قبله عالم

(15)
نویسنده:

2,400,000ریال

2,040,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2986

علاقه مندان به این کتاب
37

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قبله عالم

انتشارات مرکز منتشر کرد: مجموعه ی جامع و مبسوط و مدونی از اطلاعات کلیدی و همه جانبه درباره ی ایران و موقعیت ژئوپلیتیکی آن و روابطش با همسایگان و دیگر کشورهای جهان که صرفا به جوانب جغرافیایی و طبیعی موقعیت ایران اکتفا نکرده بلکه آن را در زمینه ای تاریخی و فرهنگی بررسی و تحلیل میکند و میکوشد مبادی فرهنگی و روان شناختی و سنتی حرکات و روش ها و خصوصیات و روحیات ایرانیان را تبیین و دیپلماسی ایران را با توجه به این عوامل تشریح کند.در واقع این کتاب کوششی است برای تحلیل سیاست خارجی ایران در گذشته حال و آینده به اتکای عوامل داخلی شکل دهنده ی آن. فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب قبلۀ عالم اثر گراهام فولر


گراهام فولر، نویسنده، افسر سابق امنیتی آمریکا و تحلیل‌گر سیاسی که به مدت 20 سال در خاورمیانه زندگی کرده است، کتاب قبله عالم، ژئوپلیتیک ایران را در سال 1991 منتشر کرد. این کتاب تحلیلی جامع از سرچشمه‌‌های تاریخی و فرهنگی سیاست خارجی ایران و آنچه ممکن است در آینده رخ دهد است.

عنوان اصلی کتاب فولر، قبلۀ عالم: ژئوپلیتیک ایران است. عبارت ژئو یعنی زمین یا همان جغرافیا و پلیتیک نیز به معنای سیاست است. ژئوپولیتیک در واقع مطالعۀ تأثیرات جغرافیای زمین (انسانی و فیزیکی) بر سیاست و روابط بین‌الملل است. در سطح روابط بین‌الملل نیز ژئوپلیتیک روشی برای درک، تببین و پیش‌بینی رفتار سیاسی بین‌المللی از طریق متغیرهای جغرافیایی مثل منطقه، اقلیم، جمعیت‌شناسی، منابع طبیعی و علوم کاربردی است. 

گراهام فولر که سال‌ها در خاورمیانه زندگی کرده، بر اساس مشاهدات و روابطش در کتاب قبله عالم به ژئوپلیتیک ایران پرداخته است، یعنی او در این کتاب موقعیت جغرافیایی ایران و ماهیت روابط آن با کشورهای همسایه‌اش را بررسی می‌کند. نویسنده استدلال می‌کند که برخی از ویژگی‌های جغرافیایی و جامعۀ ایرانی به طور مداوم بر دیدگاه ایران نسبت به جهان اطراف تأثیر گذاشته است. 
فولر در این کتاب تأثیر رویدادهای تاریخی، جمعیت‌شناسی منطقه و درگیری‌های گذشتۀ این مناطق را نیز تحلیل کرده است.

در کتاب قبله عالم چه می‌خوانیم؟

گراهام فولر در این کتاب تنها به بررسی عوامل جغرافیایی و طبیعی بسنده نکرده و عوامل فرهنگی و تاریخی را نیز در کتاب گنجانده است. کتاب قبله عالم با مقدمه‌ای دربارۀ خصائل ملی یا فرهنگ سیاسی ایرانیان شروع می‌شود. گراهام فولر در ادامۀ کتاب به بررسی روابط ایران با تک‌تک کشورهای منطقه و البته قدرت‌های فرامنطقه‌ای خاورمیانه پرداخته است. سلسلۀ پهلوی و نظام جمهوری اسلامی در مرکز بررسی‌های فولر قرار گرفته‌اند.

فهرست مطالب کتاب قبله عالم

• یادداشت ناشر
• پیشگفتار مؤلف
• مقدمه
• فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران
• ایران و عراق: میدان نبرد فرهنگ‌ها
• ایران و خلیج فارس، قسمت اول: غبارهای تاریخ
• ایران و خلیج فارس، قسمت دوم: ایران و مبارزه‌جوئی جدید عرب
• ایران و خلیج فارس، قسمت سوم: زیستن با یک ایران جمهوری
• ایران و عربستان سعودی: کشمکش بنیادگران
• یاران، لبنان و درگیری اعراب – اسرائیل
• ایران و روسیه: تزار در مقابل شاه
• ایران و ایالات متحده
• نتیجه: کالبدشکافی سیاست خارجی ایران در آینده
• کتابشناسی
• نمایه

خواندن کتاب قبله عالم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب قبلۀ عالم مورد توجۀ بسیاری از محققان و سیاست‌گذاران قرار گرفته است اما خوانندگان معمولی نیز از خواندن این کتاب لذت می‌برند. با مطالعۀ کتاب قبله عالم اطلاعات جامع و کاملی در مورد خاورمیانه و مجادلات این منطقه به دست خواهید آورد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب قبله عالم

کتاب قبله عالم

گراهام فولر، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی و متخصص در بنیادگرایی اسلامی در سال 1937 به دنیا آمد. او قبلاً معاون شورای اطلاعات ملی آمریکا و مدتی رئيس ایستگاه سازمان سیا در کابل بوده است. فولر در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در مطالعات روسیه و خاورمیانه از همین دانشگاه دریافت کرد. 

از دیگر آثار گراهام فولر می‌توان به «جهان بدون اسلام»، «احساس محاصره»، «شناخت بحران‌های اسلامی معاصر در خاورمیانه» و «شیعیان عرب: مسلمانان فراموش شده»  اشاره کرد.

دربارۀ مترجم کتاب قبله عالم

عباس مخبر در سال ۱۳۳۲ در سیوند متولد گردید، تحصیلاتش را در دبستان منوچهری سیوند آغاز نمود و پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده نفت شد. پس از آن به دنبال فیزیک رفت و بالأخره دوره کارشناسی جامعه‌شناسی را در دانشگاه پهلوی گذراند. سپس فوق لیسانس همین رشته را گرفت. پس از آن مدرک کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را در سال ۱۳۶۸ از دانشگاه تهران دریافت کرد. عنوان پایان‌نامه او، «کند و کاوی در برنامه‌ریزی زبان فارسی نوشتاری» (به راهنمایی علی‌محمد حق‌شناس) بود.

سپس در حوزه ترجمه و پژوهش در زمینه‌های علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، اسطوره‌شناسی و ادبیات به فعالیت‌های خود ادامه داد. از دیگر آثار ترجمه شدۀ عباس مخبر می‌توان به «شکست شاهانه» اثر ماروین زونیس، «االهه‌ها (اسرار الوهیت زنانه)» اثر جوزف کمبل، «اسطوره‌های موازی» اثر ج ف بیرلین، «شناخت کورش جهانگشای ایرانی» اثر رضا ضرغامی و «پرسش‌های زندگی» اثر فرناندو سوتر اشاره کرد.

کتاب قبله عالم

امتیازات

کتاب قبله عالم از سایت گودریدز امتیاز 3.4 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب قبله عالم

کتاب قبله عالم یک مجموعۀ جامع از اطلاعات مهم و کلیدی و همه جانبۀ ایران و موقعیت ژئوپلیتیکی آن و روابطش با دیگر کشورهای جهان است. در واقع این نویسنده در این کتاب سعی کرده است به تحلیل سیاست ایران از گذشته تا حال و حتی آینده بپردازد.

اگر از کتاب قبله عالم خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

- جبر جغرافیا اثر تیم مارشال، که نویسنده در آن از ده منطقۀ حیاتی در سراسر جهان صحبت کرده که هر کدام چگونه بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی و ژئوپلیتکی‌شان می‌توانند معادلات بین‌الملل را تغییر دهند. این کتاب در سال 2015 پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز و ساندی تایمز و کتاب سال واتراستونز شد.

قدرت جغرافیا اثر دیگر تیم مارشال که ادامۀ کتاب جبر جغرافیا است و نویسنده نشان داده است چگونه کشورهایی مثل ایران، عربستان سعودی، بریتانیا، ترکیه و غیره قدرت‌های بزرگ منطقه را شکل داده‌اند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی