30بوک
کتاب عمومی
اقتصادی
عمومی
حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد

حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد

(68)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
12116

علاقه مندان به این کتاب
173

می‌خواهند کتاب را بخوانند
15

کسانی که پیشنهاد می کنند
25

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد

انتشارات بان منتشر کرد:
یک فرصت خوب برای آموختن اقتصاد
وقتی وزیر سابق اقتصاد یونان برای دخترش از اقتصاد می گوید.
یانیس واروفاکیس، وزیر سابق اقتصاد یونان در این کتاب با استفاده از زبانی واضح و مثال‌هایی مشخص، نامه‌هایی به دختر جوانش می‌نویسد تا در مورد اقتصاد به او توضیح دهد و بگوید اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه در خدمت منافع برخی و در صدد تضعیف برخی دیگر برمی‌آید. او در کتاب «صحبتی با دخترم درباره اقتصاد؛ یا سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و چگونه شکست می‌خورد» پای بانک‌داران و سیاست‌مداران را به بحث باز می‌کند تا در مورد منشا تاریخی نابرابری در بین ملت‌ها توضیح دهد. او همچنین می‌خواهد در کتابش این عقیده فراگیر که «هر چیزی قیمتی دارد» را زیر سوال ببرد و نشان دهد که چرا بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند یک خطر مزمن قلمداد شود. نهایتا واروفاکیس توضیح می‌دهد که چگونه سیاست‌های بازارمحور در پرداختن به سلامتِ رو به زوال سیاره‌ای که نسل دخترش وارث آن هستند، کاملا ناتوان بوده و خواهد بود.ویژگی منحصر به فرد این کتاب این است که نویسنده در آن می‌کوشد مانند پدری بنویسد که می‌خواهد به سوال‌های اساسی دخترش در مورد عصر حاضر پاسخ دهد؛ پاسخ‌هایی که دختر جوان بتواند با بصیرت موجود آنها در برابر شکست‌ها و تاریکی سیستم کنونی مجهز شده و راهی به سمت بدیلهای دموکراتیک‌تر پیدا کند.
یانیس واروفاكیس (1961، یونان) سال‌ها پیش از این كه در 2015به‌‌عنوان وزیر اقتصاد دولت چپ‌گرای یونان منسوب شود، در دانشگاه‌های انگلستان، استرالیا و امریكا استاد اقتصاد بود. خاطرات او از تجربه‌ی حضورش در دولت، در كتابی به‌عنوان بزرگسالان در اتاق: نبرد من با دستگاهِ حاكم اروپا در صدر پرفروش‌ترین كتاب‌های سال 2017قرار گرفت. كتاب قبلی او و آن‌چه بر سر ضعیفان می‌آید حق‌شان است؟: اروپا، ریاضت و تهدید ثبات جهانی نیز در صدر جدول پرفروش‌ترین كتاب‌های سال2016 قرار داشت. واروفاكیس در حال حاضر استاد اقتصاد دانشگاه آتن است و برای مخاطبان گسترده‌ای در سرتاسر جهان به‌عنوان یكی از بنیان‌گذاران جنبش دموكراسی در اروپا (DiEM25) سخنرانی می‌کند. کتاب تاریخ مختصر سرمایه‌داری؛ حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد، نوشته‌ی واروفاکیس و ترجمه‌ی فرهاد اکبرزاده در سال 1397 توسط نشر بان منتشر خواهد شد.
دختر او سِنیا حالا پانزده سال دارد و در استرالیا زندگی می‌كند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد اثر یانیس واروفاکیس


یانیس واروفاکیس اقتصاددان، سیاستمدار و وزیر سابق دارایی یونان، کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد را در سال 2013 منتشر کرد. واروفاکیس سعی کرده است در این کتاب با استفاده از دانش و تجربه‌اش به عنوان یک اقتصاددان مشهور، مبانی اقتصاد، سیاست، تجارت و فساد اقتصاد جهانی را برای دخترش که در زمان نگارش این کتاب تازه نوجوان بود توضیح دهد.

اگر امروز زمینه‌ای از فعالیت‌های انسانی وجود داشته باشد که بتواند بر سایر زمینه‌ها مسلط شود، بی‌شک این زمینه اقتصاد است. و با این‌حال، اکثر مردم درک چندانی از اقتصاد ندارند. بسیاری از ما در سال‌های اخیر به دلیل بحران‌های اقتصادی، افزایش نابرابری و وخاومت اوضاع اقتصادی در بسیاری از کشورهای صنعتی نسبت به اقتصادانان بدبین شده‌ایم. با توجه به تمرکز اقتصاد و نحوۀ عملکرد آن در کنار سیاست، واروفاکیس معتقد است که همۀ شهروندان باید درکی قوی از مبانی اقتصاد داشته باشد تا بتوانند در یک مشارکت سیاسی تصمیمات درستی بگیرند. 

یانیس واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد، با تکیه بر خاطرات دوران کودکی دخترش و انواع داستان‌های معروف -از ادیپ و فاوست گوته گرفته تا فرانکشتاین و ماتریکس- در نامه‌هایی اقتصاد را به زبان ساده به دخترش سِنیا توضیح می‌دهد.

در کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد چه می‌خوانیم؟

یانیس واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد، به دخترش توضیح می‌دهد که اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده است، چگونه به عده‌ای سود می‌رساند و برخی دیگر را فقیر می‌کند. او با موشکافی در کار بانکدارها و سیاستمداران، منشأ تاریخی نابرابری اقتصادی بین ملت‌ها و کشورها را به دخترش توضیح می‌دهد و این تصور غلط را که هر چیزی قیمتی دارد و با پول می‌توان هر چیزی را خرید زیر سؤال می‌برد و نشان می‌دهد چرا بی‌ثباتی اقتصادی یک خطر مزمن است.

در نهایت او در مورد ناتوانی سیاست‌های مبتنی بر بازار صحبت می‌کند که چگونه وضعیت بازار رو به زوال رفته است و در انتها در مورد سلامت اقتصاد سیاره‌ای بحث می‌کند که دخترش و نسل آینده قرار است از مردم امروز به ارث ببرند. او این کتاب را به عنوان پدری نوشته که هدفش تنها آموزش مسائل اصلی عصر ما به دخترش است.

فهرست مطالب کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد

• پیش‌گفتار
۱. چرا این‌قدر نابرابری؟
۲. تولد جامعه‌ی بازار
۳. وصلت بدهی و سود
۴. جادوی سیاه بانکداری
۵. و بازار ادیپی
۶. ماشین‌های جن‌زده
۷. فانتزی خطرناک پول غیرسیاسی
۸. ویروس‌های احمق؟
• پی‌گفتار
• نمایه

بریده‌هایی از کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد

«تمام بچه‌ها برهنه به دنیا می‌آیند، اما خیلی زود بعضی‌شان لباس‌های گران‌قیمتی می‌پوشند که از بهترین بوتیک‌ها خریده شده، در حالی‌که بیش‌ترشان لباس کهنه به تن می‌کنند. وقتی این بچه‌ها کمی بزرگ‌تر شوند، بعضی از آن‌ها از این‌که اقوام و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برایشان لباس می‌آورند دلخور می‌شوند، چون هدایای دیگری را ترجیح می‌دهند، هدایایی مثل گوشی آیفون، در حالی‌که بچه‌های دیگر رویای روزی را در سر دارند که بتوانند با کفش‌های بی‌وصله به مدرسه بروند. این همان نابرابری است که مشخصه‌ی بارز جهان ماست.»

«مثل تمام انقلاب‌های فن‌آورانه، این انقلابی نبود که انسان آگاهانه تصمیم به شروع آن بگیرد. هر جایی که انسان می‌توانست از کشت‌وکار صرف‌نظر کند چنین می‌کرد، مثل استرالیا که طبیعت غذای کافی را در اختیار می‌گذاشت. کشاورزی در جاهایی مسلط شد که اگر نمی‌شد انسان‌ها تلف می‌شدند. به‌تدریج، از طریق آزمون‌گری و مشاهده، فن‌آوری که به ما اجازه داد تا به شکل موثرتری کشاورزی کنیم تکامل یافت. اما در این روند، همین که ما وسائل کشت غذا را توسعه دادیم، جامعه انسانی به شدت تغییر کرد. برای اولین‌بار محصولات کشاورزی رکن اصلی یک اقتصاد حقیقی را خلق کردند: مازاد.»

«حساب کردن سیاهه‌ها برای این که ببینند چقدر گندم به دوست ما آقای نابوک تعلق دارد هم آغازگاه بدهی و هم آغازگاه پول بود. ما بر اساس یافته‌های باستان‌شناختی می‌دانیم که مزد خیلی از کارگران طبق اعداد حک شده روی پوسته‌ها کنده‌کاری شده با اعدادی، پرداخت می‌شد که نشان‌دهنده‌ی وزن غلاتی بود که کارگران از حکام به‌خاطر کارشان روی زمین طلب داشتند. از آن‌جا که میزانی از غلات که این پوسته‌ها به آن اشاره داشتند معمولاً هنوز برداشت نشده بود، این پوسته‌ها شکلی از بدهی حکام بود به کارگران. در همان زمان پوسته‌ها شکلی از پول رایج هم بودند زیرا کارگران می‌توانستند آن‌ها را با محصولاتی که دیگران تولید کرده بودند مبادله کنند.»

خواندن کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

واروفاکیس این کتاب را برای دختر نوجوانش نوشت تا او را با مبانی اقتصاد آشنا کند اما این کتاب مناسب تمام کسانی است که می‌خواهند دربارۀ مبانی اقتصاد یاد بگیرند، با نقش اقتصاد در سیاست آشنا شوند و خودشان بتوانند در زمینۀ اقتصاد تصمیم‌های درستی بگیرند. برای خواندن این کتاب به دانش اقتصادی نیازی ندارید.

دربارۀ نویسندۀ کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد

حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد

یانیس واروفاکیس اقتصاددان و سیاستمدار یونانی در سال 1961 در آتن به دنیا آمد. او از ژانویه تا جولای 2015، در زمان نخست وزیری الکسیس سیپراس، وزیر دارایی یونان بود و توانست یک کرسی در پارلمان داشته باشد. او ریاضیات و اقتصاد را در دانشگاه بیرمنگام و اسکس خواند و صاحب مدرک دکترا در اقتصاد است. سپس در دانشگاه‌های انگلستان و سیدنی به تدریس اقتصاد پرداخت و در سال 2000 به قصد تدریس در دانشگاه آتن به یونان بازگشت. 

در ژانویه سال 2015 او وزیر دارایی یونان شد و مذاکرات با طلبکاران دولت را در طول بحران اقتصادی برعهده گرفت. با این وجود نتوانست با کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد و همین منجر به رفراندومی سرنوشت‌ساز در یونان شد.

واروفاکیس پس از رای منفی مردم به شرایط وام‌دهندگان از سِمت خود کناره‌گیری کرد. او در مناظره‌ها،‌ سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعددی شرکت کرده است و در سال 2016 جنبش دموکراسی در اروپا 2025 یا به اختصار دیم 25 را به راه انداخت. در انتخابات قانونگذاری یونان در سال 2019 واروفاکیس توانست به پارلمان یونان بازگردد.

از دیگر آثار یانیس می‌توان به «اکنونی دیگر»، «مینوتار جهانی» و «ریاضت اقتصادی» اشاره کرد.

واکنش‌ها به کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد

«اگر در سیاست چپ‌گرا هستید یا حتی اگر در مورد اقتصاد بازار شکی دارید، استدلال‌های او را دوست خواهید داشت چون درک صحبت‌های این نویسنده بسیار آسان است. اگر در سیاست طرف راست هستید، باهوش‌ترین مخالفان‌تان را خواهید شناخت... واروفاکیس همۀ این‌ها را با شور و شعفی مثال زدنی توضیح می‌دهد... خواندن این کتاب بسیار سرگرم‌کننده است... واروفاکیس در این کتاب بحثی را آغاز کرده و این بحث را در کتاب به خوبی پیش بُرده است.» - روزنامۀ ایونینگ استاندارد لندن

«کتابی عمیقاً انسانی، قابل درک و بسیار اصیل... این کتاب یک ابزار قدرتمند دموکراتیک در زمانی مناسب بود.» -نائومی کلاین، نویسندۀ کتاب دکترین شوک

«تحلیلی جذاب، چالش برانگیز و شفاف از اقتصاد جهانی: اقتصاد جهانی چیست؟ چگونه به وجود آمد و چرا هرگز نمی‌تواند از سیاست جدا باشد. وراوفاکیس با استفاده از داستان‌های اساطیر باستان، فرهنگ معاصر و خاطرات خانوادگی، متنی صمیمی نوشته است.» -نایجل جونز، مجلۀ آبزرور

«کارشناسان اغلب پنهان شدن پشت زبان تخصصی را آسان‌تر از توضیح مفاهیم پیچیده به زبان ساده می‌دانند... واروفاکیس می‌خواهد این مانع را بشکند: او از همان ابتدا استدلال می‌کند که اگر ما همه چیز را به متخصصان اقتصادی بسپاریم، در واقع مهم‌ترین مسائل، جنبه‌ها و تصمیمات سیاسی را به آن‌ها واگذار می‌کنیم... واروفاکیس خوانندگانش را با زبانی جدید به علم اقتصاد و سیاست مجهز می‌کند و از اقتصاد افسانه‌زدایی می‌کند» -آنا مینتون، مجلۀ گاردین

امتیازات

کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده

جایزۀ ادبی دولت سری‌لانکا برای بهترین کتاب علمی کودکان و نوجوانان

تحلیل سی بوک از کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد

کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد را نشر بان با ترجمۀ فرهاد اکبرزاده به چاپ رسانده است. 

یانیس واروفاکیس در برابر سران کشورها، مجامع کارشناسان و دانشجویان بیشماری سخنرانی کرده است اما در این کتاب با مهم‌ترین و دشوارترین مخاطب خود مواجه شده است. او در این کتاب با زبان ساده و مثال‌هایی واضح، به دختر نوجوانش اقتصاد را توضیح می‌دهد. واروفاکیس در واقع این کتاب را به درخواست ناشری یونانی برای مستقیم حرف زدن با جوانان دربارۀ اقتصاد نوشت.

او با داستان‌هایی ساده و شفاف به دخترش توضیح می‌دهد که اقتصاد چیست و چرا به این اندازه خطرناک است؟ پول چیست و چرا بدهی وجود دارد؟ ثروت و نابرابری از کجا می‌آید؟ چگونه اقتصاد این قدرت را دارد که زندگی ما را شکل داده و ویران کند؟

از نظر یانیس اقتصاد یک علم فنی نیست، بلکه یک درام حماسی است؛ میدان نبرد ایده‌ها و جنگ بین قدرتمندان است. او در پاسخ به تمام سؤالات اقتصادی در مورد پول و بدهی، قدرت و نابرابری نشان می‌دهد که چگونه علم اقتصاد به دنبال حل مشکلات جهان بود اما در نهایت خودش تبدیل به مشکل اصلی جهان شد. این کتاب صمیمی و الهام‌بخش با تکیه بر تاریخ و ادبیات، داستان‌های علمی - تخیلی و خاطرات شخصی نوشته شده است و به مخاطبین در هر سنی و به ویژه نوجوانان،گیج‌کننده‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های مهمی که بشریت در زمینۀ اقتصاد با آن‌ها مواجه شده است را توضیح می‌دهد.

اگر از کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد: این کتاب با استفاده از تصاویر کارتونی، طنز و داستان، مفاهیم پیچیده‌ی مربوط به رشد اقتصادی و نظام پولی را شرح می‌دهد. نویسندگان کتاب، پیتر شف و آندرو شف مبانی رشد اقتصادی، موارد استفاده از سرمایه، ماهیت ویرانگر وام‌های مصرفی، علل تورم، اهمیت تجارت خارجی، پس‌انداز، ریسک و بسیاری از مهم‌ترین اصول علم اقتصاد را شرح می‌دهند. داستان کتاب شاید که  ساده و سطحی به‌نظر برسد ولی شما را به یک درک عمیق از چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد می‌رساند.


نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (7)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • علی ارومیه ئی
    • پاسخ به نظر

    بی نظیر بهترین کتاب برای آشنایی اولیه یا حتی تعمیق شناخت اقتصادی و اقتصاد سیاسی

  • تصویر کاربر

    • پوریا ابراهیمی
    • پاسخ به نظر

    این کتاب میاد و اقتصاد رو به یک زبون خیلی قابل فهم برای همه مردم توضیح میده و حقیقتا اینقدر این کتاب روان و جامع بود که من خودم حتما این کتاب رو به اطرافیانم معرفی می‌کنم

  • تصویر کاربر

    • صالح یکه سادات
    • پاسخ به نظر

    دیدی یه وقتایی یه چیزایی رو میدونی اما نمیتونی راجبشون حرف بزنی این کتاب از اوناست. مطالب پایه رو با زبانی ساده بیان کرده، طوری که بعد از خوندنش راجب خیلی از موضوعات میتونی حرف بزنی. برای من خیلی جذاب بود این کتاب، تا حالا به n نفر معرفیش کردم و به چند نفر هدیه دادمش.

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • صالح سادات
    • 0

    بدترین چیزی که می‌تواند برای انسان پیش بیاید این است که به قدری مستاصل شود که بخواهد روحش را به شیطان بفروشد و ببیند شیطان هم آن را نمی‌خرد

عیدی