از ثروت به قدرت

(7)
نویسنده:

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
777

علاقه مندان به این کتاب
16

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب از ثروت به قدرت

انتشارات روزنه منتشر کرد:


کتاب از ثروت به قدرت اثر نویسنده شهیر امریکایی فرید زکریا است. وی در این کتاب درصددپاسخ به این سوال است که چه چیزی از کشورهای ثروتمند ، قدرت های بزرگ می سازد یا آن که چگونه کشورهای ثروتمند به سمت گسترش و‌ توسعه نفوذ خود در فرامرزها روی می آورند. زکریا در این‌کتاب تلاش می کند با توضیح سیر صعودی تنها ابرقدرت فعلی جهان به این سوالات پاسخ دهد.
از نظر زکریا روند تبدیل امریکا به یک‌ابرقدرت مورد جالب و‌قابل توجهی است. طبق قاعده اکثر کشورهای ثروتمند به قدرت های جهانی تبدیل می شوند، اما در اواخر قرن نوزدهم در حالی که ایالات متحده ثروتمندترین‌کشور جهان بود ، به لحاظ نظامی و سیاسی و‌دیپلماتیک‌ قدرتی کوچک‌بود. این عدم‌تقارن و‌توازی را چگونه باید توضیح‌داد؟
وی با اتخاذ رویکرد واقع گرایی استدلال می کند که در طی همین دوران رییس جمهور و‌کابینه وی در تلاش بودند با توجه به رشد روز افزون‌ثروت، قدرت و‌نفوذ ایالات متحده را در فرامرزها گسترش دهند اما اغلب اوقات مجبور بودند برنامه های خود را‌محدود کنند زیرا فاقد یک‌دولت مرکزی قوی که بتواند از قدرت اقتصادی در جهت اهداف سیاست خارجی استفاده کند، بودند. امریکا دولت نامتعارفی بود: در حالی که ملتی قوی بود از دولتی ضعیف برخوردار بود. قدرت عمدتا در ایالات پراکنده بود و دولت های ایالتی از اقتدار بالایی نسبت به دولت مرکزی برخوردار بودند. همچنین در درون دولت مرکزی کنگره دست بالاتری نسبت به قوه مجریه داشت. لیکن این وضعیت نپایید و به نظر زکریا زمانی که توازن قدرت از ایالات به سمت دولت مرکزی و‌از کنگره به سمت قوه اجرایی چرخید ، رهبران‌کشور توانستند منابع ملی را در حهت نفوذ بین المللی و‌حهانی استفاده کنندو از این پس ایالات متحده تبدیل به قدرت جهانی شد.
زکریا در این‌کتاب درک‌جدیدی از تنش های قدرت ملی و ساختار دولت ارائه می کند که می تواند در داخل کشور ما نیز برای گسترش دامنه نفوذ و ‌قدرت ایران نیز راهگشا باشد.

فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • محسن توکلیان
    • پاسخ به نظر

    کتاب بسیار خوبی است. زکریا در این کتاب استدلال می کند که یه کشور اول باید قدرت ملی یعنی ثروتشو افزایش دهد و سپس به فراسوی مرزها رود.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی