گزیده خسرو و شیرین

گزیده خسرو و شیرین (علمی و فرهنگی)

(9)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1350

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب گزیده خسرو و شیرین

نشر علمی فرهنگی منتشر کرد:
خمسۀ نظامی عنوان مجموعۀ پنج منظومه ملّقب به «پنج گنج» از نظامی گنجوی است و حدوداً 28900 بیت دارد. پنج گنج شامل داستان‌های مخزن‌الاسرار (سرودۀ 570 قمری)؛ خسرو و شیرین (576 قمری)؛ لیلی و مجنون (584 قمری)؛ هفت پیکر (593 قمری) و اسکندرنامه می‌شود. کتاب پیش روی شما، گزیده‌ای از خسرو شیرینِ پنج گنج است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین به کوشش عبدالمحمد آیتی


خمسۀ نظامی عنوان مجموعۀ پنج منظومه ملّقب به «پنج گنج» از نظامی گنجوی است و حدوداً 28900 بیت دارد. پنج گنج شامل داستان‌های مخزن‌الاسرار (سرودۀ 570 قمری)؛ خسرو و شیرین (576 قمری)؛ لیلی و مجنون (584 قمری)؛ هفت پیکر (593 قمری) و اسکندرنامه می‌شود. کتاب پیش روی شما، گزیده‌ای از خسرو شیرینِ پنج گنج است.

پنج گنج نخستین بار در سال 1834 میلادی در بمبئی و در 1261 قمری در تهران به چاپ رسید. اول کسی که سعی وافر بر ارائۀ مجموعه‌ای منسجم و مصحَّح از آثار نظامی به‌کار برد وحید دستگردی بود که حاصل کارش بین 1313 تا 1317 شمسی منتشر شد. پس از وی چاپ‌های پاکیزه‌تر و منقّح‌تر انتشار یافت که از جملۀ آن‌ها مجموعۀ شش جلدی بهروز ثروتیان است که به تفاریق از 1363 به چاپ رسید. 

خلاصۀ داستان خسرو و شیرین

خسرو و شیرین داستان عاشقانه‌ای بسیار مشهور در ادب فارسی است. هرمزد پادشاه ایران پس از مدت‌ها انتظار صاحب پسری شد و او را خسروپرویز نامید. خسرو به دست دایه‌ای کارآزموده و دانا و آموزگاری خردمند پرورش یافت و به کمال رسید. در رشادت و صباحت سرآمد جوانان گردید و در فضل و دانش گوهرها به کف آورد. وی ندیمی به‌نام شاپور داشت که در صورتگری و چهره‌پردازی بی‌همتا بود. روزی شاپور وصف دختری ارمن را برای خسرو باز گفت که زیبارویی بی‌مثال و شهدختی بلندمقام بود. خسرو پرویز به شنیدن وصف این ماهرو که شیرین نام داشت فریفتۀ او شد و شاپور را به یافتنش واداشت.

شاپور در پی این مأموریت عازم ارمن شد و با شگردی زیرکانه شیرین را به عشق خسروِ نادیده مبتلا ساخت و سپس او را به صرافت سفر به مداین انداخت. بدین ترتیب، شیرین راه مداین در پیش گرفت. از سوی دیگر، سعایت بدخواهان هرمزد را به پسرش ظنین ساخت اما خسرو پیش از آنکه به بند کشیده شود به کمک بزرگ‌امید (وزیر پدرش) از مهلکه گریخت و راه ارمن را در پیش گرفت. شیرین به قصر خسرو رسید و چون خسرو قبل از عزیمت به خدمتکارانش سفارش چنین مهمانی را کرده بود او را پذیرفتند. شیرین پس از مدتی اقامت در آن قصر دل‌آزرده شد و از خدمتکاران خسرو خواست قصری در کوهساران برایش بسازند. اما قصری که چندی بعد برایش آماده شد بس دلگیر و ملال‌انگیز از کار درآمد.

از جانب دیگر خسرو در ارمن با استقبال عمۀ شیرین که در آنجا حکومت داشت مواجه شد و دیری نگذشت که شاپور را به بازگرداندنِ شیرین مأمور کرد. اما این‌بار نیز هنگامی که شیرین به نزد خسرو می‌شتافت خسرو برای تصاحب تاج و تخت پدر که در شُرف اضمحلال بود به پایتخت عزیمت کرده بود. مقارن این احوال خبر رسید که بهرام چوبین مردمان را به شورش برانگیخته است و خود داعیۀ تاج و تخت دارد و خسرو چون بدعهدی رعیّت را دید به ارمن رفت. در ارمن خسرو و شیرین به ملاقات یکدیگر رسیدند اما شیرین که دختری ناآلوده و سخت پایبند عفاف بود بر هوس‌های خود و خسرو لگام زد و خسرو را بر سرِ غیرت آورد و به باز پس گرفتن تاج و تخت ترغیب نمود. خسرو به جانب روم رفت. شاه روم به گرمی او را پذیرفت و دختر خود مریم را به ازدواج او در آورد و سپاهی عظیم در اختیارش گذاشت و ... 

خواندن کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

گزیدۀ خسرو و شیرین به شیوه ای نو  برای علاقه‌مندان به آثار نظامی منتشر شده است.

دربارۀ نویسندۀ کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین

گزیده خسرو و شیرین

نظامی گنجوی یا گَنجه‌ای شهرت «جمال‌الدّین ابو محمّد الیاس ابن یوسف ابن زکی» احتمالاً در دهۀ 530 قمری به دنیا آمد و در 599  یا 608 قمری از دنیا رفت. او شاعرِ داستانسرا، متخلّص به «نظامی» بود. ظاهراً تمام عمر در گنجه زیست و جز برای سفری کوتاه از این شهر بیرون نرفت. از زندگانی‌اش اطلاعات دقیق و مفصّلی در دست نیست جز اینکه گویا مادرش کُرد بود و خود نیز سه بار ازدواج کرد و هر سه زنش پیش از وی از دنیا رفتند. با خاقانی معاصر بود و با وی دوستی داشت و در فوتش مرثیه گفت. از پادشاهان، معاصر اتابک نصرت‌الدّین ابوجعفر محمد جهان پهلوان، طُغرل ابن ارسلان سلجوقی و قزل ارسلان بود و در مقدمۀ بعضی از مثنوی‌هایش آنان را مدح گفته است.

برادرش قوامی مُطرّزی گنجوی صاحب کشف‌الاستار عن بدایع الاشعار نیز در ادب فارسی نامی دارد. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش اعم از علوم ادب، نجوم، اطلاعات اسلامی و زبان عربی آگاهی تام داشت و این خصوصیت از شعر وی به روشنی استنباط می‌شود. شاهکار بی‌مانند او یعنی خمسه یا پنج گنج در قلمرو داستان‌های غنائی بسیار ممتاز است و او را باید پیشوای این‌گونه شعرها در ادب فارسی دانست. زیرا اگرچه قبلاً کسانی دیگر به نظم داستان‌های عاشقانه پرداخته بودند، او بر تمام اسلاف خویش برتری دارد. مهارت او در تنظیم و ترتیب منظومه‌هایش باعث شد که بزودی مورد تقلید عدۀ زیادی از شاعران از جمله امیر خسرو دهلوی، خواجوی کرمانی، جامی و وحشی بافقی قرار گیرد ولی هیچ‌یک از آنان در مجموع نتوانستند خود را به پای او برسانند.

او همچنین سعی خود را بر آن معطوف ساخت که مسائل حکمت و فلسفه را وارد شعر کند و قصیده از مدح زورمندان پاک سازد. زبان شعرش به علت توجۀ زیاد به استعارات و کنایات شاعرانه، گاه پیچیده و درهم می‌نماید و روشنی و فصاحت استادان خراسان را ندارد. با این همه، از نظر تخیل و قدرت وصف و دقت نظر، خصوصا در زمینه‌های غنائی و عاطفی، بسیار موفق و تواناست و در کار داستان‌پردازی استاد مسلّم به‌شمار می‌رود. تنها او بود که توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی تا پایان سدۀ ششم به حدّ اعلای خود برساند. گذشته بر خمسۀ نظامی بعضی از تذکره‌نویسان دیوانی هم به وی منسوب داشته‌اند که اکنون جز تعدادی قصیده و غزل از آن باقی نیست و سعید نفیسی آن‌ها را با عنوان دیوان قصاید و غزلیّات نظامی در 1338 منتشر ساخت.

دربارۀ گردآورندۀ کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین

عبدالمحمد آیتی در سال 1305 در بروجرد به دنیا آمد و در سال 1392 در تهران درگذشت. او پژوهشگر، نویسنده و مترجم در حوزۀ فلسفه، تاریخ، ادب فارسی و عربی بود. ترجمۀ کتاب تاریخ ادبیات زبان عربی او برگزیدۀ دومین دورۀ کتاب سال ایران شد. عبدالمحمد آیتی در سال 1325 به دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران رفت و مدرک کارشناسی‌اش را گرفت و در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد. سپس برای تدریس به بابل رفت و در شهرستان‌ها و تهران به تدریس عربی پرداخت. او سردبیر ماهنامۀ آموزش و پرورش نیز بود و در دانشگاه فارابی و دماوند نیز به تدریس پرداخت. 

عبدالمحمد آیتی اولین بار در سال 1340 در کتاب هفته مطلبی به نام «باتلاق» نوشت و پس از آن رمان «کشتی شکسته» تاگور را ترجمه کرد. او از مترجمان بنام عربی به فارسی بود و ترجمه‌های فارسی «قرآن مجید»، «نهج‌البلاغه» و «صحیفۀ سجادیه» را منتشر کرده است. او تا زمان مرگش عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و ریاست شورای علمی دانشنامۀ تحقیقات ادبی را نیز برعهده داشت.

گزیده خسرو و شیرین

حواشی حول محور کتاب

داستان خسرو و شیرین از داستان‌های معروف ایرانی پیش از اسلام است و در شاهنامه و المحاسن و الاضداد جاحظ و غُرر اخبار ثعالبی به آن اشاره رفته است اما ظاهراً نظامی گنجوی بود که برای نخستین بار روایت‌های آن را -که اختلافاتی هم با یکدیگر داشت- گرد آورد و بدان لباس نظم پوشانید.

تحلیل سی بوک از کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین

نشر علمی فرهنگی کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین از پنج گنج نظامی به کوشش عبدالمحمد آیتی را منتشر کرده است.

عبدالمحمد آیتی متن داستان خسرو و شیرین را به زبان روان نقل کرده است و متن روان این کتاب خواندن داستان خسرو و شیرین را لذت‌بخش کرده است و با خواندن این کتاب می‌توانید بدون هیچ مشکلی  معانی کلمات و اشارات متن را دریابید.

اگر از کتاب گزیدۀ خسرو و شیرین خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

گزیدۀ مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی با تصحیح تقی پورنامداریان. مخزن الاسرار یکی از مشهورترین آثار تعلیمی زبان فارسی است که در قرن ششم سروده شد. این کتاب با حفظ ساختار نحوی و با استناد به شواهد لازم به توضیح و شرح دشوارترین ابیات مخزن‌الاسرار پرداخته است.

قصۀ باربد و بیست قصۀ دیگر از شاهنامه با تصحیح عبدالمحمد آیتی منتشر شده است. در این کتاب عبدالمحمد آیتی به سراغ بخش تاریخی شاهنامه رفته است و با توضیح لغت‌ها و ابیات لازم، به درک بهتر شاهنامه کمک کرده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی