زنان شاهنامه

(7)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
663

علاقه مندان به این کتاب
7

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب زنان شاهنامه

انتشارات کتابسرا منتشر کرد:
دکتر طلعت بصاری (قبله) (زاده 1302 در بابل) شاعر، نویسنده، پژوهشگر، متخصص در شاهنامه و استاد دانشگاه، ساکن لنکسترِ کالیفرنیا هستند.
وی چند کتاب در مسائل زنان دارد او در رشته زبان و ادبیات فارسی دکترا گرفته‌است.
خانم بصاری نخستین زنی است که به معاونت دانشگاه رسیده‌است
ایشان از پیشروان نهضت زنان در ایران، اغلب اوقات پژوهش خود را صرف شناختن و شناساندن پیام‌های زنانه و مادرانه شاهنامه فردوسی کرده‌است و به این اثر از دیدگاه و جنبه‌های پندآموزی نگاه می‌کند.
دکتر بصاری در مصاحبه ای می گوید: من به نکاتی توجه می‌کنم که خود فردوسی هم بیشتر به آنها توجه دارد و آن نکات بسیار بسیار پندآموز است و برخلاف این که گفته می‌شود فردوسی با خانم‌ها میانه خوبی نداشته، وقتی انسان تمام شاهنامه را می‌خواند، می‌فهمد که اینطور نیست.
از متن کتاب: درباره "زن" استاد سخن فردوسی طوسی یا به اقتضای موضوع اظهارنظر کرده است و یا از زبان قهرمان داستان سخن رانده، به همین جهت است که گاه زن مقام و منزلت فرشتگان را دارد و مظهر خوشبختی به صورت زن نشان داده می شود.
گاه در دوراندیشی و پارسایی و عقل و درایت و دلاوری و تیزهوشی همچون مردان مورد ستایش قرار می گیرد و هنگامی که به سلطنت می رسد همچون پادشاهان مرد مورد نیایش و ستایش و احترام است و فرمانش مطاع.
حتی پس از مرگ شاه رای و نظر همسر یا مادر شاه را بزرگان و فرمانروایان می پذیرند و گردن می نهند و بدو به دیده اعزاز و اکرام می نگرند. گاه از شهری یاد می شود که شهر زنان است و هیچ مردی را بدان راه نیست و شهر در نهایت نظم و رعایت دادگری با نظامی خاص اداره می گردد.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی