فرهنگ خرد و آزادی

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
149

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب فرهنگ خرد و آزادی

انتشارات سخن منتشر کرد:
اگر دین و فلسفه و سیاست و مدیریت و علم و تکنولوژی شئون عمدۀ عالم کنونی اند این دفتر متضمن مطالب در همه این زمینه هاست. مقصود این نیست که در فصول این دفتر بحث مستوفی در باب دین و فلسفه و سیاست و مدیریت و علم در ایران و جهان شده است، ولی همین تلقی مطالب با یک نظر کلی و جامع، کم و بیش موجب پیوستگی آنها شده است. نویسنده به هیچ وجه سعی نکرده است که یک گزارشگر محض باشد، اما ملاحظات سیاسی را نیز در طرح و شرح مسائل دخالت نداده و به قصد اثبات یا نفی هیچ سیاستی مقدمه چینی نکرده است. این بدان معنی نیست که نسبت مطالب با هر سیاستی یکسان باشد. نظری که همه نوشته های این دفتر را راه می برد و وحدت می بخشد این است:
• جهان جدید مرحله ای از تاریخ عربی است و با یک تغییر بنیادی در وجود بشر قوام یافته است.
• تجدد یک امر جهانی است که در خود استعداد بسط و گسترش دارد.
• تجدد با برنامه ریزی بسط نیافته و معلوم نیست که اقوام غیر غربی با برنامه ریزی بتوانند آن را کاملا محقق سازند؛ یعنی تجدد با تجددمآبی تفاوت دارد.
• تجدد پایان تاریخ نیست و همه راه ها به آن ختم نمی شود هرچند که اکنون و شاید تا مدت ها نظام غالب بر همه جهان باشد.
• از تجدد نه می توان صرف نظر کرد و نه بی چون و چرا باید به آن سرسپرد.
• بدون تفکر قلبی هیچ راهی را نمی توان گشود و پیمود. اگر ده ها کشور جهان هنوز در حاشیه تجدد باقی مانده اند و راهی به متن آن نیافته اند از آن روست که نه فقط در عمل و رفتار بلکه در علم و پژوهش نیز مقلد مانده اند.
• جهان کنونی در وضع خطرناکی قرار دارد و به قول رنه شار، شاعر بزرگ معاصر فرانسه، بر بام نیروگاه های اتمی خانه ساخته و سکونت گزیده است. خرد سیاسی و فضیلت فکری نیز دیگر آن قوت ندارد که پادزهر حماقت های کسانی باشد که کلید زرادخانه های سلاح های مخوف در دست آنهاست. این جهان را اگر دستگیری حق و مدد تفکر و همت ناشی از معرفت، از آشوب کنونی نرهاند چه بسا که در ورطه های تباهی فرو افتد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی