30بوک
کتاب عمومی
تاریخ
اسلام
خداشناسی از ابراهیم تا کنون

خداشناسی از ابراهیم تا کنون

(26)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
2951

علاقه مندان به این کتاب
30

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون

انتشارات مرکز منتشر کرد: نویسنده این کتاب از برجسته ترین صاحب نظران دین در جهان انگلیسی زبان است و این کتاب او که برایش شهرت جهانی بسیار به همراه آورد به بیش از شانزده زبان بنده ی دنیا ترجمه شده است و برخی از کتابهای دیگر او نیز با اقبالی همین سان چشمگیر مواجه بوده است. او گرچه خود مسیحی و مدتی راهبه بوده است، اما روی هم رفته می کوشد صرفا به صورت یک پژوهشگر به دینها بنگرد و وجوه اشتراک و افتراق ادیان را به گونه ای محققانه آشکار سازد. فروشگاه اینترنتی 30بوک

    • نوع کالا
    • دسته بندی
    • موضوع اصلی
    • موضوع فرعی
    • نویسنده
    • مترجم
    • نشر
    • شابک
    • زبان کتاب
    • قطع کتاب
    • جلد کتاب
    • تعداد صفحه
    • وزن
    • نوبت چاپ
    • سال انتشار
    • فارسی
    • وزیری
    • گالینگور
    • 507 صفحه
    • 882 گرم
    • 11
    • 1398

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

خداشناسی از ابراهیم تا کنون 


بخشی از کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون:
«بچه که بودم اعتقادات دینی پروپا قرصی داشتم ولی به خدا ایمان چندانی نداشتم. فرق است میان اعتقاد به قضایایی چند و ایمان که ما را وامی‌دارد خود را با دل و جان به آن قضیه‌ها بسپاریم. من بی‌شک وجود خدا را باور داشتم؛ همچنین حضور مسیح در عشاء‌ربانی، تأثیر نان و شراب مقدس، امکان دچار آمدن به لعنت ابدی و واقعیت برزخ را. اما راست‌اش، باور به این عقاید دینی، که از ماهیت واقعیت غایی سخن می‌گفتند، چندان اطمینانی به من نمی‌دادند که زندگی بر روی زمین خوب و یا با معنی باشد.»


خدا را چگونه می‌بینید؟ به نظر شما چرا خدا وجود دارد؟ چگونه سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام مفهوم خدا را شکل و تغییر دادند؟ این ادیان چگونه بر یکدیگر تأثیر گذاشته‌اند؟ مفهوم‌سازی متفاوتی از خدا طی هزاران سال وجود داشته است و بهترین راه برای درک این مفاهیم، ردیابی ریشه‌های آن‌ها است که در تاریخ‌های مرتبط با مذهب‌های یهودی، مسیحی و مسلمان ظاهر شده است. 

کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون با عنوان اصلی «تاریخچۀ خدا: جست‌وجوی 4000 سالۀ یهودیت، مسیحت و اسلام» را کارن آمسترانگ، نویسنده و مفسر بریتانیایی در سال 1993 منتشر کرد. آرمسترانگ در این کتاب به بررسی سه دین توحیدی غالب جهان به همراه جزئياتی از بودیسم و هندوئيسم پرداخته است. او در این کتاب سیر تحول مفهوم خدا از زمان ابراهیم تا به امروز را بررسی کرده است.

معرفی کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون اثر کارن آرمسترانگ 

کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون اثر کارن آرمسترانگ با ترجمۀ محسن سپهر را نشر مرکز به چاپ رسانده است. در این کتاب هوشمندانه و خیره‌کننده، کارن آرمسترانگ، یکی از برجسته‌ترین مفسران بریتانیایی در امور دینی، تاریخچۀ درک و تجربۀ مردان و زنان از خدا را از زمان ابراهیم تا به امروز به تصویر کشیده است. این کتاب یک تاریخچۀ غنی و جامع از مفهوم خدا در طول هزاران سال تاریخ بشر است. کارن آرمسترانگ که سابقاً یک راهبه بوده است، در کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون، بر یهودیت، مسیحیت و اسلام تمرکز کرده است و بینش‌هایی در مورد کار خداشناسان و فیلسوفان بزرگ تاریخ غرب به خواننده ارائه کرده است. 

آیا بشریت بدون تصوری از خدا می‌تواند ادامه یابد؟‌ آمسترانگ معتقد است که خدا در حال حاضر بسیار مهم‌تر از همیشه است. خدا نمرده است، ما را رها نکرده است و صرفاً می‌تواند با زمینه‌های جدید سازگار شود. طبق نظر و توضیحات آرمسترانگ، ادیانی مانند مسیحیت و اسلام «خدای یگانه» را برای مطابقت با نیازهای اجتماعی و سیاسی پیروان خود از نو ساختند. کارن آرمسترانگ از فلسفۀ کلاسیک و عرفان قرون وسطایی گرفته تا اصلاحات، معجزۀ تاریخ فکری توحید را در یک جلد فوق‌العاده خواندنی به خواننده عرضه کرده است. 

خلاصه کتاب

کتاب آرمسترانگ با ظهور کیش یهوه، یکی از خدایان کنعان آغاز می‌شود. به گفتۀ آرمسترانگ فرقۀ یهوه متشکل از اقوام مختلفی بود که در سه موج به کنعان مهاجرت کردند. این گروه‌ها با وفاداری به خداوند متحد شدند. یَهُوَه در خاورمیانۀ باستان منحصربه‌فرد بود. او سپس منابع پنچ‌گانه را بر اساس فرضیۀ مستند چهار نویسنده یا گروهی از نویسندگان بررسی می‌کند. از نظر آرمسترانگ، در این دوران تنش‌هایی به وجود آمده است که می‌توان آن‌ها را در روایت‌های متضاد الهیات مشاهده کرد. در ادامه نیز به بررسی انبیای بزرگ بنی‌اسرائیل پرداخته است. 

آرمسترانگ سپس به داستان‌های منسوب به زندگی عیسی می‌رسد. او ریشه‌های عیسی را در سنت فریسیان و تأثیر او بر تصور یهودیان از یک خدا را مشخص می‌کند. مرگ عیسی و نمادهای همراه آن را نیز مورد بررسی قرار داده است. او سپس به ظهور تثلیث‌گرایی می‌پردازد که به اعتقادنامۀ نیقیه منتهی می‌شود و سیر تکامل تصور مسیحی از خدا و تثلیث را در سنت‌های شرقی و غربی مربوطه نشان می‌دهد. آرمسترانگ در این بخش از ظهور دین‌داری مسیحی مدرن، به ویژه پروتستانیسم مارتین لوتر و جان کالوین صحبت می‌کند.

ظهور اسلام و درک آن از ذات خداوند در بخش بعدی کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. آرمسترانگ تحلیل می‌کند که چگونه اسلام شیعی مدرن با تأکید بر کنش اجتماعی در خدمت خدا، پیامبر اسلام، محمد (ص) و امام‌های شیعه، عاملی کلیدی بود که انقلاب سال 1357 ایران را شکل داد.

در فصول بعدی رویکرد فلسفی به ایدۀ خدا و رابطۀ عرفانی با خدا را نیز بررسی کرده است. آرمسترانگ در فصول پایانی کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون، به بررسی مفهوم مرگ خدا و ایدۀ خدا در دنیای پست مدرن می‌پردازد. 

فهرست مطالب کتاب
• یادداشت مترجم
• مقدمه‌ی مترجم
• دیباچه
• درآغاز
• تنها یک خدا
• نوری برای نایهودیان
• تثلیت: خدای مسیحیت
• وحدت: خدای اسلام
• خدای فیلسوفان
• خدای اهل راز با عارفان
• خدایی برای اصلاحگران
• روشنگری
• آیا خدا مرده است؟
• آیا خدا آینده‌ای دارد؟
• واژه‌نامه
• یادداشت‌ها
• برای مطالعه بیشتر
• نمایه

بریده‌هایی از کتاب

«در آغاز انسان خدایی آفرید که علت نخستین همه چیز و فرمانروای آسمان و زمین بود. این خدا نه تصویر و نقش و نه خدمتگزارانی دین‌پیشه داشت. او فرا دست‌تر از آن بود که آیین‌های پیش‌پاافتاده‌ی آدمی در خوراش باشند. با گذشت زمان مردم او را از یاد بردند. او چندان دور شده بود که مردم دیگر نمی‌خواستندش و سرانجام هم گفتند که او ناپدید شده است. این نظریه را پدر روحانی ویلهلم شمیت در سال 1912 در کتاب منشاء مفهوم خدا بیان می‌کند. به گمان شمیت، پیش از آن که آدمی خدایان را بپرستد به طرزی خام‌گونه تک خداپرست بوده است. در آغاز او فقط یک خدای برین را می‌شناخت که آفریننده‌ی جهان بود و از دور بر کردوکار آدمی نظارت می‌کرد.»

«گویا مردم جهان باستان معتقد بودند که با انباز شدن در این زندگیِ خدایی‌ست که می‌توان به راستی انسان شد. زندگیِ خاکی ناپایدار بود و سایۀ مرگ بر آن افتاده بود، اما اگر آدمیان کردوکارهای خدایان را تقلید می‌کردند می‌توانستند کَمَکی از توانمندی و قدرت آنان برخوردار شوند. از این رو به این اعتقاد رسیدند که خدایان بوده‌اند که روش ساختنِ شهرها و پرستشگاه‌ها را به انسان نشان داده‌اند و بنابراین، این بناها از رویِ زیستگاه‌های خدایان در قلمرو خدایی ساخته شده‌اند.»
«دینِ خدایِ واحد در کتاب مقدس به ابراهیم نسبت داده می‌شود که در حدود 3900 تا 4000 سال پیش، از شهر اور بیرون می‌کوچد و در کنعان جایگیر می‌شود. از خودِ روزگارِ ابراهیم ما گزارشی در دست نداریم، ولی به نظر پژوهشگران، او شاید یکی از ریش سفیدانِ آواره‌ای بوده که در پایان هزاره‌ی سوم پ.م، قوم‌اش را از بین‌النهرین به کناره‌های مدیترانه می‌برد.»

«اکنون این نظریه را که یهوه در اصل خدایِ مردم مدیان بوده، دیگر چندان روا نمی‌دانند. ولی در همین مدیان است که برای نخستین بار یهوه در خیالِ موسا نقش می‌بندد. یادمان هست که موسا در پی کشتن یک تن مصری که با اسیری اسرائیلی به خشونت رفتار کرده بود، ناگزیر از فرار از مصر می‌شود. او در مدیان پناه می‌گیرد، زنی به همسری می‌ستاند و روزی که گله‌ی گوسفندانِ پدرزن را شبانی می‌کند با منظره‌ای شگفت روبه‌رو می‌شود.»

«در دین ودایی، مردمان در مراسم قربانی قدرتِ مقدسی را تجربه می‌کردند که برهمن نام گرفته بود. اعتقاد بر این بود که کاستِ دین-پیشگانِ (مشهور به برهمنان) نیز از این نیرو بهره دارند. از آنجا که مراسمِ قربانی را نمونه‌ای خُرد از جهان بزرگ می‌دانستند، برهمن رفته‌رفته به قدرتی تعبیر می‌شود که پاس دارنده‌ی همه‌ی چیزهاست، کل عالم کردوکاری ایزدی‌ست که از وجود مرموز برهمن، معنای درونی هستی، می‌جوشد.»

خواندن کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب منبعی بی‌نظیر است و بسیار مورد استقبال جویندگان معنوی و دانشجویان مذهبی قرار گرفته است. اگر دوست دارید در مورد تاریخچۀ مذهب‌های مختلف اطلاعات جامع و کاملی به دست بیاورید حتماً کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون را مطالعه نمایید.

درباره نویسنده کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون

خداشناسی از ابراهیم تا کنون

کارن آرمسترانگ در سال 1944 به دنیا آمد. او نویسنده و مفسر بریتانیایی با تبار کاتولیک ایرلندی است که به‌خاطر کتاب‌‌هایش در مورد دین‌شناسی تطبیقی به شهرت رسید. او سابقاً یک راهبۀ کاتولیک بود و سپس یک مسیحی لیبرال‌ شد. او در حالی که در صومعه بود در کالج سنت‌آن آکسفورد در رشتۀ ادبیات کلاسیک و مدرن تحصیل کرد و صومعه را در سال 1969 ترک کرد. آثارش بر اشتراک‌های ادیان‌های اصلی مثل اهمیت شفقّت و قانون طلایی متمرکز هستند.

آرمسترانگ در سال 2008 جایزۀ صد میلیون دلاری TED را دریافت کرد. وی چندین برنامۀ تلویزیونی دربارۀ پولس رسول، مبلغ مذهب مسیحیت و تاریخ کلیسا تهیه کرده است. از دیگر آثار کارن آرمسترانگ می‌توان به «محمد: زندگی‌نامۀ پیامبر اسلام»، «دوازده گام به سوی زندگانی با مهربانی»، «برخورد تمدن‌ها»، «تاریخ اورشلیم: یک شهر»، «از دل تو تا دل من» و «تاریخ مختصر اسطوره» اشاره کرد. او همواره کوشیده است تا به عنوان یک پژوهشگر ادیان مختلف را مورد بررسی قرار دهد. آرمسترانگ اکنون در کالج Leo Baeck انگلستان در رشتۀ مطالعۀ یهودیت تدریس می‌کند.

واکنش ها به کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون

«یک اثر ترکیبی تحسین‌برانگیز و تأثیرگذار که بینش و رضایت هزاران خواننده را به همراه خواهد داشت.» - واشنگتن پست بوک ورلد

«کتابی بسیار روشن و خواندنی. کارن آرمسترانگ توانایی خیره‌کننده‌ای دارد: او می‌تواند مفاهیم اساسی موضوعات پیچیده را به‌شکلی روان و بدون ساده‌سازی بیش‌از‌‌حد به مخاطب ارائه دهد.» - ساندی تایمز (لندن)

«جذاب... معدنی برای یادگیری.» - تایم

«جذاب‌ترین و آموزنده‌ترین مطالعه در مورد بزرگ‌ترین جست‌وجوی بی‌سرانجام تاریخ یعنی جست‌وجوی خدا. کارن آرمسترانگ یک نابغه است.» - ویلسون، نویسندۀ کتاب «عیسی، یک زندگی»

امتیازات

کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون

خوانایی کتاب و روان بودن 
کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون تاریخ تطبیقی و عمیق سه دین اصلی توحیدی است که نویسنده بی‌باکانه در آن به بررسی زمینۀ سیاسی - اجتماعی اندیشه‌های دینی و مفهوم خدا پرداخته است. آرمسترانگ در این کتاب استدلال می‌کند که یهودیت، مسیحیت و اسلام، هر یک ایدۀ خدای یگانه را توسعه دادند که به مؤمنان کمک کرد تا به عنوان انسان‌های کامل به بلوغ دینی برسند. 

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب خداشناسی از ابراهیم تا کنون را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سی‌بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • پاسخ به نظر

    متنی بسیار دقیق و جامع از سه دین اصلی توحیدی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت. ریشه‌های پیدایش این ادیان رو به ترتیب با داستان کامل توضیح داده و در انتها هم به مفهوم‌هایی درباره‌ی خدا رسیده، واقعا کتاب جالبیه

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    به باورِ افلاتون، جهان در بنیاد عقلانی‌ست. این نیز اسطوره یا برداشتِ خیالیِ دیگری از واقعیت است. ارسطو در این راه گاهی پیشتر برداشت. او نخستین کسی بود که به اهمیت استدلالِ منطقی پی برد و عقیده داشت که با کاربردِ این روش می‌توان به فهم جهان رسید..

  • تصویر کاربر

    • کیانا اسماعیلی
    • 0

    یکی از این بزرگان، که در بابل به عنوان نمونه‌یِ رنجبری ارج بسیار می‌یابد، ایوب است. یکی از کسانی که از تبعید جان سالم به در برده بود، با بهره جستن از افسانه‌ی کهن ایوب، پرسش‌هایی اساسی درباره‌یِ خدا و مسئولیت‌اش در قبال‌ رنج‌های بشری مطرح می‌کند.

  • تصویر کاربر

    • الهام صفورایی
    • 0

    اما حکمت نه موجودی خدایی که، اگر دقیق‌تر بگوییم، آفریده‌ی خداست. شبیهِ همان «جلال» خداست که نویسندگانِ دین‌پیشه وصف کرده‌اند و نمایانگرِ نقشه‌ی خداست تا آدمی بتواند آنی در آفرینش و زندگی بشری نگاهی بیندازد.

عیدی