طوفانی درگیر یک رابطۀ عاشقانۀ غم‌انگیز می‌کند و حتی او را به دنیای مردگان می‌کشاند و انه تمام این سفر به خاطر ایزدبانو یونو که به دنبال انتقام گرفتن است، عذاب می‌کشد. در نهایت او به سرزمین موعود می‌رسد، جایی که پس از نبردهای خونین و با امیدهای فراوان، تبدیل به رُم خواهد شد. انه‌اید پرتره‌ای پرماجرا از مردی است که بین عشق، وظیفه و سرنوشت گیر کرده است و شور و هیجان و شجاعت را دوباره به رخ زمانۀ ما می‌کشد.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب انه‌اید را بخوانید

اگر سرعت مطالعه‌تان 250 کلمه در دقیقه باشد حدوداً 5 ساعت و 8 دقیقه طول می‌کشد تا کتاب انه‌اید را به‌طور کامل مطالعه نمایید.

اگر از کتاب انه‌اید خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

ایلیاد اثر هومر، یک دیوان شعر حماسی و کهن از یونان باستان است. این دیوان که در قرن 8 قبل از میلاد سروده شده است به همراه جلد بعدی‌اش، اُدیسه، قدیمی‌ترین آثار ادبیات غرب شمرده می‌شوند. ایلیاد داستان جنگ تروا به‌خاطر دزدیده شدن دختر زیباروی پادشاه به دست پاریس است. 

اُدیسه دومین دیوان اشعار حماسی هومر است اما شیوۀ نقل آن با ایلیاد تفاوت دارد. اُدیسه ادامۀ سرگذشت بازگشت یکی از سران جنگ تروآ فرمانروای ایتاکا است. اُدیسه و ایلیاد تأثیرگذارترین آثار ادبیات مغرب‌زمین به شمار می‌روند.

تلماک اثر فرانسوا فنلون نویسندۀ برجستۀ فرانسوی است و در واقع شرح ماجرای تلماک فرزند اولیسیس است که به دنبال پدرش می‌گردد. این کتاب در حقیقت تکمله‌ای بر اثر ادیسۀ هومر است

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • کاربر سایت
    • پاسخ به نظر

    سرگذشت انه بازمانده جنگ تروا در این کتاب روایت میشه

  • تصویر کاربر

    • میلاد میراحمدی
    • پاسخ به نظر

    این اثر یکی از بهترین آثار ادبیات کلاسیک محسوب میشه که در کنار ایلیاد و ادیسه و با ترجمه دکتر کزازی شما رو به عمق ادبیات حماسی میبره

  • تصویر کاربر

    • مقداد اقبال سعیدی
    • پاسخ به نظر

    خواندن هر اثری با زبان و ترجمه استاد میر جلال الدین کزازی رنگ و بوی دیگری دارد

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی