بابا گوریو (گالینگور)

(110)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
7262

علاقه مندان به این کتاب
146

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
13

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب بابا گوریو

نشر مرکز منتشر کرد: داستان بابا گوریو كه فیلیپ برتو آن را "شاهكار نبوغ انسانی " می‌خواند، چون ستاره‌ای تابناك در میان سایر آثار بالزاك، نویسنده‌ی نامی فرانسه، می‌درخشد و بی‌شك از شاهكار‌های ادبیات جهانی به شمار می‌رود. در این داستان، بالزاك با قلمی موشكاف اجتماع خوش ظاهر و زشت نهاد عصر خود را توصیف می‌كند. قهرمانان بر‌جسته‌ی این داستان به عنوان مظهر و نمونه‌ی كامل افراد نوع خود شهرت جهانی یافته‌اند، مثلا " گوریو " نمودار بارزی از فداكار‌ی و از‌خودگذشتگی بی‌پایانی است كه از مهر پدری سر چشمه می‌گیرد. بالزاك در ترسیم روحیات قهرمانان این داستان چنان مهارت و استادی نشان داده است كه كم‌تر خواننده‌ای است كه از مطالعه‌ی آن متاثر نگردد و شاید همین قدرت تاثیر است كه " كلود فارر " عضو فرهنگستان فرانسه را واداشته تا بگوید : " این كتاب را نه فقط باید بزرگترین رمان فرانسه دانست، بلكه باید آن را بزرگ‌ترین رمان جهان به شمار آورد." فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب بابا گوریو اثر انوره دو بالزاک 


بالزاک نام «کمدی انسانی» را برای مجموعه‌ای از آثار دنباله‌دار و منتشر شده‌اش بین سال‌های 1830 تا 1856 برگزید. این مجموعه شامل 90 رمان و داستان کوتاه است. بالزاک این مجموعه را به منظور ارائۀ چشم‌اندازی کلی از جامعۀ فرانسه در قرن نوزدهم نوشت و بابا گوریو یکی از همین داستان‌های کمدی انسانی است. 

بالزاک در بابا گوریو از شخصیت‌هایی استفاده کرد که در کتاب‌های دیگرش هم ظاهر شده بودند، تکنیکی که بابا گوریو را از دیگر داستان‌ها متمایز کرد. این رمان همچنین به عنوان نمونه‌ای از سبک رئالیستی بالزاک بسیار مورد توجه قرار گرفت. حوادث رمان در دوران بازسازی بوربون‌ها اتفاق می‌افتد که تغییرات عمیقی را در جامعۀ فرانسه به وجود آورد. مبارزۀ افراد برای حفظ موقعیت اجتماعی‌شان مهم‌ترین مضمون این رمان است. شهر پاریس نیز تأثیر بسیاری بر شخصیت‌ها مخصوصاً راستینیاک جوان دارد که بزرگ‌شده یکی از روستاهای جنوب فرانسه است.

داستان بابا گوریو، تلاقی شخصیت‌های گوناگون است که با ویژگی‌های مثبت و منفی‌شان داستان را به پیش می‌برند. بالزاک با استفاده از شخصیت اصلی داستانش یعنی گوریو و دیگر شخصیت‌ها، با نگاهی بدبینانه ماهیت خانواده و ازدواج را تحلیل می‌کند.

خلاصۀ داستان بابا گوریو

داستان بابا گوریو در پاریس بورژوایی قرن نوزدهم و در سال 1819 رخ می‌دهد و زندگی در هم تنیدۀ سه شخصیت را دنبال می‌کند. فرد سالخورده‌ای به نام گوریو که بسیار به دخترانش علاقه‌مند است، یک جنایتکار مرموز به نام واترین و یک دانشجوی سادۀ روستایی به نام اوژن دو راستینیاک. 

بابا گوریو از داستان زندگی گوریو شروع می‌شود. گوریو فردی ثروتمند و صاحب کارخانۀ تولید رشته‌فرنگی و پاستای ایتالیایی است. او در رفاه کامل زندگی می‌کند و دو دختر به نام‌های آنستاری و دِلفین دارد.  این دو دختر بسیار طمعکار و بدذات هستند و در نهایت روزی تصمیم می‌گیرند با افرادی مثل خودشان ازدواج کنند. گوریو بسیار به دخترانش علاقه‌مند است و تمام ثروتش را خرج تهیۀ جهیزیه برای دخترانش می‌کند. همین کار باعث می‌شود او به تنگدستی بیفتد و مجبور می‌شود در یک پانسیون خصوصی به نام «سرای ووکر» اتاقی محقر اجاره کند.

صاحبخانۀ گوریو، خانم ووکر البته زنی مهربان و خوش‌رفتار است و آنجا همه گوریو را بابا گوریو صدا می‌کنند. دختران گوریو و دامادهایش به بدرفتاری با گوریو می‌پردازند اما گوریو این مسائل برایش اهمیتی ندارد و تنها خوشبختی و خوشحالی دخترانش برایش کافی‌ست. در این میان یک دانشجوی سادۀ روستایی نیز در پانسیون خصوصی اتاقی می‌گیرد. این دانشجو با سودای ثروتمند شدن به شهر آمده است و در پانسیون با بابا گوریو آشنا و تبدیل به همدم او می‌شود.

بریده‌هایی از کتاب بابا گوریو

«در کمال نومیدی از ایوان بالا رفت. با دیدنش در شیشه‌‌ای را به رویش باز کردند؛ نوکرها مثل خر کتک‌خورده جدی بودند. مهمانی‌ای که در آن شرکت داشته بود در آپارتمان‌های بزرگ پذیرایی برگزار شده بود که در طبقه‌ی اول ساختمان بوسئان قرار داشت. از آنجا که از زمان دعوت تا زمان مهمانی فرصت نداشته بود با خویشاوند نزدیکش دیدار کند، آپارتمان محل زندگی خانم دوبوسئان را هنوز ندیده بود؛ در نتیجه نخستین باری بود که می‌توانست شگفتی‌های برازندگی شخصی‌ای را ببیند که از سرشت و اخلاقیات یک بانوی برجسته خبر می‌دهند. آنچه در این بررسی به کنجکاوی‌اش می‌افزود این بود که می‌توانست سالن خانم دورستو را به عنوان مبنای مقایسه به کار بگیرد. ویکنتس را در ساعت چهار و نیم می‌شد دید. پنج دقیقه زودتر، محال بود خویشاوندش را به حضور بپذیرد. اوژن را که از مقررات مختلف نزاکت پاریسی هیچ اطلاعی نداشت از پلکان بزرگی با قالی سرخ و نرده‌های طلایی، پر از گل‌هایی به رنگ سفید، به اتاق مادام دوبوسئان راهنمایی کردند که او از زندگینامه‌ی شفاهی‌اش بی‌خبر بود، یعنی یکی از آن تاریخچه‌های متغیری که هر شب در محفل‌های پاریس گوش به گوش نقل می‌شود.»

«ویکنتس از سه سال پیش با یکی از سرشناس‌ترین و ثروتمندترین اشرافیان پرتغالی، به نام مارکی داژودا پینتو رابطه داشت. یکی از آن رابطه‌های معصومانه‌ای که چنان برای هر دو طرف رابطه جاذبه دارند که هیچ طرف سومی را تحمل نمی‌کنند. از همین رو خود آقای ویکنت دوبوسئان خواسته نخواسته بر این وصلت مورگاناتیک صحه گذاشته، تکلیف همه را روشن کرده بود. کسانی که در روزهای اول این دوستی در ساعت دو به دیدن ویکنتس می‌رفتند مارکی داژرودا پینتو را پیش او می‌دیدند. مادام دوبوسئان که نمی‌توانست در خانه‌اش را ببندد، چون هیچ صورت خوشی نداشت، با چنان سردی‌ای با مهمان‌ها رفتار می‌کرد و با چنان دقتی چشم به حاشیه‌ی سقف اتاق می‌دوخت که هر کسی می‌فهمید مزاح او شده است.»

خواندن کتاب بابا گوریو را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

بابا گوریو در فهرست صد رمان برتری قرار دارد که پیش از مرگ باید خواند. اگر به رمان‌های واقع‌گرایانه که در حال و هوای فرانسۀ قرن نوزدهم می‌گذرد علاقه دارید این رمان را از دست ندهید. رمان باباگوریو راویت‌گر اتفاقات تاریخی بسیار مهمی در سال‌های قرن نوزدهم است و برای علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و اجتماعی جالب خواهد بود.

دربارۀ نویسندۀ کتاب بابا گوریو

کتاب بابا گوریو

انوره دو بالزاک رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی در سال 1799 به دنیا آمد و در سال 1850 از دنیا رفت. نام «کمدی انسانی» را برای مجموعه‌ای از آثار دنباله‌دار و آثار منتشر شده‌اش بین سال‌های 1830 تا 1856 برگزید. این مجموعه از 90 رمان و داستان کوتاه تشکیل شده است. او در کمدی انسانی اوضاع جامعۀ فرانسه و شهر پاریس در دوران بازگشت بوربون‌ها به سلطنت فرانسه و در واقع زندگی فرانسه پس از ناپلئون را به تصویر کشیده است.

بالزاک در خانواده‌ای متوسط در شهر تورِ فرانسه به دنیا آمد و در هشت سالگی به مدرسۀ شبانه‌روزی فرستاده شد. در سال 1813 مدرسه را ترک کرد و به همراه خانواده‌اش به پاریس نقل‌مکان کرد. در سال 1819 مدرکش را در رشتۀ حقوق گرفت و برخلاف خواستۀ خانواده و تحت تأثیر رمان‌نویس، تاریخ‌دان و شاعر والتر اسکات شروع به نوشتن رمان‌های تاریخی کرد؛ البته خودش بعدها به این رمان‌های تاریخی «مزخرفات ادبی» گفت. اولین اثر قابل توجۀ بالزاک «فلسفۀ زندگی زناشویی» بود که در سال 1829 منتشر شد. پس از این کتاب انتشار کتاب «چرم ساغری» در سال 1831 باعث شهرت او شد.

بالزاک نویسنده‌ای رئالیست بود و تلاش می‌کرد شخصیت‌ها و حوادث داستانش را دقیقاً همان‌طور که ممکن است در دنیای واقعی رخ بدهد بدون ایده‌آل‌سازی یا رمانتیک‌سازی به تصویر بکشد و به همین دلیل یکی از بنیانگذاران رئالیسم در ادبیات اروپا شد و یکی از شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین رمان‌نویسان دو قرن اخیر است. او به خلق شخصیت‌های چند وجهی نیز شهره است؛ حتی شخصیت‌های فرعی او نیز پیچیده و مبهم هستند. شهر پاریس پس زمینۀ بسیاری از داستان‌هایش است و نوشته‌هایش بر بسیاری از نویسندگان مشهور مثل امیل زولا، چارلز دیکنز، مارسل پروست، گوستاو فلوبر و هنری جیمز و همچنین فیلم‌سازان مشهوری همچون فرانسو تروفو و ژاک ریوت تأثیر گذاشته است. با اقتباس از آثار بالزاک فیلم‌های زیادی ساخته شده است. 

بالزاک یکی از پرکارترین نویسندگان دنیا بود که در طول عمر کوتاه‌اش بیش از صد مقاله، رمان و نمایش‌نامه منتشر کرد. از جمله آثار دیگر انوره دو بالزاک می‌توان به «آرزوهای بر باد رفته»، «دهقانان»، «گرنادیر»، «هانریت»، «زن سی‌ساله»، «مادام دو لا شانتری»، «پسر عمو پون»، «بی‌گناه»، «زنبق دره»، «اوژنی گرانده» و «کشیش دهکده» اشاره کرد.

دربارۀ مترجم کتاب بابا گوریو

مهدی سحابی در سال 1322 در قزوین به دنیا آمد. او مترجم، نویسنده، روزنامه‌نگار، نقاش، مسجمه‌ساز و عکاس بود و بیشتر به خاطر ترجمۀ مجموعۀ در جستجوی زمان از دست رفته نوشتۀ مارسل پروست شناخته شده است. وقتی ده ساله بود همراه با خانواده به تهران آمد. پس از گرفتن دیپلم ریاضی وارد هنرکدۀ هنرهای تزئینی دانشگاه تهران شد تا در رشتۀ نقاشی تحصیل کند اما پس از یک سال این رشته را نیمه‌کاره رها کرد و به سربازی رفت. پس از پایان دوران سربازی در سال 1346 عازم ایتالیا شد تا در رشتۀ کارگردانی سینما تحصیل کند. در چیته چیتا دوره‌ای کوتاه گذراند و دوباره وارد رشتۀ نقاشی در فرهنگستان هنرهای زیبای رم شد.

در سال 1347 تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد و به فرانسه رفت. در سال 1351 به قصد فعالیت در سینمای ایران به ایران بازگشت ولی از این حرفه ناامید شد و به سراغ روزنامه‌نگاری، بازیگری و عکاسی و در آخر به سراغ ادبیات و ترجمۀ ادبی رفت. تسلطش به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی باعث شد تا آثار نویسندگان متعددی را ترجمه کند و فارسی زبانان را با این نویسندگان آشنا کند. او در سال 1388 بر اثر سکتۀ قلبی درگذشت. 

از جمله آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به خروج اضطراری اثر اینیاتسیو سیلونه، بارون درخت‌نشین اثر ایتالو کالوینو، دوست من مون اثر آلن فورنیه، دیوید کاپرفیلد و آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز، دور دنیا در هشتاد روز اثر ژول ورن، نمایش افسانه‌ای برای وقتی دیگر و مرگ قسطی اثر لویی فردینان سلین و دانته آلیگیری اثر مارک موسا اشاره کرد.

کتاب بابا گوریو

واکنش‌ها به کتاب بابا گوریو

این رمان پس از نشر با نقدهای متفاوتی روبه‌رو شد. برخی از منتقدان نویسنده را به خاطر خلق شخصیت‌های پیچیده و توجه به جزئیات تحسین کردند. دیگران رمان را به خاطر فساد و طمع بیش از حد، محکوم کردند. در هر صورت این کتابِ مورد علاقۀ بالزاک بود و خیلی سریع به محبوبیت رسید و اغلب برای ساختن فیلم و نمایش از این رمان اقتباس می‌شود.

«این داستان را صد بار خواندم و در دفعه صدم همان هیجان مطالعۀ اول به من دست داد. داستان بابا گوریو نه فقط بزرگ‌ترین رمان‌ دنیاست بلکه یکی از شاهکارهای ادبی جهان و شاهکار نبوغ انسانی است.» -کلود فارو، عضو فرهنگستان فرانسه

امتیازات

بابا گوریو از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.4 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب بابا گوریو

کتاب بابا گوریوِ انوره دو بالزاک را نشر مرکز با ترجمۀ مهدی سحابی منتشر کرده  است.

بابا گوریو یکی از خواندنی‌ترین و جذاب‌ترین رمان‌های تاریخ است که نویسنده در آن به مفهوم مهر پدری، خانواده و ازدواج پرداخته است. پایان کتاب سرشار از احساسات مختلف و بی‌نهایت تأثیرگذار است.

مدت زمانی که طول می‌کشد کتاب بابا گوریو را بخوانید.

اگر سرعت مطالعه‌تان 300 کلمه در دقیقه باشد می‌توانید کتاب بابا گوریو را حدوداً طی 5 ساعت و 6 دقیقه مطالعه نمایید.

اگر از کتاب بابا گوریو خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

زن سی ساله اثر دیگری از انوره دو بالزاک که یکی دیگر از آثار مجموعۀ «کمدی انسانی» است. بالزاک در این کتاب داستان ژولی را تعریف می‌کند. دخترِ بی‌نهایت زیبای یک نجیب‌زادۀ فرانسوی که ما در این داستان در دوره‌های مختلف زندگی با ژولی همراه می‌شویم و پس از آن با دختر ژولی آشنا می‌شویم. 

آنا کارنینا رمان دو جلدی لئو تولستوی نویسندۀ مشهور روسی که در آن به موضوعاتی مثل خیانت، ایمان، خانواده، ازدواج، جامعۀ اشرافی روسیه، آرزو و زندگی پرداخته است. 

بینوایان رمان تاریخی ویکتور هوگو که یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های قرن نوزدهم است. این رمان از شورش ژوئن در پاریس شروع می‌شود و نویسنده داستان زندانی آزاد شده‌ای به نام ژان والژان را روایت می‌کند. 

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (4)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • قاسم لاری دشتی
    • پاسخ به نظر

    ممکنه بعضی رفتارها قابل درک نباشه اما بالزاک رو باید خوند و به حال باباگوریو گریست.

  • تصویر کاربر

    • مونا میرابی
    • پاسخ به نظر

    باباگوریو کتاب قشنگ و خاصیه

  • تصویر کاربر

    • زهرا رمضان‌پور
    • پاسخ به نظر

    بسیار عالی و جذاب بود👌

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی