30بوک
کتاب عمومی
سیاست
نظریه و نقد
سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

(32)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
4003

علاقه مندان به این کتاب
37

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
3

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

انتشارات روزنه منتشر کرد: در نیمه دوم قرن گذشته باوری میان نظریه پردازان و سیاست گذران شکل گرفت مبنی بر آن که مردم سالاری به عنوان یکی از ارزشمند ترین دستاوردهای اجتماعی بشر معاصر میتواند چاره تمامی مشکلات عقب افتاده ترین جوامع جهان باشد،اقتصادهای مبتنی بر رانت را اصلاح کند،خشونت را مهار سازد و توسعه و رفاه به ارمغان بیاورد.اما مروری بر تلاش ها در جهت دموکراتیزاسیون حکایت از آن دارد که در اغلب موارد نتیجه امر به جای حصول آزادی و ایجاد جوامع دسترسی باز شکل گیری چرخه های تاسف باری از بی ثباتی،عقب گرد،خشونت و حتی جنگ های داخلی بوده است،علت چیست؟آیا دموکراسی راه حلی مناسبی برای این کشورها نیست؟یا مشکل آن است که در پیگیری آن از نکات ظریف و مهمی غفلت میشود؟آیا جاگذاری عینی نهادهای جوامع غربی در دیگر کشورها امری ممکن و یا حتی مطلوب است؟برای آنکه کشورها مبتلا به استبداد سیاسی و دسترسی محدود،به سمت جوامعی بازگذار کنند و در عین حال دچار خشونت نشده و از مواهب آزادی در قالب رفاه و توسعه اقتصادی بیشتر بهره مند گردند،چه شروطی باید برآورده شود . چه مسیری پیش پای آنان قرار دارد.داگلاس نورث و همکاران تلاش میکنند به این پرسش بزرگ محافل علمی،سیاسی و اقتصادی پاسخ دهند. فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت 

کتاب در سایه خشونت


بخشی از کتاب:
«موفقیت در اقتصاد همانند توسعۀ سیاسی در درجۀ اول به بهبود نهادها بستگی دارد. این نکته در طول بیست سال گذشته به اجماعی در میان اقتصاددانان تبدیل شده است؛ در این سال‌ها جهان شاهد نمونه‌های بسیاری از ناکامی‌ها در توسعه به‌رغم وفور سرمایه، منابع طبیعی و جمعیت‌های تحصیل کرده بود؛ جمعیت‌هایی که در صورت عدم بهره‌گیری صحیح نهادها از آن‌ها یا دست به مهاجرت می‌زنند و یا راکد می‌مانند. اکنون پرسش این است که کدام نهادها مناسبند؟»

این کتاب چهارچوب مفهومی و نظری داگلاس سی نورث، جان جوزف والیس، استیون بی.وب و باری آر وینگاست دربارۀ خشونت و نظام‌های اجتماعی است. این نویسندگان در کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت، چارچوبی مفهومی در جهت درک تعاملات پویا میان نیروهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه ارائه داده‌اند. نویسندگان در این کتاب نشان داده‌اند که چگونه جوامع در حال توسعۀ جهان از کنترل سیاسی و امتیازات اقتصادی برای محدود کردن خشونت و هماهنگ کردن ائتلاف‌های سازمان‌های قدرتمند بهره می‌برند.

معرفی کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت اثر داگلاس سی نورث

کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت اثر داگلاس سی نورث با ترجمۀ محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور را نشر روزنه به چاپ رسانده است. این کتاب مجموعۀ پژوهش‌ها و نمونه‌های مطالعاتی است که به‌جای محکوم کردن سیاستمداران و فرادستان و صرفاً فاسد تلقی کردن همۀ آن‌ها، نشان می‌دهد که چرا دستیابی به توسعه در جوامعی که در آن نقش سازمان‌های اقتصادی برای ایجاد تعادل و ثبات سیاسی دستکاری می‌شود، بسیار دشوار است. مطالعات این کتاب به همت و پشتیبانی بانک جهانی انجام شده و گروهی از اقتصاددان‌ها که معروف به اقتصاددانان نهادگرا هستند بخش‌های گوناگون این کتاب را نوشته‌اند.

این کتاب نظم اجتماعی با دسترسی محدود را به عنوان یک سیستم اجتماعی پویا توسعه می‌دهد، سیستمی که در آن خشونت دائما یک تهدید است و نتایج سیاسی و اقتصادی ناشی از نیاز به کنترل خشونت به جای ارتقای رشد اقتصادی یا حقوق سیاسی است.

«چهارچوب مفهومی ما تأکید دارد که جوامع در حال توسعه خشونت را از طریق دخل و تصرف نظام سیاسی در منافع اقتصادی به منظور خلق رانت مهار می‌کنند، به صورتی که گروه‌ها و افراد قدرتمند پرهیز از توسل به خشونت را به نفع خود می‌یابند. ما این نحوه از سازمان‌دهی جامعه را یک نظام دسترسی محدود می‌نامیم. نظام‌های دسترسی محدود، ترتیبات اجتماعی و به‌ طور هم‌زمان سیاسی و اقتصادی هستند که سازمان‌ها را ترغیب به عدم استفاده از خشونت می‌کنند.»

خلاصه کتاب

در نیمۀ دوم قرن گذشته، باوری میان نظریه‌پردازها و سیاست‌گذاران شکل گرفت، این باور بر این عقیده است که مردم‌سالاری یکی از ارزشمندترین دستاوردهای اجتماعی بشر است و همین مردم‌سالاری چارۀ تمام مشکلات عقب‌افتاده‌ترین جوامع جهان است. مردم‌سالاری می‌تواند اقتصادهای مبتنی بر رانت را اصلاح کند، خشونت را مهار سازد و توسعه و رفاه به ارمغان بیاورد. اما مطالعات نشان داد که برخی از کشورها نتیجۀ عکس گرفته‌اند. برای بسیاری این سؤال پیش آمد که آیا دموکراسی راه‌حل مناسبی برای این کشورها نیست؟ آیا می‌توان نهادهای غربی را عیناً در دیگر کشورها پیاده کرد؟ داگلاس نورث و همکارانش به این سؤالات و بسیاری سؤالات بزرگ دیگر محافل علمی، سیاسی و اقتصادی در این کتاب پاسخ داده‌اند.

«به طور خلاصه، نظام‌های دسترسی محدود، خشونت را با محدودساختن توانایی گروه‌ها در تشکیل سازمان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و تحدید قدرت دیگر سازمان‌ها برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی مهار می‌کنند. رانت‌های خلق شده در اثر این محدودیت‌ها در دسترسی، ساختاری انگیزشی را شکل می‌دهند که بر خشونت چیره می‌شود. گروه‌ها و افراد قدرتمند می‌فهمند اگر خشونت فوران کند رانت‌هایشان شدیداً کاهش خواهد یافت؛ بنابراین احتمال آنکه صلح‌جو بمانند بیشتر است.»

خواندن کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به کتاب‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی علاقه‌ دارید اصلا خواندن این کتاب را از دست ندهید.

درباره نویسندگان کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

- داگلاس نورث اقتصاددان آمریکایی بود که به‌خاطر فعالیت‌هایش در تاریخ اقتصادی شهرت داشت. او جایزۀ نوبل اقتصاد را به طور مشترک در سال 1993 برنده شد. به گفتۀ کمیتۀ نوبل، نورث و فوگل «تحقیق در تاریخ اقتصادی را با به کارگیری نظریۀ اقتصادی و روش‌های کمی به منظور تبیین تغییرات اقتصادی و نهادی بازسازی کردند». او در دپارتمان هنر و علوم دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، کرسی اسپنسر تی اُولین را داشت و پژوهشگر ارشد «بارلت بورناپ» در مؤسسۀ هوور دانشگاه استنفورد بود. در سال 1960 نورث یکی از سردبیران مجلۀ تاریخ اقتصادی شد. نورث همراه با رونالد کوز و الیور ویلیامسون انجمن بین‌المللی اقتصاد نهادی جدید را تأسیس کرد و اولین جلسۀ این انجمن در سال 1997 در سنت لوئيس برگزار شد. تحقیقاتش شامل حقوق مالکیت، هزینه‌های مبادله و اساس نهادی بازارها و سازماندهی اقتصادی در تاریخ و همچنین توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه می‌شد. او یازده کتاب نوشت و کتاب «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» یکی دیگر از آثار پرفروش او است. داگلاس نورث در سال 2015 درگذشت.

- جان ژوزف والیس استاد اقتصاد دانشگاه مریلند و دستیار پژوهش در «دفتر ملی تحقیقات اقتصادی» است. او مورخ اقتصادی و متخصص در زمینۀ مالیۀ عمومی دولت‌های آمریکا است.

- به مدت بیست و یک سال است که استیون بی. وب اقتصاددان و مشاور پژوهش، ارزیابی و مأموریت‌های سیاست‌گذاری برای آمریکای لاتین و مناطق دیگر در بانک جهانی است. او به تازگی به عنوان مشاور این بانک فعالیت می‌کند.

- بری آر. وینگاست دارای کُرسی خاندان «وارد سی. کربز» در دپارتمان علوم سیاسی و پژوهشگر ارشد مؤسسۀ هوور در دانشگاه استنفورد است. او به عنوان عضو آکادمی ملی علوم، جایزۀ ریکر، جایزۀ هاینز یولو و جایزۀ یادوارۀ جیمز بار را دریافت کرده است.

امتیازات

کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت

خوانایی کتاب و روان بودن 
در این کتاب هشت متخصص آگاه به سیاست و اقتصاد، به تجزیه و تحلیل سیاست و اقتصاد نُه کشور کلیدیِ درحال ‌توسعۀ جهان می‌پردازند. همچنین نویسندگان به بررسی نظامی پرداخته‌اند که نورث، والیس و وینگست به آن دسترسی محدود می‌گویند. در جوامع دسترسی محدود، رانت و قدرت در دست طبقۀ خاصی است و در این شرایط افراد و نهادها از یک ثبات نسبی برخوردارند چرا که هیچ نیرویی برای تغییر شرایط وجود ندارد. طبقۀ مرفه از نظام سیاسی حاکم حمایت و نیازهای آن را تامین می‌کنند. نظام سیاسی نیز با وضع قوانینی به سایر گروه‌های اقتصادی اجازۀ فعالیت آزاد یا رقابت با طبقۀ اقتصادی حاکم را نمی‌دهد. نظام به این شکل ثبات یافته و به حیات خود ادامه می‌دهد.
کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت کتابی بسیار آموزنده است که تحلیل‌های متخصصان آن با تحلیل‌های روز کشورهای در حال توسعه و خاورمیانه همگام است. 

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب سیاست اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی