قلعه حیوانات

(85)
نویسنده:

950,000ریال

855,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
7088

علاقه مندان به این کتاب
58

می‌خواهند کتاب را بخوانند
32

کسانی که پیشنهاد می کنند
49

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قلعه حیوانات

انتشارات جامی منتشر کرد:
رمان قلعه حیوانات اثر جورج اورول با ترجمۀ امیر امیرشاهی، رمانی ضد اوتوپایی، کمدی، سیاسی و تمثیلی است که در طول جنگ جهانی دوم به رشتۀ تحریر درآمده و در 17 اوت سال 1945 در انگلستان منتشر شده است. این رمان یکی از بهترین آثار جورج اورول است و به‌زعم خود او یک «افسانه» سیاسی بر اساس وقایع روسیه است.
«آقای جونز مالک مزرعه مانر به اندازه‌ای مست بود که شب وقتی در مرغدانی را قفل کرد از یاد برد که منفد بالای آن را هم ببندد. تلوتلو خوران با حلقه نور فانوسش که رقص‌کنان تاب می‌خورد...». (بخشی ازمتن کتاب)
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

قلعه حیوانات

تصویری از جلد کتاب قلعه حیوانات یا مزرعه خیوانات

بر دیوار دیگر چیزی جز یک فرمان نبود: همه حیوانات برابرند اما برخی برابرترند.
«قلعۀ حیوانات نباید منتشر می‌شد.» بله این واکنش اکثر نویسندگان انگلیسی به این کتاب بود. اما این خشم نه به دلیل مشکلات ادبی، بلکه به دلایل سیاسی بود. این کتاب مشهورترین اثر تمثیلی سیاسی است که تا کنون نوشته شده. حیوانات مزرعه مانر موفق می‌شوند ادارۀ مزرعه‌شان را در دست بگیرند و همه چیز تا زمانی که خوک‌ها از کنترل خارج می‌شوند، عالی پیش می‌رود. این داستان، توصیفی درخشان از بیراهه رفتن یک انقلاب است. درک واقعی حقیقت قلعۀ حیوانات، نیازمند درک تاریخ انقلاب روسیه است.  پس ما با همراه باشید برای تصمیم گیری در خصوص خرید آنلاین کتاب قلعه حیوانات

⁠معرفی کتاب قلعه حیوانات اثر جورج اورول

رمان قلعه حیوانات اثر جورج اورول با ترجمۀ امیر امیرشاهی، رمانی ضد اوتوپایی، کمدی، سیاسی و تمثیلی است که در طول جنگ جهانی دوم به رشتۀ تحریر درآمده و در 17 اوت سال 1945 در انگلستان منتشر شده است. این رمان یکی از بهترین آثار جورج اورول است و به‌زعم خود او یک «افسانه» سیاسی بر اساس وقایع روسیه است. 

این کتاب آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن حیوانات بسیار باهوش‌تر از امروز هستند. به علت همین هوش بالا، خوک‌ها شورشی را علیه انسان‌ها آغاز می‌کنند. خوک‌ها بر خلاف باقی حیوانات می‌توانند بسیار روان به انگلیسی (زبان اصلی کتاب) صحبت کنند و همین به آن‌ها قدرت رهبری می‌دهد. آن‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند و شروع به رهبری دیگران می‌کنند. یادآوری این نکته مهم است که این اثر با وجود این‌که در زمان استالین و در نقد او نوشته شده اما از خصوصیت بی‌زمانی و بی‌مکانی هم بهره‌مند است و نمی‌توان داستان آن را به دورۀ خاصی نسبت داد.

در طول تاریخ، کتاب‌هایی بوده‌اند که دیدگاه ما نسبت به جهان و خودمان را بسیار تغییر داده‌اند. این کتاب‌ها موضوعاتی بحث‌برانگیز داشته‌اند. کتاب‌های جورج اورول به‌خصوص، از این دسته‌اند. کتاب‌های او اغلب مخالف جنگ و انقلاب‌اند و برای خواننده هم روشنگر بودند هم خشمگین و تحریکش کردند و هم مایهٔ تسلایش بودند. آن‌ها زندگی را غنی کرده‌اند و آن را نابود کرده‌اند. 

به گفتهٔ خود اورول، این افسانه وقایع منتهی به انقلاب روسیه در سال 1917 و سپس دوران استالینیستی اتحاد جماهیر شوروی را بازتاب می‌دهد. به‌طورکلی این رمان نشان می‌دهد که چگونه ایدئولوژی‌های یک جامعه می‌تواند توسط صاحبان قدرت به فساد کشیده شود.

خلاصه داستان

میجر پیر، خوک برندۀ جایزۀ حیوانات مزرعه مانر، حیوانات مزرعه را برای جلسه‌ای در انبار بزرگ جمع می‌کند. او خوابی را که دیده است برای همه تعریف می‌کند. در خواب او، همۀ حیوانات با هم زندگی می‌کنند و هیچ انسانی برای سرکوب یا کنترل آن‌ها وجود ندارد. او به حیوانات می‌آموزد که باید برای رسیدن به چنین بهشتی تلاش کنند و آهنگی به نام «جانوران انگلستان» را به آن‌ها آموزش می‌دهد. این آهنگ رؤیای او را به‌صورت غزلی زیبا توصیف می‌کند. او سه شب بعد می‌میرد و سه خوک جوان‌تر (اسنوبال، ناپلئون و اسکویلر) اصول اساسی و آموزه‌های میجر پیر را در قالب سیستمی به نام حیوان‌گرایی، رسمیت می‌دهند. یک نیمه‌شب، به‌صورت اتفاقی حیوانات موفق می‌شوند آقای جونز را شکست داده و او را از مزرعه بیرون کنند. آن‌ها نام مزرعه مانر را به قلعۀ حیوانات تغییر می‌دهند و خود را وقف دستیابی به روای میجر پیر می‌کنند. آن‌ها هفت فرمان حیوان‌گرایی را بر روی دیوار انبار می‌نویسند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت «همۀ حیوان‌ها برابر آفریده شده‌اند» است.

خواندن کتاب قلعه حیوانات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب معروف طیف مخاطب وسیعی دارد. حتی کودکان بدون درک پیام سیاسی قلعۀ حیوانات می‌توانند آن را بخوانند و لذت ببرند اما مخاطب خاص قلعه حیوانات، خواننده‌های 12 سال به بالا یا هر کسی است که بتواند مسائل سیاسی جهان را درک کند.

دربارۀ نویسندۀ کتاب قلعه حیوانات

تصویری از جورج اورول که کتاب قلعه حیوانات را نوشته است

اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول، رمان‌نویس، مقاله‌نویس و منتقد مشهور شهرتش را وام‌دار رمان‌های قلعه حیوانات و 1984 است. او در ژانویه 1903 در هندوستان در خانواده‌ای از طبقۀ متوسط روبه‌بالا متولد شد. او بعداً به انگلستان رفت و در آنجا با بورسیۀ تحصیلی در مدرسۀ نخبگان تحصیل کرد. پس از اتمام مدرسه، به خدمات ملکی بریتانیا پیوست و در برمه، (میانمار کنونی) به‌عنوان پلیس مشغول به کار شد. او در سن 24 سالگی به انگلستان بازگشت تا نویسنده شود. اورول به‌عنوان شخصی که شاهد مستقیم جنگ داخلی اسپانیا و شکل‌گیری جنگ جهانی دوم و فقر در زادگاهش بود، در برابر قدرت‌های سیاسی ایستاد و ناگفتنی‌های سیاسی و فرهنگی را در قالب کتاب‌ها و گزارشات داستانی‌اش، بازگو کرد. با گذشت زمان نام مستعار او جای نام واقعی‌اش را گرفت و کمتر کسی او را با نام حقیقی‌اش به یاد می‌آورد. نوشته‌های ساده و روشن و اهداف سیاسی او بر بسیاری از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و بسیاری از افراد با هر گرایش سیاسی تأثیر گذاشت و الهام‌بخش آنان بود. اورول تنها چهل و هفت سال عمر کرد و بر اثر بیماری درگذشت.

واکنش‌ها به کتاب قلعه حیوانات

قلعه حیوانات هرچند که در ابتدا توسط هیچ ناشری چاپ نمی‌شد و مخاطبان نگاه‌های بدبینانه‌ای به‌خاطر موضع سیاسی‌اش به آن داشتند، ولی به‌مرور مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. تاریخ‌نویس آرتور ام. شلزینگر جونیور (1917-2007) که برای نیویورک‌تایمز می‌نوشت از این کتاب بدین صورت یاد کرده است: «داستانی شاید ساده، اما سادگی‌ای مرگبار ... طنزی فوق‌العاده کنترل شده و درخشان.»

بااین‌حال، همه با شلزینگر موافق نبودند. مثلاً نویسنده و منتقد دبلیو جی ترنر (1884-1946) اورول را متهم کرد که: «در داستانی که از استالین تحت نام «ناپلئون» یاد کرده، به طرز فاحشی بی‌انصاف است.» اما گذر زمان و ورود کتاب قلعه حیوانات در ردۀ کتب درسی و تدریس آن در برخی مدارس، اثبات کرده است که منتقدانی مانند ترنر حرف آخر را نزده‌اند.

یک کانسپت یا تصویرگری مفهومی از داستان و شخصیت های کتاب قلعه حیوانات

مضامین اساسی کتاب قلعه حیوانات

در ادامه جزئیات داستان قلعه حیوانات لو می‌رود

تضادهای فکری و رفتاری

تضاد مهم قلعه حیوانات زمانی رخ می‌دهد که میل حیوانات به آزادی و برابری، با تثبیت قدرت سیاسی در بین خوک‌ها، تخریب می‌شود. هدف‌ اصلی حیوانات در آموزه‌های میجر پیر و در آهنگ «جانوران انگلستان»، در فصل اول شرح داده شده است. در ابتدای رمان، آقای جونز تجسمی از قدرت سیاسی است. زمانی که حیوانات علیه آقای جونز شورش می‌کنند به‌راحتی پیروز می‌شوند و در نتیجه این تصور اشتباه برایشان پیش می‌آید که بر نفس قدرت سیاسی غلبه کرده‌اند. در حقیقت آن‌ها به یکی از اشکال قدرت سیاسی پیروز شده‌اند. به‌مرور زمانی که ناپلئون در پایان فصل دوم شیر تازه دوشیده شده را می‌دزدد، همان قدرت سیاسی با همان ماهیت در خوک‌ها تجسم می‌یابد.

⁠تحلیل بخش‌های مهم

فصل‌های دو تا هفت با رشد قدرت خوک‌ها، آگاهی حیوانات دربارۀ آنکه نمی‌توانند به آرمان‌هایشان برسند نیز افزایش می‌یابد. خوک‌ها، به‌ویژه ناپلئون، قدرت سیاسی خود را از سه طریق تجسم می‌دهند. اول، آن‌ها به‌مرور بیشتر و بیشتر مدعی منابع مزرعه برای خودشان می‌شوند و این کار را با دزدیدن شیر و سیب شروع می‌کنند. سپس در نهایت آن‌ها محصولات حیوانی را می‌فروشند تا تجملات انسانی، مانند ویسکی، بخرند. دوم، آن‌ها خشن‌تر می‌شوند و نیروی پلیسِ سگ برای خودشان معرفی می‌کنند و دستور اعدام صادر می‌کنند و در آخر خوک‌ها ادعا می‌کنند که قدرت تعیین حقیقت را هم دارند. 

اسکویلر، برای ساکت کردن حیوانات، دستورات فلسفۀ حیوان‌گرایی و داستان نبرد گاو خانه را تغییر می‌دهند. در همین اثنا حیوانات درمی‌یابند که وضع زندگی‌شان نسبت به قبل شورش حتی بدتر هم شده است. اوج رمان زمانی رخ می‌دهد که ناپلئون تصمیم می‌گیرد تخم‌مرغ‌ها را بفروشد. مرغ‌ها که دریافته‌اند خوک‌ها آنتاگونیستشان (ضد قهرمان) هستند، شورش می‌کنند و شورش‌شان با دستور اعدام سرکوب می‌شود. بعد از این، تنها کسی که هنوز امید دستیابی به آزادی و مزرعه رؤیایی میجر پیر را دارد، باکسر است. او به‌صورت خستگی‌ناپذیری به امید روز بازنشستگی در یک مرتع خاص، برای مزرعه جان می‌کند. بااین‌حال وقتی زمان بازنشستگی او سر می‌رسد او فروخته و کشته می‌شود. خیانت به وفاداری باکستر لحظۀ اوج شکست حیوانات به دست قدرت سیاسی که در خوک‌ها تجسم‌یافته، است.

در صفحات پایانی کتاب، حیوانات به تماشای خوک‌ها می‌نشینند که با کشاورزان انسانی بر سر یک میز نشسته و غذا می‌خورند. آن‌ها درمی‌یابند که تشخیص تفاوت میان انسان و خوک غیر ممکن شده. خوک‌ها با کشاورزان یکی شده‌اند، زیرا هر دو گروه به یک اندازه توسط واقعیت قدرت سیاسی فاسد گشته‌اند.


حیوانات خارج از خوک به آدم و از آدم به خوک و باز از خوک به آدم نگاه کردند، ولی دیگر امکان نداشت که یکی را از دیگری تشخیص دهند.


شخصیت شناسی داستان

میجر پیر نمایندۀ کارل مارکس، اسنوبال نمایندۀ لئون تروتسکی، ناپلئون نمایندۀ جوزف استالین، اسکویلر نمایندۀ تبلیغات و باکسر نمایندۀ همۀ کارگران به‌خصوص کارگران روسی است. 

• هیچ شخصیت محوری مثبتی در این رمان وجود ندارد. اما ناپلئون، خوک دیکتاتور، شخصیتی است که بیشتر کنش داستان را پیوند می‌زند و آن را هدایت می‌کند.

• باکستر آینۀ تمام‌نمای یک کارگر کامل و نماد طبقهۀ کارگر است. مرگ او اشاره به هیچ رویداد انقلابی ندارد بلکه به‌عنوان بی‌توجهی سران قدرت به زحمات و مرگ طبقۀ کارگر زحمت‌کش است. او بی‌وقفه کار می‌کرد، تا لحظۀ مرگ وفادار بود و هرگز به اخلاق خوک‌ها شک نکرد. اما عوض آنکه برای سال‌ها خدمتش جایزه بگیرد، اخراجش کردند تا از مرگش هم سود ببرند. این ماجرا بیانگر شکسته شدن اصول کمونیسمی است که استالین و افرادش در ابتدا تعیین کرده بودند ولی بعدها خودشان به ‌اندازۀ نیکلاس بد شدند. به‌جای دستیابی به جامعۀ والاتر و بهبودیافته، همه چیز درست مثل قبل شده بود.

• اسکویلر نشانگر تبلیغاتچی انقلاب است. هر زمان حیوانات به نیات خوک‌ها شک می‌کنند او می‌تواند همه چیز را در یک‌چشم به‌هم‌زدن به نفع خوک‌ها تغییر دهد و اقدامات آن‌ها را توجیه کند. پروپاگاندای تبلیغاتی در جربان انقلاب استالین بسیار رایج بود.

درگیری‌های عمده

تعداد زیادی درگیری در قلعه حیوانات وجود دارد. حیوانات در برابر آقای جونز، اسنوبال در برابر ناپلئون، حیوانات در برابر خوک‌ها، مزرعۀ حیوانات در برابر مزرعۀ انسان‌ها و ... اما همۀ آن‌ها بیانگر تنش بنیادین بین طبقات استثمار شده و استثمارگر و بین آرمان‌های والا و واقعیت‌های ناگوار سوسیالیستی هستند. 

شورش حیوانات شبیه به سرنگونی تزار روسیه، نیکلاس دوم است. هر دو شورش بدون برنامه‌ریزی کافی اتفاق افتاد و به‌راحتی به دست آمد. سرنگونی نیکلاس زمانی رخ داد که او نیروهای نظامی را برای متوقف کردن معترضان به بیرون فرستاد. ارتش با مردم عادی همدردی کرد و در عوض علیه نیکولاس شورید.
ناپلئون سرپرستی حیوانات را به عهده گرفت و سخت‌تر از همیشه از آن‌ها کار کشید. این ماجرا نمادی است از «برنامۀ پنج‌ساله» استالین. هر دوی آن‌ها به قیمت تشدید قحطی و فشار بر طبقۀ کارگر سعی داشتند اقتصاد داخلی را رشد دهند. استالین و ناپلئون هر دو از ترفندهایی استفاده کردند تا جهان خارج باور کند آن‌ها در حال رشدند.

یک تصویرگری نمادی و سمبلیک از کتاب قلعه حیوانات که خوک ها را نمایش میدهد

حقایق عمیق‌تر

⁠راوی

قلعۀ حیوانات تنها اثر اورول است که در آن نویسنده به‌صورت آشکاری به‌عنوان راوی یا شخصیت اصلی داستان ظاهر نمی‌شود این رمان کمتر از تمام نوشته‌های دیگرش تحت‌تأثیر دیدگاه شخصی اوست. راوی بی‌نام داستان تقریباً هویتی ندارد و ویژگی قابل‌توجهش این است که دیدگاه و جهت‌گیری فردی‌اش در داستان دخیل نیست. قلعه حیوانات مضامین سرکوب شورش و تکرار در تاریخ را به تصویر می‌کشد. داستان به‌صورت سوم‌شخص نوشته شده و واکاوی بیشتر افکار و احساساتِ شخصیت‌ها به تفسیر خوانندگان واگذار شده است.

⁠لحن

در بیشتر موارد، لحن رمان نمادین است و حقایق بیرونی را بیان می‌کند و کمتر در تعاملات فلسفی غرق می‌شود. بااین‌وجود، آمیختگی لحن کتاب با مسیر ظالمانۀ داستان، رمان را در کنایه‌ای فزاینده غرق می‌کند. اورول زیرکانه از طنز بهره می‌برد تا دوگانگی حکومت‌های تمامیت‌خواه را که به‌عنوان دولت‌های رفاهی معرفی می‌شوند، آشکار کند. 

⁠موقعیت زمانی

مانند بسیاری از حکایات، قلعه حیوانات نیز در یک دورۀ زمانی نامشخص رخ می‌دهد و تا حد زیادی خالی از ارجاعات تاریخی مستقیم است و به خواننده اجازه می‌دهد در هر زمان و مکانی با اثر یکی شود. بااین‌حال خالی ‌از لطف نیست که فرض کنیم اورول می‌خواسته این افسانه نقد طنزی بر رخداد معاصرش، یعنی انقلاب روسیه (1945-1917)، باشد.

امتیازات کتاب قلعه حیوانات

این کتاب از سایت Goodreads امتیاز 3.97 و از سایت Amazon امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

جوایز کسب شده

مجله تایم (Time)، قلعه حیوانات را به‌عنوان یکی از صد رمان برتر انگلیسی‌ زبان (1923 تا 2005) انتخاب کرد. همچنین در فهرست بهترین رمان‌های قرن بیستم کتابخانۀ مدرن در رتبۀ 31 قرار گرفته و در لیست کتاب‌های بزرگ جهان غرب نیز گنجانده شده است.

میزان فروش کتاب

با گذشت حدود 75 سال از زمان چاپ، کتاب قلعه حیوانات بیش از یازده میلیون نسخه فروخته است.

نقل‌قول‌ها

جورج اورول در مقاله «چرا می‌نویسم» (1984) بیان می‌کند:
«نقطه شروع من همیشه احساس حزب‌گرایی و بی‌عدالتی است. زمانی که می‌خواهم بنشینم و کتابی بنویسم با خود نمی‌گویم می‌خواهم اثری هنری خلق کنم من می‌نویسم چراکه دروغی هست که باید آن را افشا کنم، واقعیتی وجود دارد که نیازمند دقت و توجه است و اولین نگرانی من شنیده‌شدن آن است. اما اگر خلق یک کتاب یا حتی نوشتن یک مقاله، تجربۀ زیبایی‌شناختی به همراه نداشت، هرگز نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.»
او همچنین در این مقاله بیان کرده است که قلعۀ حیوانات اولین کتابی بود که در آن با آگاهی کامل از آنچه که انجام می‌داده، تلاش کرده است که «هدف سیاسی و هنری را در یک کل ترکیب کند».

تحلیل سی‌بوک از کتاب قلعه حیوانات

تحلیل سی بوک

خوانایی کتاب و روان بودن
این کتاب آن‌قدر روان و ساده و با بیانی دلنشین نوشته شده است که در ابتدای انتشار به‌اشتباه کتابی برای کودکان در نظر گرفته می‌شد. اورول با استفاده از کلام و مفهومی ساده موفق شده است که مسیر انقلابی ناموفق را به‌صورت همه‌جانبه به تصویر بکشد. 

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی
به طور پیوسته دو ساعت و هشت دقیقه وقت می‌برد که کتاب قلعه حیوانات را مطالعه کنید. 

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، نگاهی به کتاب شازده کوچولو نیز بیاندازید.

مقایسۀ چاپ‌های مختلف و نشرها
می‌توانید کتاب قلعه حیوانات را از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک خریداری نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (18)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهرنوش بهمنش زاد
    • پاسخ به نظر

    این کتاب یه کتاب خیلی مفهومی و زیباست که با استفاده از یکسری نمادها، نشانه‌ها و… وضعیت زندگی انسان‌ها در جوامع رو بیان می‌کنه و تک تک جمله‌های این کتاب نیازمند تامل و درک کردنه در کل یک کتاب کوتاه و مفهومی برای علاقه‌مندان

  • تصویر کاربر

    • مهران بهمنی
    • پاسخ به نظر

    در طول خواندن کتاب احساس خواهید کرد که چقدر این ماجرا آشناست. بی شک ارزش خواندن دارد

  • تصویر کاربر

    • رضا آزر
    • پاسخ به نظر

    کتاب خوبی هست و ارزش یکبار مطالعه را دارد.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

بریده ای از کتاب (13)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • 0

    میان شبنم‌ها غلت زدند و در علف‌های شیرین تابستانی چریدند. کلوخ‌ها را لگدمال کردند و بوی تند آن را بالا کشیدند. سپس به‌منظور تفتیش گشتی به اطراف مزرعه زدند و با سکوتی آمیخته با تحسین زمین زراعتی، یونجه‌زار، باغ میوه، استخر و جنگل کوچک را ممیزی کردند. گویی این چیزها را قبلاً ندیده بودند. و حتی حالا هم مشکل باور می‌کردند که همه از آن خودشان است.

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • 0

    هنوز حیوانات به‌گفته‌های میجر، به‌رفتن بشر و جمهوری مزارع سبز انگلستان، ایمان داشتند. روزی این اتفاق خواهد افتاد شاید آن روز در آتیه نزدیکی نباشد، شاید در خلال زندگی هیچیک از حیوانات زنده کنونی نباشد، ولی آن روز می‌رسد.

  • تصویر کاربر

    • نوید همافر
    • 0

    صبحهای یکشنبه سکوئیلر از روی قطعه کاغذ درازی که با یکی از پاهای جلویش نگاه می‌داشت برای آنان می‌خواند که تولید مواد مختلف غذایی دویست درصد، سیصد درصد و حتی پانصد درصد افزایش یافته است. حیوانات دلیلی نمی‌دیدند که گفته‌های او را باور نکنند. مخصوصاً که آنها دیگر به‌طور روشن شرایط زندگی قبل از قیام را به‌خاطر نداشتند.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عیدی