راویان آثار

راویان آثار (معرفی یازده اثر داستانی سنتی)

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
3172

علاقه مندان به این کتاب
1

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب راویان آثار

نشر چشمه منتشر کرد:
در دومین جلد از مجموعه "ادبیات داستانی سنتی"، یازده اثر معرفی و گزیده ای از هر یک چاپ شده است. در معرفی هر اثر، سبک، ساختار و نوع نثر همچنین شرح و توضیح واژگان و عبارت دشوار هر متن در پاورقی آورده شده است. آثار معرفی شده در این جلد عبارت اند از: "ابومسلم نامه"، "سندباد نامه"، "مرزبان نامه"، "جوامع الحکایات" و "لوامع الروایات"، "بختیارنامه"، "فرج بعد از شدت"، "داراب نامه بیغمی"، "لطایف الطوایف"، "رساله الطیر (داستان مرغان) ابن سینا"، "داستان مرغان، غزالی" و ""عقل سرخ" سهروردی".
فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب راویان آثار به‌کوشش فریدون اکبری شلدره‌ای 


فریدون اکبری شلدره‌ای‌، در کتاب راویان آثار مجموعه‌ای از شاهکارهای ادبیات فارسی را گرد هم آورده و به معرفی یازده اثر داستانی سنتی پرداخته است. در هر مجموعه از این کتاب، نمونه‌های ناب یکی از انواع ادبی مثل ادب غنایی، حماسی، تعلیمی، نمایشی، عرفانی، تطبیقی، داستانی، جهان عامیانه، توصیفی، انتقادی و غیره گنجانده شده است و هر مجموعه خود حاوی چند مجموعه است.

یکی از جنبه‌های فرهنگ ارزشمند ایران و شاید حتی بتوان گفت مهم‌ترین آن، زبان فارسی و ادبیات گران‌مایۀ آن است. ادبیاتی که سال‌ها در دل ایران جای داشته و ریشه در فرهنگ، تمدن، هنر و عرفان ایرانی دارد. حفظ و حراست و البته گسترش و آشنایی با این میراث کهن، که با عبور از وقایع مختلف تاریخی و راه‌های پرپیچ‌وخم روزگار به دست ما رسیده است وظیفۀ هر ایرانی است. 

در این مجموعه، داستان‌های غنی از چشم‌اندازی متفاوت و از لحاظ محتوا، موضوع، زبان و ادبیات مورد بررسی قرار گرفته‌اند و هدف این مجموعه گسترش زبان و ادب فارسی با معرفی بهترین آثار شاعران و نویسندگان، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات و حکایت‌های فارسی، فراهم آوردن متون مناسب درسی و کمک درسی برای مراکز آموزشی و گسترش کتاب‌خوانی با توسعه و رواج مجموعه‌های کم‌حجم است.

در کتاب راویان آثار چه می‌خوانیم؟

در کتاب راویان آثار، داستان‌ها از لحاظ انواع ادبی بررسی شده‌اند و بنابراین از این طریق مخاطب می‌تواند داستان‌ها و موضوعات مختلف را با هم مقایسه کند و همچنین با سیر تاریخی و تحول داستان‌ها و نوع ادبی آن‌ها آشنا شود. 

هر مجموعه درآمدی دارد که در آن به اختصار سیر تاریخی، انواع ادبی، گونه‌ها، موضوعات و سایر مباحث توضیح داده شده است و موارد مبهم متن‌ها، لغات و اصطلاحات دشوار متون معنی شده است تا دانش‌آموزها و دانشجویان و مخاطبین معمولی بتوانند به راحتی داستان‌ها را مطالعه نمایند. داستان‌هایی در کتاب راویان گنجانده شده‌اند که از نظر داستانی، آوازه و شهرت برتر از بقیۀ داستان‌ها هستند و در گذر زمان مورد پسند بسیاری از مردم بوده‌اند. 

در ابتدای هر بخش نیز کتاب مورد نظر معرفی شده است و از دید سبک، ساختار و نوع نثر آن اطلاعات ارزشمندی در اختیار مخاطبین قرار داده شده است. داستان‌های کتاب به هیچ‌وجه تغییری نکرده‌اند و داستان‌های این مجموعه بر اساس قرن‌ها به ترتیب درج و معرفی شده‌اند. 

فهرست مطالب کتاب راویان آثار

• پیش‌گفتار
• ابومسلم‌نامه
• سندبادنامه
• مرزبان‌نامه
• جوامع‌الحکایات و لوامع‌الرّوایات
• بختیارنامه
• فرج بعد از شدّت
• داراب‌نامه‌ی بیغمی
• لطایف‌الطوایف
• رساله‌الطّیر (داستان مرغان) ابن سینا
• داستان مرغان، غزالی
• «عقل سرخ» سهروردی

خواندن کتاب راویان آثار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر دوست دارید داستان‌های سنتی فارسی بخوانید و در عین حال با نظریه‌‌های ادبی، نقد متن و سبک و ساختار این داستان‌ها آشنا شوید حتماً کتاب راویان آثار را مطالعه نمایید.

دربارۀ گردآورندۀ کتاب راویان آثار

راویان آثار

فریدون اکبری شلدره‌ای در سال 1342 در شلدره از توابع شهرستان ساری در استان مازندران به دنیا آمد و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او ریاست گروه زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی را برعهده دارد و مدت‌ها مسئول دفتر تألیف وزارت آموزش و پرورش بوده است. 

او حدوداً 29 سال سابقۀ خدمت به آموزش و پرورش دارد و مدرک دکترایش را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است. او در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی ساری و تهران به تدریس پرداخته و کارگاه‌های آموزشی مختلفی نیز در موضوعات مختلف برگزار کرده است. 

از دیگر آثار او می‌توان به هم‌آوایی با جهان متن (تحلیل مهارت خواندن و سازه‌های متن)، صداهایی برای ننوشتن آواهایی برای نوشتن و ادبیات فارسی 3 اشاره کرد.

تحلیل سی بوک از کتاب راویان آثار

نشر چشمه کتاب راویان آثار (معرفی یازده اثر داستانی سنتی) را به‌کوشش فریدون اکبری شلدره‌ای منتشر کرده است. هدف کتاب راویان آثار آموزش ادبیات داستانی سنتی، نقد و نظریه به علاقه‌مندان است.

اگر از کتاب راویان آثار خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید

خاکستر هستی که حاصل کوشش دست‌اندرکاران فرهنگ معاصر ایران است تا نسل جوان ایران را با ادبیات کلاسیک ایران آشنا کنند. این کتاب که با مقدمۀ بزرگ علوی منتشر شده است با شرح و تفسیری مختصر از داستان‌ها به چاپ رسیده است. 

در میان تاریکی اثر علی اسدی و مهرداد بذرگر، یک مجموعه داستان از متون کهن فارسی است. در این مجموعه پیرنگ و طرح داستانی از میان پیچیدگی‌های متون کهن بیرون کشیده شده اما اصالت و زبان متن اصلی حفظ شده و گزیده‌ای از داستان‌ها در آن منتشر شده است.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی