ظهور و سقوط ملت‌ها

(0)
نویسنده:

2,850,000ریال

2,565,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2246

علاقه مندان به این کتاب
45

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

انتشارات کتاب پارسه منتشر کرد:
ظهور و سقوط ملت‌ها سه هدف دارد: ارزیابی و بررسی افت و زوال ملت‌ها، پرده برداری و افشای آنالیزی که سرمایه گذاران و اقتصاددانان را به هیجان زدگی نامعقول سوق می‌دهد؛ و پیشنهاد چارچوبی جدید برای تفکر درباره کشورهای نوظهور. حاصل کار شگفت انگیز است. کتابی گیرا، موشکافانه و صادقانه که چهار پنجم جمعیت جهان را پوشش می‌دهد. نویسنده به جای اظهارات ریاکارانه و زهرآلود درباره فقر یا لفاظی‌های متفرعنانه درباره اهمیت رهبری آمریکا، جهان را از دید بی‌رحم و ماجراجویانه یک سرمایه گذار بررسی می‌کند… روچیر شارما در مقایسه دقیق و درست بین کشورها چیره دست است. اگر حق با او باشد که گردش سرمایه جهانی دچار رکود خواهد ماند، و اینکه اقتصادهای در حال توسعه با آینده‌ای نامشخص روبرو خواهند بود، پس پول داغ و به همان نسبت شاید تاثیر مدیران مالی مشهور نیز فروکش می‌کند. تا آن زمان، کتاب آقای شارما راهنمایی خوب و مناسب برای دوره رکود و رونق بازارهای بزرگ نوظهور است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها اثر روچیر شارما


روچیر شارما سرمایه‌گذار، نویسنده، مدیر بودجه و ستون‌نویس مجلۀ فانینشال تایمز است که کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها را در سال 2016 منتشر کرد. او در این کتاب پرفروش بین‌المللی با استفاده از اصل ناپایداری، اصول و قواعد کلیدی شناسایی کشورهایی را که در سال‌های آینده آمادۀ رشد یا انحطاط هستند توضیح می‌دهد. شارما همچنین در این کتاب ده قانون را توضیح می‌دهد که با آن‌ها می‌توان موقعیت ملت‌ها را در تغییر و تحولات اقتصادی جهانی تشخیص داد.

تیتر روزنامه‌های چین، روسیه و بسیاری کشورهای دیگر باعث می‌شود که جریان اقتصادهای جهانی آشفته و غیرقابل‌ پیش‌بینی به‌نظر برسد. چگونه یک سرمایه‌گذار می‌تواند بفهمد کدام اقتصاد اغلب موفق بوده یا کدام کشور نادیده گرفته شده قرار است به موفقیت برسد؟ روچیر شارما، در کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها استدلال می‌کند که اگر بدانید به دنبال کدام نشانه‌ها باشید، دیگر رویدادهای اقتصادی شما را شگفت‌زده نمی‌کنند.

کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها حاصل 25 سال سفر روچیر شارما به اقصی نقاط جهان است. او که با روستاییان ریو تا پکن، سرمایه‌داران و رؤسای جمهور کشورهای مختلف نشست و برخاست داشته، نگاهی دوباره به علم اقتصاد دنیا انداخته است.

شارما با محدود کردن هزاران عاملی که می‌تواند ثروت یک کشور را به ده قانون مشخص تبدیل کند، چگونگی تشخیص تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را توضیح می‌دهد.

شارما در کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان سرفصل‌‌‌های سیاسی، بازارهای سیاه، قیمت پیاز و رتبه‌بندی میلیاردرها را به عنوان سیگنال‌های رونق، رکود و اعتراض بازار خواند. 

در کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها چه می‌خوانیم؟

شارما در کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها، 10 قانون را در مورد اقتصاد یک کشور بر اساس تجربۀ سرمایه‌گذاری‌ خود وضع کرده است. این ۱۰ قانون به شما می‌گوید که رشد اقتصادی در آینده در کدام کشورها افزایش یا کاهش خواهد یافت. 

اقتصاد جهانی ناپایدار
زمانی به نظر می‌رسید که رفاه راهی به سوی دموکراسی باشد اما بحران مالی سال 2008 از ایالات متحده به سایر نقاط جهان سرایت کرد و به ظهور بازارهای نوپا پایان داد. پس از بحران مالی، آزادی‌های سیاسی کاهش یافت. شارما معتقد است که برزیل، روسیه، هند و چین که اقتصادهای جدیدی را شکل داده بودند اکنون در حال تزلزل هستند. اقتصاددان‌ها موفقیت این کشورها را تضمین می‌کردند اما اکنون دیگر کسی به وضعیت آن‌ها مطمئن نیست.

مردم اهمیت دارند.
شارما در این فصل به نقش مردم در پیش‌بینی رشد یا سقوط اقتصادی اشاره کرده است. رشد اقتصادی اساساً شامل جمعیت‌شناسی به علاوۀ بهره‌وری است. کاهش نرخ زاد و ولد به معنای سقوط کشورها خواهد بود چون رشد اقتصادی به مرور از بین خواهد رفت.

میلیاردرهای خوب، میلیاردرهای بد
از نظر شارما میلیاردرهای خوب کسانی هستند که شغل و محصولات ایجاد می‌کنند و بدین ترتیب، از رشد اقتصادی کشور در آینده حمایت می‌کنند. او نمونۀ این میلیاردرها را بنیان‌گذاران علی‌بابا، بایدو، تنسنت در چین و غول‌های سیلیکون‌وَلی (درۀ سیلیکون) در ایالات متحده می‌داند. در مقابل، میلیاردرهای بد کسانی هستند که ثروت‌شان را از طریق ارتباطات سیاسی و فساد، دریافت مجوز برای استفاده از منابع طبیعی یا املاک و مستغلات به دست آورده‌اند.

قیمت پیاز
شارما داده‌های خود را با نگاهی به آمار و همچنین صحبت با مردم در سراسر جهان جمع‌آوری کرده است. او در فصلی از کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها از قیمت پیاز به عنوان شاخصی برای تورم استفاده کرده است چون در همین گفت‌وگوها می‌توان متوجه شد که چگونه تأثیر تورم بر قیمت پیاز، برای مردم راجستان در هند از فساد مهم‌تر است.

موقعیت جغرافیایی مطلوب
این فصل کتاب شارما بسیار جالب است. تئوری شارما این است که نباید فاصلۀ زیادی بین بزرگ‌ترین و دومین شهر بزرگ یک کشور وجود داشته باشد در غیر این صورت سرمایه و سایر منابع در یک حباب اسیر می‌شوند و بقیۀ کشور از پیشرفت محروم می‌ماند.

خوب، متوسط و ناخوشایند
شارما در آخرین فصل سفرهایش به قاره‌ها و کشورهای مختلف را تعریف می‌کند. او به کشورهای مختلف می‌رود و ارزیابی‌های خود را از خوب، متوسط و ناخوشایند بودن کشورها به خواننده توضیح می‌دهد و اصل اساسی خود را به اشتراک می‌گذارد. او معتقد است هیچ چیز دائمی نیست پس قرار نیست همه چیز همیشه ناخوشایند باقی بماند.

سرفصل‌های کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

• پیشگفتار
• مقدمه
• مردم اهمیت دارند
• چرخۀ زندگی
• میلیاردرهای خوب، میلیاردرهای بد
• خطر جدی دولت
• موقعیت جغرافیایی مطلوب
• اول کارخانه‌ها
• قیمت پیاز
• ارزان خوب است
• بوسۀ بدهی
• دیدبانیِ گزافه‌پردازی رسانه‌ها
• خوب، متوسط و ناخوشایند

خواندن کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها را به تمام سرمایه‌گذارها، افراد اهل سیاست، کارآفرینان، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزۀ تجارت توصیه می‌کنیم.

دربارۀ نویسندۀ کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

روچیر شارما سرمایه‌گذار، نویسنده، مدیر بودجه و ستون‌نویس مجلۀ فانینشال تایمز است. او رئیس شرکت بین‌المللی راکفلر است و قبلاً یکی از سرمایه‌گذاران بازارهای نوپا در مدیریت سرمایه‌گذاری مورگان استنلی بود. او در شهرهای بمبئی، دهلی و سنگاپور درس خوانده است. تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی در کالج بازرگانی شری رام دهلی‌نو گذراند و پس از آن به یک شرکت بازرگانی پیوست و در سال 1991 ستونی را به نام فوراِکس برای مجلۀ آبزرور و سپس برای مجلۀ دوران اقتصادی هندوستان به راه انداخت. نوشته‌هایش نظر مورگان استنلی را به خود جلب کرد و او را در سال 1996 استخدام کرد تا در دفترش در بمبئی مشغول به کار شود.

او در سال 2002 به دفتر نیویورک نقل‌مکان کرد. در سال 2003 فعالیتش را به عنوان سرپرست تیم بازارهای نوپا در بخش مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت مورگان استنلی آغاز نمود و سه سال بعد به سمت سرپرست تیم ارتقا یافت. در سال 2016 او استراتژیست ارشد جهانی MSIM شد و نهایتاً در ابتدای سال 2022 این شرکت را ترک کرد.

اولین کتاب شارما کشورهای کامیاب: (در تعقیب معجزات اقتصادی بعدی) که در سال 2011 منتشر شد، شرحی از سفرهای شارما به کشورهای نوپا در اقتصاد بود. او عنوان کامیاب را برای کشورهایی انتخاب کرد که سریع‌تر از رقبایشان در طبقۀ درآمدی رشد داشتند. این کتاب رکورد فروش آثار غیرداستانی را در هند شکست و به پرفروش‌ترین کتاب بین‌المللی تبدیل شد. در سال 2012 مجلۀ فارن پالیسی شارما را یکی از 100 متفکر برتر جهان معرفی کرد.

شارما از سفرهایش به عنوان مبنای بسیاری از مقاله‌هایش استفاده کرد که ابتدا در اکونومیک تایمز و سپس در نیوزویک اینترنشنال، وال‌استریت ژورنال و سایر رسانه‌های جهان منتشر شدند. آثار شارما در فارن افرز، واشنگتن پست، تایم، بلومبرگ ویو نیز منتشر شده‌اند. از ابتدای سال 2016 تا اوایل سال 2021 شارما یکی از نویسندگان اقتصاد و سیاست جهانی نیویورک تایمز بود و در حال حاضر نیز سردبیر روزنامۀ فایننشال تایمز است.

دربارۀ مترجم کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

سودابه قیصری مترجم کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها در سال 1340 در آبادان به دنیا آمده است. او معلم و روزنامه‌نگار است و مدرک کارشناسی‌اش را در رشتۀ زبان انگلیسی از دانشگاه چمران اهواز دریافت کرده است. از دیگر آثار ترجمه شده‌اش می‌توان به «راز»، «دوست باهوش من»، «میشل شدن»، «دموکراسی پوتین»،‌ «روح ناآرام»، «فاشیسم و دموکراسی» و «خالکوب آشوویتس» اشاره کرد.

واکنش‌ها به کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

«این کتاب پُر از داده‌های شگفت‌انگیز و بینش‌های جذاب و حکایت‌های آشکار است و به سادگی می‌تواند بهترین راهنما در اقتصاد امروز جهان باشد. چه ناظر باشید یا سرمایه‌گذار، نمی‌توانید این کتاب را نادیده بگیرید.» - فرید زکریا

«این کتاب برای کسب بینش در مورد نیروهای فعال در دنیای اقتصاد امروز، یک راهنمای مفید و محرک است.» - فایننشال تایمز

«این کتاب سرگرم‌کننده، دقیق و خلع‌سلاح کننده است. شارما در انجام مقایسه‌های دقیق بین کشورها مهارت دارد. این کتاب مختصر و مفید نیز هست. کتاب آقای شارما راهنمای خوبی برای رونق و رکود بازارهای بزرگ نوظهور است.» -اکونومیست

«شارما جالب و خوب می‌نویسد... کتاب سرشار از مثال و حکایت است.» - دیوید اسمیت، تایمز بریتانیا

«چطور می‌توانید کتابی قانع‌کننده دربارۀ این که کدام کشورها طی پنج سال آینده ظهور یا سقوط خواهند کرد بنویسید؟ احتمالاً نمی‌توان گفت که این امر تصادفی است، بلکه نتیجۀ اشتباهات بزرگ سیاسی است. روچیر شارما، مدیر بازارهای نوپا در شرکت مورگان استنلی در کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها این مسئله را کامل توضیح می‌دهد. او در این کتاب از سفرش به دور دنیا و ملاقات با رهبران بزرگ سیاسی و اقتصادی نوشته است. او همچنین تلاش‌های تحقیقاتی عظیمش را که با هدف شناسایی «ده قانون شفاف» بر اساس پایگاه دادۀ عظیم بسیاری از کشورها به انجام رسانده است، شرح می‌دهد.» - ویلیام ایسترلی، وال‌استریت ژورنال

امتیازات

کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 و از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را به دست آورده است.

تحلیل سی بوک از کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها

شارما این کتاب را از دید یک سرمایه‌گذار نوشته و مقایسه‌ای درست و دقیق بین کشورها‌ ارائه داده است. این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی در بازارهای بزرگ نوظهور جهان باشد.

در این کتاب که به‌طرزی قانع‌کننده و ظریف نوشته شده است، شارما نشانه‌های واضحی را که به‌نوعی آیندۀ اقتصادی کشورها را پیشگویی می‌کند، توضیح می‌دهد. رشد جمعیت، کسری حساب جاری، ارزش پول و بدهی خصوصی در کنار تأثیر و ناپایداری تکرار چرخه‌های اقتصادی، شاخص‌های کلیدی‌ای‌ هستند که شارما در این کتاب عنوان کرده است.

اگر از کتاب ظهور و سقوط ملت‌ها خوشتان آمده، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

ـ کتاب بازنگری‌ها اثر تونی جات یکی از مهم‌ترین تاریخ‌نگاران و تحلیل‌گرانِ جریان‌های سیاسی چند دههٔ اخیر است و بازنگری‌ها را دربارهٔ شخصیت‌ها و رویدادهای کلیدی قرن بیستم نوشت. او در این کتاب به نقش ایده‌ها و مسئولیت روشنفکرانی نظیر آرتور کوستلر، پریمو لِوی، مانس اشپربر، هانا آرنت، آلبر کامو، لویی آلتوسر، اریک هابسبام و ادوارد سعید در قبال نقاط عطف و رخدادهای مهم قرن بیستم پرداخته است.

- کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون که در این کتاب توضیح داده‌اند چرا برخی کشورها با این‌‌که در یک مکان جغرافیایی قرار گرفته‌اند، مثل کرۀ شمالی و جنوبی، اما به طور متفاوتی پیشرفت می‌کنند و یکی از آن‌ها فقیر می‌شود و دیگری به قدرت و پیشرفت می‌رسد.

- کتاب فقر احمق می‌کند نوشتۀ الدار شفیر و سندهیل مولاینیتن که در این کتاب تلاش کرده‌اند تاثیر کمیابی یا همان قحطی را در زندگی انسان دربارۀ دو مسئلۀ پول و زمان نشان دهند و البته راه‌حل‌هایی برای مقابله با این شرایط نیز در کتاب ارائه داده‌اند.

- کتاب اقتصاد روایی کتابی از رابرت شیلر اقتصاددان برندۀ جایزۀ نوبل، که در آن تلاش کرده است با توضیح روایت‌های عامه هر زمان و همچنین با کمک علم همه‌گیرشناسی، ارتباط بین روایت‌ها و رفتارهای اقتصادی و پیامدهایشان مثل تورم، رکود، حباب‌های اقتصادی یا حتی جنگ را بررسی کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی