انقلاب

(48)
نویسنده:

2,700,000ریال

2,430,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5989

علاقه مندان به این کتاب
72

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
9

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب انقلاب

انتشارات خوارزمی منتشر کرد:
«ما در اینجا با مسأله جنگ سروکار نداریم. استعاره‌ای که ذکر کردم محصول نظریۀ وضع طبیعی است. از این نظریه و استعاره غالباً برای این منظور استفاده شده است که جنگ و خشونت ناشی از جنگ را به‌دلیل شری که از ابتدا در ذات امور مربوط به‌آدمی بودیعه رفته و نخستین جلوۀ آن آغاز تبهکارانۀ تاریخ بشر است، توجیه کنند. ولی استعاره و نظریۀ مذکور با مسألۀ انقلاب بیشتر ارتباط دارد چون انقلاب تنها رویداد سیاسی است که ما را مستقیماً و بگونه‌ای پرهیزناپذیر با مسألۀ بدایت و آغاز روبرو می‌کند. انقلاب به هر نحو که تعریف شود، فقط به‌معنای دگرگونی نیست. انقلاب‌های عصر جدید نه با mutation rerum تاریخ روم قدر مشترکی دارند، نه با stasis یونانی یعنی کشمکش و شورش در درون دولتشهرها، و نه معادلند با آنچه افلاطون metabolai می‌خواند یعنی تبدل نیمه طبیعی صورتی از حکومت به صورت دیگر یا آنچه پولوبیوس politeion anakukosis می‌نامید یعنی دور یا چرخۀ معینی که امور بشری به‌علت آنکه همیشه از کرانی به کران دیگر می‌رود، در دامنۀ آن محدود می‌گردد.»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب انقلاب اثر هانا آرنت


کتاب انقلابِ هانا آرنت، یکی از عمیق‌ترین متفکران قرن بیستم و نویسندۀ کتاب‌های «آیشمن در اورشلیم» و «عناصر و خاستگاه‌های توتالیتاریسم» در سال 1963 منتشر شد. هانا آرنت در کتاب انقلاب به مقایسۀ دو انقلاب اصلی قرن هجدهم یعنی انقلاب آمریکا و فرانسه پرداخته است. او در کتاب انقلاب نگاهی منحصر به فرد و جذاب به تغییرات خشونت‌آمیز سیاسی نیز انداخته است.

دوازده سال پس از انتشار کتاب «عناصر و خاستگاه‌های توتالیتاریسم» هانا آرنت در کتاب انقلاب نگاهی به آنچه خودش انقلاب‌های شکست خورده می‌دانست، انداخت. او به طرزی خوش‌بینانه توجه خود را به پیش‌بینی جنبش‌های بدون خشونت‌ معطوف کرد که حکومت‌های دموکراتیک را به دنیا بازگرداندند. پیش‌بینی‌های هانا آرنت تا حد زیادی درست بود، چون این انقلاب‌ها تا حد زیادی -البته ناخودآگاه- بر اساس اصولی رخ دادند که او در کتاب انقلاب مطرح کرد.

در کتاب انقلاب چه می‌خوانیم؟

هانا آرنت در کتاب انقلاب استدلال می‌کند که انقلاب فرانسه، با این‌که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته بود و اغلب مورد تقلید قرار می‌گرفت اما یک فاجعه بود و انقلاب آمریکا که عمدتاً نادیده گرفته شد، در واقع موفقیت‌آمیز بود. این دیدگاه هانا آرنت در تضاد با دیدگاه‌های رایج مارکسیستی و چپ است.

هانا آرنت معتقد است که نقطۀ تحول و تغییر انقلاب فرانسه زمانی بود که رهبران انقلاب هدف خود از آزادی را کنار گذاشتند تا بر دلسوزی برای توده‌ها تمرکز کنند. از سوی دیگر، در آمریکا بنیانگذران هرگز به هدف Constitutio Libertatis -تلاش برای ایجاد یک قلمرو عمومی، که در آن آزادی سیاسی برای همه تضمین شود- خیانت نکردند. با این‌حال آرنت معتقد است که روحیۀ انقلابی آن مردان نیز بعداً از بین رفت و از «نظام شورایی» به عنوان نهادی مناسب برای بازیابی آن دفاع می‌کند.

فهرست مطالب کتاب انقلاب

یادداشت مترجم
مقدمه
۱. معنای انقلاب
۲. مسأله اجتماعی
۳. طلب خوشبختی
۴. بنیاد نخست: اساس آزادی
۵. بنیاد دوم: نظام جدید زمانه
۶. سنت انقلابی و گنجینۀ بر باد رفتۀ آن
فهرست‌ نام‌های کسان

بریده‌هایی از کتاب انقلاب

«دلایلی که برای اثبات حقانیت جنگ حتی در عالم نظریات اقامه شده بسیار قدیمی است هر چند البته از لحاظ قدمت به‌پای عملیات سازمان یافتۀ جنگی نمی‌رسد. از روشنترین اموری که در این توجیهات مسلم فرض شده یکی این است که مناسبات سیاسی و مدنی در جریان عادی باید از خشونت بدور بماند. نخستین‌بار که به این اعتقاد برمی‌خوریم در یونان باستان است که می‌بینیم حد و رسم polis یا دولتشهر در چارچوب شیوۀ گفت و شنود و کوشش برای قانع ساختن دیگران تعیین می‌شود نه بر پایۀ خشونتگری. (از اموری که نشان می‌دهد قول به این معنا صرفاً ادعائی میان تهی نبوده است که به منظور خودفریبی بکار رود. این رسم اهل آتن بود که می‌‌کوشیدند محکومان به مرگ را «قانع کنند» با نوشیدن جام شوکران به زندگی خویش پایان دهند تا بدینسان یک شهروند آتنی در همه‌حال از وهن تجاوز جنسی مصون بماند.) اما در نظر یونانیان حیات سیاسی مطابق تعریف از حد دیوارهای polis یا دولتشهر فراتر نمی‌رفت. از این‌رو، کاربرد خشونت در زمینۀ آنچه امروز نزد ما امور خارجی یا روابط بین‌الملل نام می‌گیرد نیازی به توجیه نداشت هر چند امور خارجی، به استثنای مواقع جنگ با ایرانیان که مردم سراسر یونان‌زمین با یکدیگر متحد می‌شدند، منحصر به مناسبات میان بلاد مختلف یونان بود.»

«اما جنبۀ دیگری در انقلابهای جدید وجود دارد که می‌توان بیشتر امیدوار بود برای آن سابقه‌ای در دوران پیش از عصر کنونی پیدا کرد. کیست که انکار کند مسأله اجتماعی در همۀ انقلابها تأثثیر عظیم داشته است و کیست که از یاد ببرد هنگامی که ارسطو شروع به تفسیر و تببین مفهوم metabolai در افلاطون کرد، قبلا اهمیت چیزی را که ما امروز انگیزش اقتصادی می‌خوانیم کشف کرده بود؟ یعنی واژگون شدن حکومت به دست توانگران، و تأسیس الیگارشی یا سرنگونی حکومت به وسیلۀ تنگدستان و ایجاد دموکراسی. به همین‌سان، مردم در عهد باستان بخوبی پی برده بودند که جباران با پشتیبانی مردم ساده و فقیر بقدرت می‌رسند و آنچه بیش از همه به‌آنان مجال حفظ قدرت می‌دهد خواست خلق برای برابری است. اینکه ثروت و حکومت در هر کشور به‌یکدیگر بستگی دارند یا این بینش که میان شکل حکومت و توزیع ثروت رابطۀ متقابل موجود است یا این گمان که قدرت سیاسی ممکن است از قدرت اقتصادی سرچشمه بگیرد یا این استنتاج که امکان دارد منافع محرک کشمکشهای سیاسی باشد.»

«تلاش برای کسب منافع مسبب دگرگونیها و سرنگونیهاست و این وقایع هرچند تا هنگامی که نظمی جدید استوار نشده ناگزیر توأم با خونریزی است، ولی از سوی دیگر وابسته به فرقی میان توانگر و تهیدست است که سابقاً در سازمان سیاسی جامعه مانند جان در تن آدمی، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر انگاشته می‌‌شد. نقش انقلابی و بیسابقۀ مسألۀ اجتماعی از هنگامی در عصر جدید آغاز شد که مردم برای نخستین‌بار تردید کردند که تنگدستی باید جزئی غیرقابل تفکیک و ذاتی از وضع بشر باشد و تمایز بین عده‌ای اندک که به برکت اوضاع یا به‌سبب نیروی افزونتر یا از راه فریب و تقلب توانسته‌اند از زنجیر فقر رها شوند و توده‌های زحمتکش و فقیر، باید پرهیزناپذیر و ابدی بشمار آید. این تردید، یا بهتر بگوئيم، اعتقاد به‌اینکه می‌توان نعمت فراوانی را در حیات این دنیا جانشین لعنت کمبود ساخت، منشأ ماقبل انقلابی و امریکائی داشت و مستقیماً از تجربۀ مردم مهاجرنشین امریکا سرچشمه می‌گرفت.»

خواندن کتاب انقلاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

هر کسی که به دنبال رمزگشایی نیروهایی است که عصر پرفراز و نشیب ما را شکل داده‌اند، مجذوب کتاب انقلاب خواهد شد.

دربارۀ نویسندۀ کتاب انقلاب

انقلاب

هانا آرنِت در سال 1906 در شهر هانوفر آلمان به دنیا آمد. او را یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم می‌دانند. آرنت در لیندن و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد که این منطقه بعداً به منطقۀ هانوفر تبدیل شد. در سه سالگی خانواده‌اش به پایتخت پروس شرقی نقل‌مکان کردند تا بیماری پدرش را درمان کنند. پل آرنت در جوانی به بیماری سیفلیس مبتلا شده بود و پس از تولد هانا فکر می‌کردند که بیماری پدرش در حال بهبودی است.

اما وقتی هانا هفت ساله بود پدرش را از دست داد و در یک خانوادۀ سیاسی و سکولار بزرگ شد. مادرش از طرفداران سرسخت سوسیال دموکرات‌ها بود.  او در دانشگاه‌های معتبری مثل ماربورگ و فریبورگ به تحصیل در رشتۀ فلسفه پرداخت و شاگرد فیلسوفانی همچون هایدگر، ادموند هوسرل و کارل یاسپرس بود. او مدرک دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد. 

هانا آرنت در سال 1929 با گانتر استرن ازدواج کرد اما خیلی زود تبعیض ضد یهودی در آلمان نازی شروع شد. در سال 1933 یعنی سالی که آدولف هیتلر به قدرت رسید، گشتاپو، آرنت را به دلیل انجام تحقیقات غیرقانونی دربارۀ یهودی‌‌ ستیزی در آلمان نازی دستگیر و برای مدت کوتاهی زندانی کرد. او پس از آزادی از آلمان گریخت و قبل از اقامت در پاریس، مدتی در چکسلواکی و سوئیس زندگی کرد. او در سال 1937 از همسر اولش جدا شد و در سال 1940 با هاینریش بلوچر ازدواج کرد اما زمانی که آلمان در سال 1940 به فرانسه حمله کرد با سلب تابعیت آلمانی‌اش به عنوان یک بیگانه بازداشت شد. او فرار کرد و به ایالات متحده رفت.

او در نیویورک اقامت گزید و تا آخر عمر همان‌جا ماند و به تدریس در دانشگاه‌های پرینستون و کالیفرنیا پرداخت. با انتشار کتاب «توتالیتاریسم» در سال 1951 شهرتش به عنوان یک متفکر و نویسنده تثبیت شد و آثار قابل‌توجهی پس از این کتاب منتشر کرد. هانا آرنت کتاب «وضع بشر» را در سال 1958 و کتاب «آیشمن در اورشلیم» را در مورد دادگاه آدولف آیشمن نوشت و این کتاب در سال 1963 منتشر شد. آرنت در سال 1975 در سن 69 سالگی و بر اثر سکتۀ قلبی درگذشت و آخرین اثرش به نام «حیات ذهن» ناتمام ماند.

دربارۀ مترجم کتاب انقلاب

عزت ‌الله فولادوند در سال 1314 در اصفهان به دنیا آمد. او مترجم است و آثار فیلسوفان صاحب نام بسیاری را در ایران ترجمه کرده است. عزت ‌الله فولادوند تحصیلاتش را در انگلستان ادامه داد و پس از مدتی به علت برخی مشکلات به ایران بازگشت و دورۀ دبیرستان را در ایران به پایان رساند. سپس به پاریس رفت و به مدت دو سال مشغول به تحصیل در رشتۀ پزشکی شد. پس از آشنایی با برتراند راسل و مطالعۀ کتاب مسائل فلسفۀ او، تحصیلاتش را رها کرد و عازم آمریکا شد تا به تحصیل در رشتۀ فلسفه بپردازد. او دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترایش را در دانشگاه کلمبیا گذراند. 

او از سال 1343 تا 1359 در شرکت ملی نفت ایران و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی به کار مشغول بود و در کنار آن به فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌پرداخت. ترجمۀ کتاب‌های «فلسفۀ کانت» و «آگاهی و جامعه» از او برندۀ دوره‌های هشتم و نهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. از دیگر آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به «قدرت اندیشه» اثر آیزابا برلین، «مردان اندیشه» اثر براین مگی، «جامعۀ باز و دشمنان آن» اثر کارل بویر و «آلبر کامو» اثر کانر کروز اوبراین اشاره کرد.

انقلاب

واکنش‌ها به کتاب انقلاب

اریک هابسبام یکی از منتقدان کتاب انقلاب است. او می‌گوید که رویکرد آرنت هم از نظر موارد و هم از نظر شواهدِ برگرفته از آن‌ها انتخابی است. مثلاً او ادعا کرد که آرنت به طور غیرقابل توجیهی انقلاب‌هایی را که در غرب رخ نداده بودند مثل انقلاب چین در سال 1911 را کنار می‌گذارد و توصیف او از انقلاب روسیه چندان درست نیست. برای همین هابسبام پیوند بین انقلاب‌های آرنتی و تاریخ را به اندازۀ پیوند متکلمان و ستاره‌شناسان قرون وسطی تصادفی می‌یابد. 

«تحسین‌کنندگان آرنت از سفر او به حوزۀ نسبتاً نادیده گرفته شده یعنی انقلاب تطبیقی استقبال خواهند کرد. آثار آرنت هیچ‌گاه کسل کننده نیست. او نویسنده‌ای بسیار باهوش، اصیل و پر از بینش است.» -ساندی تایمز، لندن

امتیازات

کتاب انقلاب از سایت آمازون امتیاز 4.7 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

تحلیل سی بوک از کتاب انقلاب

نشر خوارزمی کتاب انقلاب از هانا آرنت با ترجمۀ عزت ‌الله فولادوند را منتشر کرده است.

هانا آرنت با مشاهدات نافذ خود در دنیای مدرن و ترکیب آن با دانش گذشته، چشم‌انداز سیاسی جامعی برای خوانندگان به ارمغان آورده است. کتاب انقلاب کاوش کلاسیک او از پدیده‌ای است که جهان را تغییر داد. او از شورش‌های قرن هجدهم در آمریکا شروع کرده و تا انقلاب فرانسه و تغییرات انفجاری قرن بیستم به پیش رفته است و رابطۀ آن‌ها با جنگ را ترسیم می‌کند و در عین حال بر نقش حیاتی چنین رویدادهایی در آینده تأکید می‌کند. کتاب انقلابِ هانا آرنت بی‌زمان و روشنگر است. 

اگر از کتاب انقلاب خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

کتاب توتالیتاریسم اثر دیگری از هانا آرنت، فیلسوف و متفکر سیاسی قرن بیستم است. هانا آرنت در این کتاب به بررسی مضامینی همچون نازیسم، استالینیسم و توتالیتاریسم می‌پردازد و با بررسی دو نمونه از نظام‌های تمامیت‌خواه به چگونگی استقرار این حکومت‌ها و مشروعیت یافتن آن‌ها پرداخته است.

- سه‌گانۀ «عصر انقلاب»، «عصر سرمایه» و «عصر امپراتوری» اثر اریک هابسبام مورخ بریتانیایی است. این کتاب‌ها معروف‌ترین سه‌گانه دربارۀ تاریخ قرن نوزدهم اروپا است. اریک هابسبام این سه‌گانه را «قرن طولانی نوزدهم» نامید و کتاب‌هایش را با صحبت از دو انقلاب یعنی انقلاب فرانسه و انقلاب بریتانیا آغاز می‌کند.

کالبدشکافی چهار انقلاب اثر کرین برینتون استاد تاریخ و عضو بلندپایۀ دانشگاه هاروارد است. این محقق و مورخ مشهور در کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب به تشریح یکنواختی‌های چهار انقلاب سیاسی بزرگ یعنی انقلاب انگلستان، آمریکا، فرانسه و روسیه پرداخته است. 

قدرت بی‌ قدرتان اثر واتسلاف هاول سیاستمدار و نویسنده و اولین رئيس‌جمهور جمهوری چک است. او در این کتاب زندگی در حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی و نظام پساتوتالیتر چکسلواکی را به تصویر کشیده است و می‌گوید که احترام مردم به نظام و اطاعت از آن باعث می‌شود که منافعِ قدرت حاکم به منافع مردم ترجیح داده شود.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (3)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • پاسخ به نظر

    تاحالا فکر کردید چرا توی یه کشور انقلاب می‌شه؟ چرا مردم شورش می‌کنن؟ هارنت توی این کتاب علل پشت انقلاب‌ها رو کامل توضیح داده و ریشه‌یابی کرده.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • پاسخ به نظر

    کتابی عالی با توضیحی واضح دربارهٔ خاستگاه نهضت‌های انقلابی و علت‌شون. این کتاب رو بخونید تا بتونید جنبش‌های انقلابی مثل بهار عربی رو درک و تحلیل کنید.

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • پاسخ به نظر

    به‌نظرم دانشجوهای تاریخ و رشته‌های سیاسی بدون هیچ‌فکری باید این کتاب رو بخونن. متنی کوتاه، خلاصه و خواندنی که ایده‌ها و فلسفهٔ اصلی انقلاب‌ها توش توضیح داده شده.

بریده ای از کتاب (3)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • هنگامه مارالی
    • 0

    عجیب است که چگونه لفظ آزادی از شمار واژگان انقلاب رخت بربست و عجیبتر اینکه این کلمه چگونه در سالهای اخیر در قلب هراس‌انگیزترین مناقشات سیاسی کنونی در باب جنگ و کاربرد قابل توجیه خشونت وارد شده است. از نظر سابقه، جنگ یکی از کهنترین پدیدارها در تاریخ مدون بشر است.

  • تصویر کاربر

    • نگار آذرشب
    • 0

    جنگ و انقلاب به‌رغم از دست دادن هرگونه وجه ایده‌ئولوژیک، هنوز دو مسألهٔ اساسی دنیای ما را در قلمرو و سیاست تشکیل می‌دهند. در وضعی که جنگ، بشر را در معرض خطر نابودی تام قرار داده است و در همان حال آدمی امیدوار است که انقلاب همهٔ انسانها را رهایی بخشد.

  • تصویر کاربر

    • مهرناز بهروش
    • 0

    بتفکیک از ایده‌ئولوژیهای سدهٔ نوزدهم مانند ناسیونالیسم و انترناسیونالیسم، کاپیتالیسم و امپریالیسم، سوسیالیسم و کمونیسم که گرچه دیگر ربطی با واقعیات عمدهٔ جهان امروز ندارند، باز هم بسیاری به عنوان اصول توجیهی بدانها تمسک می‌جویند.

عیدی