پله پله تا ملاقات خدا

(145)

5,500,000ریال

4,950,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
16285

علاقه مندان به این کتاب
93

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
16

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب پله پله تا ملاقات خدا

انتشارات علمی منتشر کرد:
پله پله تا ملاقات خدا کتابی‌است نوشته‌ی عبدالحسین زرین‌کوب.
این کتاب در مورد زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (رومی) می‌باشد. عبدالحسین زرین‌کوب در این کتاب بر خلاف سایر تألیفات خود از دادن مراجع و منابع مختلف و متعدد در داخل کتاب خودداری کرده و همه مطالب را به قلمی بسیار ساده، روان و عامه فهم نوشته ‌است.
عنوان کتاب یادآور این بیت دفتر سوم مثنوی معنوی است: از مقامات تبتل تا فنا، پله پله تا ملاقات خدا.
این کتاب دارای 400 صفحه و 100بخش است. این کتاب در سر فصل‌های «بهاءولد و خداوندگار» «هجرت یا فرار «لالای پیر در قونیه» «طلوع شمس» «غیبت بی‌بازگشت» «رقص در بازار» «حسام الدین و قصه مثنوی» «عبور به ما وراء شعر» «از مقامات تبتل تا فنا» و «سال‌های پایان» منتشر شده‌است.
بخشی از کتاب: در کتاب درباره‌ی زنان آمده‌ است: وقتی در مجالس فیه ما فیه خاطر نشان می‌کرد که در آنچه به رفتار با زنان مربوط است «غیرت را ترک کن اگر چه وصف رجال است ولیکن بدین وصفنیکو وصف‌های بد در تو می‌آیند» از رسم رایج عصر که زن را به بهانه ئ غیرتمندی در حرم خانه‌ها محبوس می‌داشتند انتقاد می‌کرد و به دستاویزحدیث الانسان حریص علی ما منع موجب تشدید رغبت در بین زن و مرد نشان می‌داد و تأکید می‌کرد که ترک اعتماد بر زن در این زمینه آنچه را مرد اصلاح می‌پندارد به افساد تبدیل می‌کند. مولانا می‌پنداشت برای اهل دل زنی که در چادر می‌رود وقتی روی پوشیده نیست کمتر مایه ئ تشویش و فتنه است با این حال برای آن‌ها که اهل نفس هستند و هنوز از هوس‌ها پاک نشده‌اند نباشند بیشتر مایه‌ی ایمنی از فتنه است. این اقوال که با رسم اهل عصر بشدت تفاوت داشت. نمونه ای از اعتقاد او به ترک تعصب‌هایی بود که آنها نیز با اهل عصر تفاوت داشت. در مورد زنان وی حتی برای آنها مجالس سماع و وعظ خاص بر پا می‌کرد و هفته‌ای یک بار در خانه ئ امین الدین میکائیل نا یب السلطنه آن‌ها را با لطایف معارف آشنا می‌کرد. حتی با آن‌ها نماز می‌خواند و در حضور آنها آیین سماع بر گزار می‌کرد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

پله پله تا ملاقات خدا

کتاب پله پله تا ملاقات خدا


مقدمۀ نویسنده دربارۀ کتاب پله پله تا ملاقات خدا:
«این عنوان را از آن رو برای این نوشته برگزیده‌ام که خط سیر زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی را در سلوک روحانی تمام عمر او نشان می‌دهد؛ هر چند خود در مثنوی معنوی به شکل یک مصرع شعر، از زبان طعانه‌یی نقل می‌شود که به پندار خویش هیچ نشانی از آن در مثنوی -که خود یک رویه از زندگی و سلوک معنوی مولاناست- نمی‌یابد. جزء اخیر مصرع مولانا هم تعبیری ترجمه‌گونه مأخوذ از کریمۀ ربه در قرآن کریم است و با استناد به کلام لاریب در باب تعبیر و عنوان بر گوینده و نویسنده مجال ریبی نمی‌ماند اگرچه امکان تأویل در این باب نیز توقف در ظاهر تعبیر را الزام نمی‌کند.»

کتاب پله پله تا ملاقات خدا اثری از عبد الحسین زرین کوب، ادیب، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی، نویسنده و مترجم برجستۀ ایران است. این کتاب دربارۀ سیرۀ معنوی شاعر صوفی ایرانی قرن سیزدهم مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی (1273-1207) است. عبدالحسین زرین کوب بر خلاف دیگر نوشته‌هایش، از ذکر منابع و مآخد مختلف در کتاب خودداری کرده و تمامی مطالب کتاب پله پله تا ملاقات خدا را به زبانی ساده و روان نوشته است.

معرفی کتاب پله پله تا ملاقات خدا اثر عبد الحسین زرین کوب

رمان پله پله تا ملاقات خدا اثر عبد الحسین زرین کوب کتابی است دربارۀ اندیشه شاعر صوفی قرن سیزدهم و سلوک مولانا جلال الدین محمد بلخی. این کتاب با کلامی شیوا ساده و روان نوشته شده و برای عموم مردم قابل درک و فهم است. قالب اصلی این کتاب داستانی است اما درون‌مایه‌ای مستند گون دارد. در هر سطر و صفحه این کتاب از عشق مولانا به خدا صحبت شده است.

ساختار کتاب پله پله تا ملاقات خدا

کتاب پله پله تا ملاقات خدا : زندگی، اندیشه و سیر معنوی جلال‌الدین مولانا، داستان زندگی مولانا را از تولد تا پایان عمرش روایت می‌کند. از دوران کودکی «مولوی» شروع می شود و به تدریج تمام زندگی، سیره عرفانی و عروج معنوی او را مرور می کند. کتاب بیشتر به صورت داستانی نوشته شده است. اما داستانی مستند است که موضوع آن جزو دسته‌بندی‌های متعارف داستان نیست. این کتاب شامل دوران کودکی شاعر و سفرهای او با پدرش از خراسان و بغداد به آناتولی است و تا پایان عمر در قونیه ماند. در جای‌جای کتاب از عشق «مولوی» به خدا و تلاش او برای رسیدن به معبود و معشوق صحبت شده است و تنها بخش‌هایی از کتاب به فعالیت‌های روزمره او می‌پردازد که بیشتر جنبه‌های عرفانی «مولوی» را در بر می‌گیرد. نویسنده سعی کرده است کتابی ساده و بدون مطالب دست و پا گیر به خوانندگان ارائه کند. 

متن کتاب، مکاشفات دوران کودکی «مولوی»، زهد و ریاضت او، توهمات دوران تحصیل و سپس انقطاع آن در توالی سال‌ها، مراتب سلوک معنوی را به تصویر می‌کشد که حاصل آن است. این کتاب به بررسی هیجان روحی «مولوی»، عشق او به انسان کامل، وجد و شیفتگی او به شعر، رقص و موسیقی می پردازد که او را گام به گام از متعلقاتش جدا می‌کند و او را برای عروج به دیدار پروردگار آماده می‌کند. نویسنده رویدادها را جدا از هم دنبال می‌کند و در سلسلۀ زندگی عادی، بدون پرداختن به جزییات اسرار تعلیم مولانا، تصویری از احوال و اندیشه های او ترسیم می‌کند تا جایی که ردپایی از مولانا طولانی نمایان می‌شود. رازهای سرتاسر «مثنوی» و دنباله‌ای از زندگی شصت و هشت ساله مولانا و صفات منحصربه‌فرد آن مانند سیر معنوی، بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر گام‌به‌گام از بریدن آرزوی دل از دنیا تا محو وجود و وحدت است. از این رو، کتاب مسیر سیر و سلوک «مولوی» را نشان می‌دهد که از وابستگی‌های دور انداختن با مال خود شروع می‌شود و تا قطع پیوند با نفس ادامه می‌یابد و این مسیر، مبنای مضمون ظرافت «مثنوی» است.

خواندن کتاب پله پله تا ملاقات خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن این کتاب را به همه عاشقان مولانا جلال الدین توصیه می‌کنیم.

درباره نویسنده کتاب پله پله تا ملاقات خدا

نویسنده کتاب پله پله تا ملاقات خدا

دکتر عبدالحسین زرین‌کوب متولد 1301 و درگذشت 1378 منتقد ادبی، ادیب، مترجم، نویسنده و تاریخ نگار ایرانی و از برجسته ترین اساتید ایران بود. از آثارش به عنوان مرجع عمده در مطالب تصوف و مولوی شناسی استفاده می‌شود. آثار زرین کوب برای تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام اهمیت بسزایی دارند و از پرفروش‌ترین آثار ایرانی به شمار می‌روند. 

زرین کوب در بروجرد زاده شد. به خاطر تعطیلی کلاس ششم در بروجرد برای ادامۀ تحصیل به تهران رفت و در رشتۀ ادبیات به تحصیل پرداخت. در سال 1319 و پس از گرفتن دیپلم به بروجرد برگشت و چند سالی به تدریس در دبیرستان‌ها پرداخت. در همین دوره نخستین کتابش با نام «فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران» را منتشر کرد. در سال 1324 وارد دانشگاۀ ادبیات دانشگاه تهران شد و دورۀ کارشناسی‌اش را در سال 1327 به پایان رساند. رسالۀ دکترایش را تحت نظر بدیع‌الزمان فروزانفر گذراند. زرین کوب بیش از چهار دهه به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت. 

دکتر عبدالحسین زرین‌کوب دو کتاب بسیار مهم دربارۀ مثنوی معنوی نوشته است. یکی بحر در کوزه و دیگری سرّ نی. هر دو کتاب بعد از چاپ با موفقیت و استقبال چشمگیری روبه‌رو می‌شوند. در پی این شهرت، روزی مردی کم سواد که در شغل پایه‌ای شاغل بوده است، شکایت نامه‌ای به دکتر زرین کوب می‌نویسد و در آن نامه از نثر فاخر او که خواندنش برای امثال او سخت بوده است شکایت می‌کند. این نامه باعث می‌شود دکتر زرین‌کوب تصمیم بگیرد کتابی را که می‌خواهد دربارۀ زندگی مولانا بنویسد با نثر ساده و روانی بازگو کند.

این شد که او کتاب پله پله تا ملاقات با خدا را نه تنها با نثری روان، ساده و عامه‌فهم نوشت بلکه آن را با چاشنی داستان و روایت نیز آمیخت. به جز این‌ها او تمهیداتی برای عامه فهم کردن کتابش اندیشید و واژه نامه‌ای کامل و جامع در انتهای کتابش افزود و معانی تمام لغاتی را که حدس می‌زد شاید معنی‌اش برای تمام خوانندگان روشن نباشد در آن گنجاند. زرین کوب کتاب‌هایش در زمینۀ عرفان و تصوف را اکثراً در مورد زندگی بزرگان ایران می‌نوشت. از جمله کتاب‌های دیگرش می‌توان به «سرّ نی» (نقد و شرح تحلیلی و تطبقی مثنوی)، «فرار از مدرسه» (دربارۀ زندگی و اندیشۀ امام غزالی)، «بحر در کوزه» (نقد و تفسیر قصه‌ها و تمثیل‌های مثنوی)، «صدای بال سیمرغ»‌ (دربارۀ زندگی و اندیشۀ عطار)، «شعلۀ طور» (دربارۀ زندگی و اندیشۀ حلاج) و «از کوچۀ رندان» دربارۀ زندگی و اندیشۀ حافظ اشاره کرد.

واکنش‌ها به کتاب پله پله تا ملاقات خدا

کتاب پله پله تا ملاقات خدا در سال 2009 به زبان انگلیسی ترجمه و در آمریکا پخش شد. همچنین ترجمه ترکی این کتاب در استانبول و ترجمه کُردی آن در ارزروم ترکیه منتشر شده است.

امتیازات

کتاب پله پله تا ملاقات خدا در سایت گودریدز امتیاز 3.9 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب پله پله تا ملاقات خدا

خوانایی کتاب و روان بودن 
پله پله تا ملاقات خدا کتابی کامل و تاریخی برای شناخت و درک مولانا است.

مدت زمانی که طول می‌کشد بخوانی 
یک خواننده خوشخوان با سرعت مطالعه 250 کلمه در دقیقه چیزی حدود هفت ساعت طول می‎کشد تا کتاب پله پله تا ملاقات خدا را مطالعه کند.

شرایط تهیه کتاب و مقایسه با نسخه صوتی و الکترونیکی 
کتاب صوتی پله پله تا ملاقات خدا در سایت های آپارات و یوتیوب موجود است. می‌توانید نسخۀ کامل این کتاب را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سیبوک تهیه نمایید.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (5)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • امیرعلی شاهی
    • پاسخ به نظر

    کتاب جامعی درباره مولانا و سلوک ایشون هستش،نکته های زندگی مولانا و نحوه بیان دکتر زرین کوب و نتیجه گیریهای مثل همیشه زیبای ایشون که در تمام آثارشون دیده میشه جذابیت کتاب رو بیشتر کرده و خواننده باید به بخشهایی که باعث دگرگونی مولانا میشه و قیل و قال تدریس رو رها میکنه بیشتر فکر کنه تا بتونه تاثیر زندگی ایشون رو دریافت کنه.

  • تصویر کاربر

    • علی اکبر نجفی
    • پاسخ به نظر

    مشهورترین کتاب زرین کوب برای عموم مردم کتاب خوان همین کتاب است. البته سوای دو قرن سکوت و آن شهرت کاذبش. کتاب شرح زندگی و احوالات مولاناست از تولد تا مرگ. زرین کوب تاکید کرده که این کتاب را بیشتر برای عموم نوشته نه برای اهل تخصص لذا ارجاعات را حذف و عنان قلم را برای شیرین کاری بازتر گذاشته است. حاصل کار کتابیست که هم خواندنیست هم چیزی از دقت علمی در آن فروگذار نشده است.

  • تصویر کاربر

    • میترا صلحی
    • پاسخ به نظر

    بسیار جذاب و خواندنی هست این کتاب

  • 1
  • 2

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی