سرمایه (4 جلدی)

(90)
نویسنده:

12,000,000ریال

10,800,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
7986

علاقه مندان به این کتاب
37

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
10

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب سرمایه

انتشارات فردوس منتشر کرد:
این روزها شاهد چاپ آثار اصلی مکاتب فکری مختلف در ایرانیم. اکنون که این صفحه را مینویسم کار تصحیح مجموعه آثار و مقالات لنین که توسط آقای محمد پور هرمزان ترجمه شده بود، نیز به پایان رسیده و آماده انتشار است و همه اینها یعنی جامعه‌ی تشنه‌ای که خواهان دانستن است. و همه اینها یعنی جامعه‌ی تشنه‌ای که خواهان دانستن است. آری بخوانیم تا بفهمیم. نکات مثبت را جذب و نکات منفی را نیز ترد نماییم. نکات مثبت و منفی را فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ما مشخص می‌نماید. به نظرم یکی از علل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همانا پیرایش نکردن نظریات حاکم بر آن کشور توسط سردمداران آن - البته بعد از نظریه‌پردازان اولیه یعنی مارکس، انگلس و لنین ـ بوده است. این همان وضعیتی بود که فرهنگ ساسانی در برابر فرهنگ اسلامی به خود گرفت.
در این چاپ به پیشنهاد مدیر محترم وزین فردوس، جناب آقای یاسینیان، قلم حروفچینی درشت‌تر و تعداد خطوط یک صفحه کمتر و همچنین مقداری نیز از نظر رسم‌الخط، برخی از واژه‌ها تغییر پیدا نموده است. بنابراین چون تعداد صفحات به نسبت چاپ‌های قبلی بیشتر شد در دو مجلد به چاپ رسیده است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب سرمایه (4 جلدی) اثر کارل مارکس

امتیاز در گودریدز:  ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب سرمایه از سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون:  ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

کتاب سرمایه از سایت آمازون امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب سرمایه:

کتاب سرمایه یکی از آثار مهم اقتصاددان و فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم کارل مارکس محسوب می‌شود که در آن نظریه‌اش دربارۀ سیستم سرمایه‌داری، پویایی آن و تمایلات آن به سوی خودویرانگری را بیان کرده است. به نظریات انتقادی مارکس دربارۀ جامعه، اقتصاد و سیاست مارکسیسم می‌گویند. مارکسیسم بر این پایه استوار است که جوامع انسانی از طریق مبارزه‌های طبقاتی پیش می‌روند. کارل مارکس با این‌که خود از خانواده‌ای مرفه بود اما نتوانست با ظلمی که به طبقۀ کارگر می‌شد کنار بیاید. او به دنبال این بود تا با راه‌اندازی مبارزه بین طبقۀ کارگر و طبقۀ سرمایه‌دار وضعیت جدیدی در جهان به وجود آورد و به‌خاطر این هدف دردسرهای زیادی کشید، از سرزمین مادری‌اش تبعید شد و مجبور شد در فقر روزگار بگذراند و حتی چند فرزندش را از دست داد. بنابراین هدف مارکس از نوشتن کتاب سرمایه، آشکار کردن قانون اقتصادی پویای جامعۀ مدرن بود. جلد اول این کتاب در سال 1867 و در برلین منتشر شد. متاسفانه عمر مارکس فرصت نداد تا خودش شاهد انتشار جلد دوم، سوم و چهارم این کتاب باشد، جلد دوم و سوم با توجه به یادداشت‌های او تکمیل شد و پس از مرگ او، همکارش فریدریش انگلس آن‌ها را ویرایش کرد و این دو جلد به ترتیب در سال‌های 1885 و 1894 منتشر شدند. جلد چهارم این کتاب را فیلسوف مارکسیست کارل کائوتسکی پس از مرگ انگلس تکمیل و منتشر کرد.

واکنش‌های جهانی به کتاب سرمایه:

در سال 2017 مورخ گرت استدمن جونز در بخش کتاب‌ها و هنرهای مجلۀ علمی طبیعت نوشت: «آنچه در مورد کتاب سرمایه خارق‌العاده است این است که تصویری بي‌رقیب از پویایی سرمایه‌داری و دگرگونی آن در جوامع و در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد. این کتاب مفاهیمی مانند کالا و سرمایه را در فرهنگ لغت گنجاند و برخی آسیب‌پذیری‌های سرمایه‌داری را برجسته کرد. اگر سرمایه اکنون یکی از نقاط عطف بزرگ اندیشۀ قرن نوزدهم محسوب می‌شود بدان دلیل است که تحلیل انتقادی اقتصاد زمان خود را با ریشه‌های تاریخی پیوند داده است. با انجام این کار، مارکس مناظره‌ای را در مورد بهترین شیوۀ اصلاح یا تغییر سیاست و روابط اجتماعی آغاز کرد که از آن زمان تاکنون ادامه داشته است.»

چرا باید کتاب سرمایه را بخوانیم؟

هدف مارکس در این کتاب شناسایی ویژگی‌های اساسی بود که باعث توسعۀ سرمایه‌داری در هر کشوری و در هر تاریخی می‌شود. بنابراین کتاب سرمایه یک تحلیل نسبتاً کلی و انتزاعی است و شاید خواندن و درک آن نسبتاً دشوار باشد. بهتر است پیش از خواندن این کتاب پیش‌زمینه‌ای در مورد اقتصاد و سرمایه‌داری داشته باشید و البته کتاب سرمایه یک پیش‌زمینۀ قوی برای دیگر آثار مارکس، به‌خصوص کتاب مانیفست کمونیست محسوب می‌شود.

تحلیلی بر کتاب سرمایه‌:

مارکس برخلاف اقتصاددانان سیاسی کلاسیک مانند آدام اسمیت، ژان باپتیست، دیوید ریکاردو و جان استوارت میل، قصد داشت الگوهای اقتصادی مبتنی بر شیوۀ تولید سرمایه‌داری را آشکار کند و یا حتی آن‌ها را تغییر دهد؛ بنابراین در کتاب سرمایه به موضوعات بی‌شماری پرداخته است اما به طور کلی تلاش می‌کند تا گزارشی نظام‌مند از ماهیت، توسعه و آیندۀ نظام سرمایه‌داری ارائه دهد. او در کتاب سرمایه بر روی اقتصاد تمرکز کرده است و بیشتر به کالاها، دستمزدها و رابطۀ کارگری-سرمایه‌داری پرداخته است. جلد اول کتاب سرمایه در سال 1867 منتشر شد. این جلد تحلیل انتقادی کارل مارکس از اقتصاد سیاسی است که هدف آن آشکار کردن تناقضات شیوۀ تولید سرمایه‌داری، چگونگی پیشروی شیوۀ تولید سوسیالیستی و مبارزۀ طبقاتی است که ریشه در روابط اجتماعی سرمایه‌داری دارد. این تنها جلدی است که در زمان حیات مارکس منتشر شد.

دیدگاه مارکس در کتاب سرمایه

مارکس در کتاب سرمایه استدلال می‌کند که سرمایه‌داری از دو طبقۀ اصلی سرمایه‌دار و کارگر تشکیل شده است. سرمایه‌دار مالک ابزارهای تولید مثل کارخانه، ابزار آلات و مواد اولیه است و کارگران که برای امرار معاش باید کار کنند و دستمزد دریافت کنند. نیروهای تولیدی در سرمایه‌داری با سرعت فراوان رشد می‌کنند در صورتی که روابط تولیدی از این چرخه عقب می‌مانند. مارکس معتقد بود که کالا تنها محدود به اجناس قابل لمس نیست. او باور داشت که کارگران یک کارخانه، کار خود را به عنوان یک کالا می‌فروشند و در قبال آن پول می‌گیرند اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که کارفرما سعی می‌کند پول کمتری به کارگر بپردازد و این کالا را به دوبرابر یا چند برابر می‌فروشد و کارگر مجبور می‌شود همین کالا را به قیمت چند برابر بخرد. در این میان کارفرما روزبه‌روز ثروتمندتر می‌شود و کارگر هم با مشکل کمبود دستمزد و هم با افزایش قیمت آن مواجه می‌شود و در نهایت زندگی سخت‌تری را تجربه می‌کند. چون جامعۀ سرمایه‌داری بر سود استوار است و ابزارآلات را در اختیار دارند، در کنار آن کم‌کم شروع به استثمار کارگران می‌کنند. او در بخش اعظم این اثر تلاش کرده است نشان دهد که چطور با شیوه‌های تولید سرمایه‌داری به استثمار کارگران می‌پردازند و همچنین تاریخچه‌ای از بهره‌برداری را در کتاب گنجانده است. استدلال مارکس این است که نظام سرمایه‌داری در نهایت ناپایدار است چون نمی‌تواند سود بی‌پایانی داشته باشد و آن را حفظ کند.

فهرست مطالب کتاب سرمایه

پیشگفتار مترجم
تقدیم‌نامۀ کارل مارکس
دیباچۀ چاپ اول از کارل مارکس
پی‌گفتار برای چاپ دوم از کارل مارکس
نامۀ کارل مارکس به ناشر ترجمۀ فرانسوی سرمایه
پیشگفتار برای چاپ انگلیسی از فریدریش انگلس
پیشگفتار برای چاپ چهارم از فریدریش انگلس
بخش نخست: کالا و پول
فصل اول: کالا
فصل دوم: روند مبادله
فصل سوم: پول یا گردش کالا
بخش دوم: تبدیل پول به سرمایه
فصل چهارم: تبدیل پول به سرمایه
بخش سوم: تولید اضافه ارزش مطلق
فصل پنجم: روند کار و روند ارزش‌افزایی
فصل ششم: سرمایه ثابت و سرمایه متغیر
فصل هفتم: نرخ اضافه ارزش
فصل هشتم: روزنۀ کار
فصل نهم: نرخ و حجم اضافه ارزش
بخش چهارم: تولید اضافه ارزش نسبی
فصل دهم: مفهوم اضافه ارزش نسبی
فصل یازدهم: همکاری
فصل دوازدهم: تقسیم کار و مانوفاکتور

اگر از کتاب سرمایه لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کارل مارکس معتقد است که سرمایه‌داری از طریق پیکار طبقاتی در درون نظام فئودالیسم و در نتیجۀ زوال این سیستم به وجود می‌آید. او کتاب‌های زیادی نیز در این زمینه منتشر کرده است. بنابراین اگر از خواندن کتاب سرمایه لذت بردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعۀ کتاب‌های زیر را نیز مدنظر قرار دهید.

مانیفست کمونیست اثری از کارل مارکس و فریدریش انگلس، فیلسوفان آلمانی است. این دو فیلسوف کتاب مانیفست کمونیست را را به درخواست اتحادیۀ کمونیست‌ها نوشتند. مانیفست کمونیست حاوی نظریه‌های مارکس و انگلس در مورد ماهیت جامعه و سیاست است. این کتاب بعدها یکی از تأثیرگذارترین اسناد سیاسی جهان شد. 

هجدهم برومر لوئی بناپارت یکی از شاهکارهای اندیشۀ تئوریک و از بزرگ‌ترین آثار کارل مارکس است. مارکس دو کتاب کوتاه دربارۀ انقلاب 1848 فرانسه نوشت که یکی از آن‌ها هجدهم برومر لوئی بناپارت بود. او در این کتاب به کودتای 1851 فرانسه پرداخت و تمام این کتاب را با تأثیر از حوادث آن زمان نوشت.

نبردهای طبقاتی در فرانسه یکی دیگر از آثار مهم کارل مارکس در زمینۀ الگوی تکامل اقتصاد سرمایه‌داری است. مارکس در این اثر نیز به مسائل طبقاتی و روابط اقتصادی پرداخته است که منجر به تحولات اجتماعی و سیاسی تأثیرگذاری طی انقلاب سال 1848 فرانسه شد.

دربارۀ کارل مارکس‌: فیلسوف و نظریۀ پرداز برجستۀ قرن نوزدهم

سرمایه

کارل هاینریش مارکس در سال 1818 به دنیا آمد و در سال 1883 از دنیا رفت. او فیلسوف، اقتصاددان، مورخ، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی، روزنامه‌نگار، منتقد اقتصاد سیاسی و انقلابی و سوسیالیست آلمانی  بود. معروف‌ترین اثرش مقالۀ 1848 (مانیفست کمونیست) و کتاب چهار جلدی سرمایه؛ نقد اقتصاد سیاسی بود که بین سال‌های 1867 تا 1883 منتشر شدند. اندیشۀ سیاسی و فلسفی مارکس تأثیر زیادی بر روشنفکران اقتصادی و سیاسی داشت. مارکس در تریر‌ِ آلمان به دنیا آمد. حقوق و فلسفه را در دانشگاه‌های بُن و برلین خواند. او در سال 1843 با جنی فون وستفالن، منتقد تئاتر و فعال سیاسی آلمانی ازدواج کرد. به‌خاطر انتشار آثار و مقاله‌های سیاسی مارکس بی‌وطن شد و برای چندین دهه با همسر و فرزندانش در لندن و در تبعید زندگی کرد و در آن‌جا با همکاری فیلسوف آلمانی فریدریش اِنگلس به توسعۀ اندیشه‌اش ادامه داد. مارکس با به کارگیری رویکردی انتقادی معروف به ماتریالیسم تاریخی، پیش‌بینی کرد که سرمایه‌داری مانند نظام‌های اجتماعی-اقتصادی پیشین، تنش‌های درونی ایجاد می‌کند و این تنش‌ها منجر به خود ویرانگری آن و جایگزینی سیستم جدیدی معروف به شیوۀ تولید سوسیالیستی می‌شود. از نظر مارکس، تضادهای طبقاتی تحت سرمایه‌داری -تا حدی به دلیل بی‌ثباتی و ماهیت بحران‌زا منجر به توسعۀ آگاهی طبقاتی طبقۀ کارگر می‌شود و در نهایت آن‌ها قدرت سیاسی را تسخیر می‌کنند و همین باعث استقرار جامعۀ بی‌طبقه و کمونیستی می‌شود. استدلال مارکس این است که طبقۀ کارگر باید اقدام انقلابی پرولتاریای سازمان‌یافته برای سرنگونی سرمایه‌داری و ایجاد رهایی اجتماعی-اقتصادی انجام دهد. مارکس یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است و آثارش هم مورد تحسین و هم مورد انتقاد قرار گرفته است. آثار اقتصادی‌اش، پایۀ برخی از نظریه‌های رایج در مورد کار و سرمایه شد. بسیاری از روشنفکران، اتحادیه‌های کارگری، هنرمندان و احزاب سیاسی در سراسر جهان تحت تأثیر آثار مارکس قرار گرفته‌اند و اغلب ایده‌های او را اصلاح کردند یا تطبیق دادند. مارکس را یکی از بنیان‌گذاران اصلی علوم اجتماعی مدرن می‌دانند.

دربارۀ ایرج اسکندری: مترجم کتابِ سرمایه

ایرج اسکندری در سال 1286 در تهران به دنیا آمد و در سال 1364 در برلین شرقی درگذشت. او دبیر اولِ حزب تودهٔ ایران بود و از بنیان‌گذاران این حزب به‌شمار می‌رود. او نمایندهٔ دوره چهاردهم مجلس شورای ملی، وزیر پیشه و هنر در کابینهٔ قوام‌السلطنه نیز بود. اسکندری در 18 سالگی تحصیل در مدرسهٔ علوم سیاسی را تمام کرد و برای ادامهٔ تحصیل به فرانسه رفت و درآن‌جا به تحصیل در رشتهٔ حقوق مشغول شد. در همین دوران آشنایی‌اش با دانشجویی بلغاری باعث شد او به مارکسیسم علاقه‌مند شود. در سال 1310 به ایران بازگشت و معاون دادستان کل کشور شد. او با همکاری دکتر تقی ارانی «مجلهٔ دنیا» را تأسیس کرد و نوشتن مقالات اقتصادی این مجله را برعهده گرفت. او در سال 1317 به ‌عنوان یکی ازاعضای گروه 53 نفر دستگیر و به‌زندان افتاد و زمانی که رضاشاه سقوط کرد آزاد شد. پس از آزادی بود که تصمیم گرفت حزب توده را تأسیس کند.

سرمایه

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • فافا اسماعیلی
    • پاسخ به نظر

    توی این کتاب کارل از تئوری ارزش کار حرف زده و استدلالی جالب علیه سرمایه‌داری ارائه کرده. به‌عنوان کسی که به کتاب‌های غیرداستانی علاقه دارم نظریه‌های بنیادین این کتاب به‌نظرم خیلی جالب و سودمند اومد. البته هضم و تجزیه‌وتحلیل مطالب و افکار نویسنده ممکنه برای خیلی‌ها کمی سخت باشه.

  • تصویر کاربر

    • برهان جعفری
    • پاسخ به نظر

    مارکس توی این کتاب رابطهٔ بین کارگرها و سرمایه و مبارزهٔ طبقاتی ناشی از اون رو نشون داده. تضادهای درون سرمایه‌داری حتی امروز هم توی جوامع پیدا می‌شه. با این‌که بعضی جاها کمی لحن کتاب سخت شده اما خوندنش خیلی دشوار نیست فقط کمی زمان می‌بره چون کتاب طولانی هستش.

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    کتابِ سرمایهٔ مارکس رو می‌شه توی دستهٔ کتاب‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی و حتی تاریخ جا داد چون توی این کتاب به موضوعات بی‌شماری می‌پردازه و تلاش می‌‌کنه گزارشی نظام‌مند از ماهیت، توسعه و آیندهٔ نظام سرمایه‌داری ارائه بده. کارل از ماهیت کالاها، دستمزدها و رابطه کارگر-سرمایه‌داری و بسیاری مباحث ارزشمند دیگه صحبت کرده.

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی