زیبایی شناسی و ادبیات

(1)
نویسنده:

600,000ریال

540,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
838

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب زیبایی شناسی و ادبیات

انتشارات نقش جهان منتشر کرد:
شاید مخاطب بازاندیش ادبیات از خود پرسیده باشد که چرا نسبت به شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یک رمان عواطفی چون اندوه یا شادی یا خشم یا دلسوزی پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند حال آنکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند این شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واقعی نیستند. به‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راستی هنگام درگیر شدن با رمان، چه اتفاقی برای وضعیت ذهنی و شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی باور ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد؟ چه چیز یک روایت را باور می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و چه چیزش را باور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؟ چرا ادبیاتی را دنبال یا حتی طلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که در ما عواطف منفی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیزد، مگر در زندگی خود از عواطف منفی پرهیز نداریم؟ این چه پارادوکسی است که در ادبیات به آن تن می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم؟!
آیا تاکنون به شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی وجودی ادبیات، اعم از شعر و داستان، اندیشیده‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؟ اگر یک تابلوی نقاشی وجودی تکینه دارد و دیگر تابلوهای مشابه همه جعلی بشمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند، وجود شعر یا داستان چگونه است؟ محملش کدام است؟ آیا متنی است که در نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چاپی و دست‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشته دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ راستی متن چیست؟! چیزی ملموس و مادی است یا ناملموس و ذهنی یا هیچ کدام؟ آیا اثر همان متن است یا این دو متفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؟
نقد ادبی و تفسیر ادبی بدون تردید بر فهم روایت ادبی استوارند. اما فهم روایت چگونه رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد؟ اصلاً چندگونه معنا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای یک اثر ادبی متصور بود؟ فهم اثر ادبی کدام معنا را نشانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود؟ آیا معنای صریح زبانی معیار است یا معنای موردنظر مؤلف یا معنایی که مخاطب باهوش تفسیری خود و بسته به سیاق سخن و عرف زبانی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد؟
زیباشناسی ادبیات نوعی پژوهش عقلی است پیرامون پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این دست. اگر بخواهیم این پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی کنیم و هر گروه را با عنوان مصطلح فلسفی خود بنامیم به‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب به نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عواطف، وجودشناسی و شناخت‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسیم. بی‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گمان مخاطبی که از چنین مباحثی باخبر باشد و درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان بیندیشد به فهم ژرفتری از ادبیات دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی