30بوک
کتاب عمومی
سیاست
عمومی
امپراطوری از یاد رفته‌ی باختر
امپراطوری از یاد رفته‌ی باختر

امپراطوری از یاد رفته‌ی باختر

(0)

2,100,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
25

علاقه مندان به این کتاب
2

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب امپراطوری از یاد رفته‌ی باختر

انتشارات جمهوری منتشر کرد:

آیا تابه‌حال چیزی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین شهر دوران باستان شنیده‌اید؟ همان شهر بلخ که پایتخت امپراتوری باختر بود که به «امپراتوری هزارشهر طلایی» معروف است. در پادشاهی باختر، از آنجایی که بیشتر مردم باکتریا شهرنشین بودند، به عنوان یکی از ثروتمندترین پادشاهی‌های خاورزمین در نظر گرفته می‌شود.
اهمیت مطالعه تاریخ باختر در این است که روزگاری بخش شرقی امپراتوری ایران را تشکیل می‌داد. از طرفی، بلخ همواره تداعی‌گر تاریخ شکوه ایران است. در این سرزمین بود که بر اساس سنت گذشتگان، زرتشت ادعای پیامبری کرد و دینی را برگرفته از نامش عرضه کرد. همچنین در این سرزمین یکی از چندین معابد ثروتمند آناهید یا همان آناهیتیس، یا تانیتای پارسی‌ها یا آنانیتای سرودهای اوستایی قرار دارد. آرامگاه‌های این ایزدبانو همیشه منبع ثروتی سرشار برای شهری بود که در آن جای داشت.
هیو جرج رولینسن، عضو پیشین فرهنگستان کالج امانوئل و پروفسور ادبیات انگلیسی دانشگاه کمبریج، در کتاب "تاریخ امپراتوری ازیادرفته باختر" از تازه‌ترین و به‌روزترین یافته‎های تاریخی امپراتوری باختر نوشته که برگرفته از مقاله‌ای است که درسال 1909 برنده‌ جایزه‌ هیر دانشگاه کمبریج شد. موضوع این کتاب، بررسی و تحقیق درباره تاریخ کهن ایران‌زمین است و به بخش بزرگ و قابل‌توجهی از آن، به نام باختر می‌پردازد که ثروتمندترین بخش این سرزمین به شمار می‌رفت. همچنین به بلخ، پایتخت باختر می‌پردازد که همواره تداعی‌گر تاریخ شکوه ایران است. در این سرزمین بود که بر اساس سنت گذشتگان، زرتشت ادعای پیامبری کرد و دینی را برگرفته از نامش عرضه کرد. همچنین در این سرزمین یکی از چندین معابد ثروتمند آناهید یا همان آناهیتیس، یا تانیتای پارسی‌ها یا آنانیتای سرودهای اوستایی قرار دارد.

در این کتاب می‌خوانیم که سرزمین باختر، به حاصلخیزی شهره بود و مورخان آن را "غرور آریایی‌ها" می‌نامیدند که در واپسین روزگاران از آن خطه، سیصدوشصت رعیت به خزانه‌ی ایران باج و خراج می‌پرداختند. باختر آب فراوان داشت؛ چراکه در کنار رود جیحون پرآب، هریررود و چندین رود کوچک‌تر واقع بود که آن خطه را سیراب می‌کردند و به‌جز زیتون، تمام محصولات یونان در آنجا کشت می‌شد. گیاه آنغوزه که هم جنبه‌ی تجاری و هم جنبه‌ی پروارساختن نژاد اصیلی از گوسفندان را داشت، در جلگه‌ها و مراتع هندوکش بسیار یافت می‌شد. باختر همچنین خاستگاه گیاه یونجه بود؛ گیاهی دارویی که به‌وفور در این منطقه می‌رویید و بهترین علوفه را برای اسب‌های معروف این سرزمین تأمین می‌کرد. شاید بتوان این گیاه را دلیل شهرت سواره‌نظام باختر دانست.
کتاب "تاریخ امپراتوری ازیادرفته باختر" با ترجمه تخصصی و روان زهره محمدی‌یگانه روانه بازار شده است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی