طرز فکر

(53)
نویسنده:

2,450,000ریال

2,205,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
5895

علاقه مندان به این کتاب
88

می‌خواهند کتاب را بخوانند
5

کسانی که پیشنهاد می کنند
16

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
2

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب طرز فکر

انتشارات نوین منتشر کرد:
دکتر کارول دوک در این کتاب، با معرفی مفهوم (طرز فکر) مبحثی نوین، ساده ولی به شدت تاثیرگذار را مطرح می‌کند.
وی در سه فصل ابتدایی کتاب، ضمن معرفی ایده طرز فکر و مباحث جانبی، بیان می‌کند برخی افراد به ذاتی بودن توانایی‌ها و استعدادهایشان (طرز فکر ثابت) اعتقاد دارند و برخی دیگر به امکان پیشرفت یا پسرفت خود در زمینه‌های مختلف باور دارند (طرز فکر رشد) و برخی هم با توجه به موضوع مورد بحث، عقید متفاوتی دارند؛ مثلا برخی از افراد باور دارند استعداد نقاشی و هنر ندارند ولی می‌توانند با تمرین و تلاش، مهارت‌های ریاضی خوبی کسب نمایند. یعنی تعداد زیادی از ما به ثابت بودن برخی از توانایی‌ها و قابل رشد بودن توانایی‌های دیگر اعتقاد داریم.
نیسنده سعی دارد نشان دهد تفاوت رفتاری و عملکردی افراد مختلف در دو گروه به چه صورت است. برای این منظور او با عناوین (ورزش؛ طرز فکر یک قهرمان)، (کسب وکار؛ طرز فکر و رهبری)، (طرز فکر در روابط عاشقانه) و (معلمان، مربیان و والدین؛ طرز فکر برای تربیت) بحث را ادامه می‌دهد و بصورت کاربردی و تخصصی در هر زمینه بحث می‌کند.
در انتهای کتاب، (تغییر طرز فکرها) مطرح و راهکارهای عملی زیادی پیشنهاد شده است.
اگر به دنبال شناخت بیشتر خود هستید و مایلید بدانید طرز فکر شما چه تاثیری بر رفتار خود و عزیزان‌تان دارد، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب طرز فکر اثر کارول دوک

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

طرز فکر از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

طرز فکر از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب طرز فکر:

طرز فکر اثر دکتر کارول دوک استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد است. این کتاب اولین‌بار در سال 2006 منتشر شد و کارول دوک در این کتاب به بررسی نظریهٔ طرز فکر خود پرداخت. کارول دوک که در زمینهٔ روانشناسی طرز فکر و باورها به فعالیت می‌پردازد، پس از دهه‌ها تحقیق، به یک ایدهٔ ساده اما پیشگامانه رسید: قدرت طرز فکر و باورها. او معتقد است ممکن است از وجود این باورها آگاه باشید یا نباشید، اما این باورها به‌شدت بر روی خواسته‌هایتان و میزان موفقیت شما تأثیر می‌گذارند. این بخش از روانشناسی همچنین به شما نشان می‌دهد که چگونه تغییر باورهایتان، حتی ساده‌ترین باورهایتان، می‌تواند اثرات عمیقی داشته باشد.

واکنش‌های جهانی به کتاب طرز فکر:

«دِوِک با کمک پژوهش‌های هوشمندانه‌اش و قلم شیوا و جذابی که دارد، نشان می‌دهد که چگونه باورهایی که در مورد توانایی‌هایمان داریم، بر نحوهٔ یادگیری ما و مسیری که در زندگی طی می‌کنیم، تأثیر می‌گذارد.» - بیل گیتس، وبلاگ گیتس نوتس

«کتاب خوب کتابی است که کلمات آن را باور داشته باشید. کتاب عالی کتابی است که توصیه‌هایش را به کار بگیرید. این کتابی است که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد، همان‌طور که ایده‌های آن،‌ طرز فکر من را تغییر داد.» - رابرت جی. استرنبرگ، نویسنده

«یک خواندنی ضروری برای والدین، معلمان و مربیات و همچنین برای کسانی که دوست دارند احساس موفقیت و رضایت خود را افزایش دهند.» - لایبرآری ژورنال

چرا باید کتاب طرز فکر را بخوانیم؟

زمانی که وارد طرز فکری می‌شوید، درواقع وارد جهان جدیدی شده‌اید. در جهانی که صفات ثابتی دارد، در جهانی که موفقیت یعنی اثبات هوش و یا استعداد و ثابت کردنِ خودتان. هیچ کتاب دیگری تاکنون بدین گونه این طرز فکر را توضیح داده و به شما نگفته چگونه از آن در زندگی‌تان بهره ببرید. والدین، معلمان، مدیران، و ورزشکاران می‌توانند از ایده‌های این کتاب برای پرورش ذهن و تفکر دانش‌آموزان و فرزندان‌شان استفاده کنند.

جملات درخشانی از کتاب طرز فکر:

«وقتی محقق جوانی بودم و به‌تازگی شروع به فعالیت کرده بودم، اتفاقی افتاد که زندگی‌ام را تغییر داد. درک این موضوع که افراد چگونه با شکست برخورد می‌کنند ذهنم را به خود مشغول کرده بود و تصمیم گرفتم با تماشای چگونگی دست‌وپنجه نرم‌‌کردن دانش‌آموزان با مشکلات سخت، آن را مورد مطالعه قرار دهم؛ بنابراین بچه‌ها را یکی‌یکی به اتاقی در مدرسه‌شان آوردم، کاری کردم که احساس راحتی داشته باشند و سپس یک سری پازل به آن‌ها دادم تا حل کنند. اولین پازل‌ها نسبتاً آسان، اما بعدی‌ها سخت بودند. همان‌طور که دانش‌آموزان غر زدند، عرق کردند و به‌شدت تلاش کردند، راهکارهای آن‌ها را تماشا، و افکار و احساسات‌شان را بررسی کردم. انتظار داشتم در میان کودکان، تفاوت‌هایی در چگونگی برخورد با مشکلات باشد، اما چیزی دیدم که هرگز انتظار آن را نداشتم. در مواجهه با پازل‌های سخت، پسر ده‌ساله‌ای صندلی‌اش را جلو کشید، دست‌هایش را به هم مالید، لب‌ولوچه‌اش را لیسید و فریاد زد: «من عاشق چالشم!» دیگری در حالی‌که به‌سختی مشغول پازل‌ها بود، با خوشحالی نگاه کرد و با اقتدار گفت: «می‌دانید، امیدوار بودم این آموزنده باشد!» متعجب شدم. آن‌ها چه اشتباهی می‌کردند؟ همیشه فکر می‌کردم که شما یا می‌توانید شکست را مدیریت کنید یا از عهده‌اش برنمی‌آیید! هرگز فکر نمی‌کردم کسی شکست را دوست داشته باشد. آیا آن‌‌ها، کودکان عجیب‌وغریبی بودند یا از چیزی آگاه بودند؟»

«همچنین مسئله دیگری که جدید است این است که تفکرات در مورد تلاش و ریسک، از طرز فکر بنیادی‌تر آن‌ها نشأت می‌گیرد. البته منظور فقط این نیست که برخی افراد به‌طور اتفاقی، ارزش به‌چالش کشیدن خود و اهمیت تلاش را درک کنند. تحقیقات ما نشان داده است که این امر به‌‌طور مستقیم از طرز فکر رشد ناشی می‌شود. هنگامی که طرز فکر رشد را که تمرکز آن بر پیشرفت است به افراد آموزش می‌دهیم، ایده‌های چالش و تلاش قابل درک می‌شوند. به‌طور مشابه، اینطور نیست که برخی از افراد به‌طور اتفاقی از چالش و تلاش متنفر باشند. هنگامی که (به‌طور موقت) افراد را در چارچوب طرز فکر ثابت قرار می‌دهیم که تمرکز آن بر صفات ثابت است، آن‌ها به‌سرعت از چالش می‌ترسند و تلاش را بی‌ارزش تلقی می‌کنند. اغلب، کتاب‌هایی با عناوینی مانند ده راز موفق‌ترین افراد جهان را می‌بینیم که قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها را پر کرده‌اند، این کتاب‌‌ها ممکن است راهنمایی‌های بسیار مفیدی ارائه کنند؛ اما معمولاً شامل لیستی از جملات بی‌ارتباطتند، مانند «ریسک‌پذیرتر باشید!» یا «خودت را باور کن!» اگرچه افرادی را که می‌توانند این‌گونه باشند تحسین می‌کنید، اما برایتان مشخص نیست که ارتباط آن‌ها چیست یا این‌که چگونه شما هم می‌توانید به آن شیوه عمل کنید؛ بنابراین برای چند روزی الهام می‌گیرید، اما اساساً موفق‌ترین افراد جهان هنوز هم رازهای خود را دارند!»

«وقتی زن جوانی بودم، می‌خواستم همسری مثل شاهزاده‌ها داشته باشم. بسیار خوش‌تیپ، بسیار موفق، شخصی بسیار قدرتمند و مهم در جامعه. دنبال کاری جذاب بودم که بیش‌ازحد سخت و مخاطره‌آمیز نباشد، و آن را برای اثبات خودم می‌خواستم. سال‌ها طول کشید تا اینکه خشنود و راضی شوم. مرد فوق‌العاده‌ای پیدا کردم اما کارش در حال توسعه و پیشرفت بود. شغل خوبی یافتم اما واقعاً چالشی بود و تلاش مداومی می‌طلبید. هیچ چیز آسان نبود. پس چرا راضی هستم؟ طرز فکرم را تغییر دادم. آن را به‌خاطر کارم تغییر دادم. روزی من و ماری بندورا، دانشجوی دکترایم، سعی کردیم بفهمیم که چرا برخی از دانش‌آموزان تا این اندازه گرفتارِ اثبات توانایی خود هستند در حالی‌که دیگران فقط با آرامش و لذت یاد می‌گیرند. ناگهان متوجه شدیم که دو معنی برای توانایی وجود دارد، نه یکی: تواناییِ ثابت که باید اثبات شود و توانایی قابل تغییر که باید از طریق یادگیری پرورش یابد. این‌گونه بود که ایده «طرز فکرها» متولد شد. فوراً متوجه شدم که کدام‌یک از آن‌ها را داشتم. فهمیدم که چرا همیشه نگران اشتباهات و شکست‌ها بودم و برای نخستین‌بار دریافتم که می‌توانم انتخاب کنم.»

دربارهٔ نظریهٔ طرز فکر‌:

سهم کلیدی دوک در روانشناسی اجتماعی به مفهوم نظریه‌های ضمنی هوش و شخصیت مربوط می‌شود که اولین‌بار در مقاله‌ای در سال 1988 آن را معرفی کرد. در ادبیات آکادمیک، اصطلاح «نظریه‌های ضمنی» مترادف با «باورهای ضمنی» یا همان «ذهنیت‌ها» است. دوک بعداً این مفهوم را در کتاب طرز فکر به‌طور کامل توضیح داد. بر اساس نظر دوک، افراد را می‌توان براساس ذهنیت‌شان در مورد اینکه توانایی از کجا می‌آید، در یک زنجیره قرار داد؛ کسانی که موفقیت خود را مبتنی بر توانایی ذاتی می‌دانند دارای یک طرز فکر ثابت یا همان ذهنیت ثابت هستند و کسانی که معتقدند موفقیت‌ آن‌ها بر اساس سخت‌کوشی، یادگیری، آموزش و سرسختی به دست می‌آید، ذهنیت رشد دارند. به گفتهٔ دوک افراد ممکن است لزوماً از طرز فکر خود آگاه نباشند، اما ذهنیت آن‌ها همچنان براساس رفتارشان قابل تشخیص است و به‌ویژه در واکنش آن‌‌ها به شکست مشهود است. افرادی که از طرز فکر ثابت برخوردارند، از شکست می‌ترسند چون آن را بیانیه‌ای منفی در مورد توانایی‌های اولیه‌شان فرض می‌کنند، درحالی‌که افراد با طرز فکر رشد، چندان به شکست اهمیت نمی‌دهند یا از شکست نمی‌ترسند، چون می‌دانند عملکردشان قابل‌بهبود است و یادگیری از شکست ناشی می‌شود. او استدلال می‌کند که طرز فکر رشد به فرد اجازه می‌دهد تا زندگی کم‌استرس و موفق‌تری داشته باشند.

در کتاب طرز فکر چه می‌خوانیم؟

کارول دوک در این کتاب منحصربه‌فرد به شما نشان می‌دهد که چگونه موفقیت در مدرسه، کار، ورزش، هنر و تقریباً هر زمینه‌ای از تلاش‌های انسانی می‌تواند به‌طور چشمگیری تحت‌تأثیر نحوهٔ تفکر ما در مورد استعدادها و توانایی‌هایمان قرار بگیرد. در کتاب طرز فکر می‌آموزید که چگونه باوری ساده در مورد خودتان، بخش بسیار زیادی از زندگی شما را هدایت می‌کند. درواقع، به تمام بخش‌های زندگی‌‌تان نفوذ می‌کند. بسیاری از تفکراتی که دربارهٔ شخصیت خودتان دارید، درواقع ناشی از این «طرز فکر» است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌ها و گزارش‌های دکتر کارول است و هر فصل آن پر از داستان‌هایی برگرفته از تیتر اخبار است یا نویسنده آن را براساس زندگی و تجربه‌های خودش نوشته است. در پایان هر فصل و در فصل آخر، شما با راه‌های استفاده از درس‌ها آشنا می‌شوید؛ راه‌هایی که به کمک آن‌ها می‌توانید طرزِ فکر هدایت‌گرِ زندگی‌تان را تشخیص دهید، درک کنید این طرز فکر چگونه کار می‌کند و در صورت تمایل آن را تغییر دهید.

فهرست مطالب کتاب طرز فکر

فصل ۱) طرز فکر
فصل ۲) بررسی عمیق‌تر طرز فکرها
فصل ۳) حقیقت توانایی و دستاورد
فصل ۴) ورزش: طرز فکر یک قهرمان
فصل ۵) کسب‌وکار: طرز فکر و رهبری
فصل ۶) روابط: طرز فکرها در روابط عاشقانه
فصل ۷) والدین، معلمان و مربیان: طرز فکرها از کجا می‌آیند؟
فصل ۸) تغییر طرز فکرها

اگر از خواندن کتاب طرز فکر لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

کتاب قدرت شروع ناقص اثر جیمز کلیر روزنامه‌نگار و نویسندهٔ مشهور نیویورک تایمز است. او در این کتاب از تغییر کوچک‌ترین عادت‌‌ها صحبت کرده است و با کمک مقاله‌ها و داستان‌های گوناگونش به مخاطبین و علاقه‌مندان یاد می‌دهد چطور می‌توانند به جای منتظر لحظهٔ عالی نشستن، از هر جایی رسیدن به علایقشان را شروع کنند.

• کتاب دوباره فکر کن اثر آدام گرنت روانشناس آمریکایی است. او در این کتاب به بررسی هنر انتقادی بازاندیشی پرداخته است و به شما نشان می‌دهد چطور بازنگری و اصلاح تفکرات‌تان می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد. او به شما کمک می‌کند ماهیچه‌‌های فکری و عاطفی خود را دوباره بسازید.

دربارۀ کارول دوک‌: روان‌شناس ‌آمریکایی

طرز فکر

کارول سوزان دوک روان‌شناس آمریکایی در 1946 به دنیا آمد. او استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد است و به‌خاطر کار بر روی انگیزه و طرز فکر به شهرت رسید. او در سال 2013 یکی از اعضای انجمن علوم روانشناسی جیمز مک کین و برندهٔ جایزهٔ این انجمن شد. دوک در 1967 از کالج بارنارد فارغ‌التحصیل شد و مدرک دکترایش را در رشتهٔ روانشناسی از دانشگاه ییل اخذ کرد. پس از اخذ دکترا، او به هیئت علمی دانشگاه ایلینویز پیوست و در نهایت به درجهٔ دانشیاری رسید. در سال 1981 او استاد آزمایشگاه توسعهٔ انسانی هاروارد شد و سپس در سال 1985 به دانشگاه ایلینویز بازگشت. در سال 1989 او به هیئت علمی دانشگاه کلمبیا پیوست و در سال 2004 استاد روانشناسی لوئیس و ویرجینیا ایتون در دانشگاه استنفورد شد. او قبل از پیوستن به دانشگاه استنفورد در سال 2004، در دانشگاه‌های ایلینوی، هاروارد و کلمبیا به تدریس می‌پرداخت.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (7)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • میلاد اکبری دوست
    • پاسخ به نظر

    دو حالت بیشتر نداره. یا این کتاب رو خوندی و می تونی اسم خودتو بذاری کتابخوان. یا نخوندی که کلا حرفی نداریم باهم. چکیده ی این کتاب اینه که نگید استعداد فلان کار رو ندارم، بگید با تلاش کردن شدنیه. فوق العاده است کتاب. اصلا فکر نکنید جزو کتاب های انگیزشی و روانشناسی زرده. واقعا کارل دووک دیدگاهتو تغییر میده به زندگیت.

  • تصویر کاربر

    • رضا عبداله زاده
    • پاسخ به نظر

    کتاب فوق العاده ای هست و توصیه میکنم چندین بار مطالعه اش کنید. هر چیزی به طرز فکر ما برمی گردد و این کتاب می تونه آگاهی دقیق تری به نوع نگاه و تفکرمان به ما ارائه بده

  • تصویر کاربر

    • امیرسعید صادقی کمجانی
    • پاسخ به نظر

    بی نظیر کتابی از خانم کارل دوک در با تحقیقاتی که در تمامی مقاطع تحصیلی از کودکان تا دانشگاهیان انجام داده ثابت می کنه ما دو نوع طرز فکر داریم ثابت و در حال رشد. جالبه که بدونید ایشون اثبات می کنند حتی آی کیو نیز در طول زندگی در افراد قابل تغییر است. پیشنهاد می کنم حتماً این کتاب بی نظیر رو مطالعه فرمایید

  • 1
  • 2
  • 3

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • مهرداد جاویدان
    • 0

    تغییر‌ می‌تواند سخت باشد، اما هرگز نشنیده‌ام که کسی بگوید ارزشش را نداشت..

عیدی