راه و رسم ارسطو
تخفیف

%10

راه و رسم ارسطو (پالتویی)

(1)
نویسنده:

2,900,000ریال

2,610,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
1663

علاقه مندان به این کتاب
21

می‌خواهند کتاب را بخوانند
2

کسانی که پیشنهاد می کنند
4

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب راه و رسم ارسطو

انتشارات مان کتاب منتشر کرد:
کتاب حاضر مروری است بر زندگی، آثار و آرای ارسطو که نویسنده ضمن آن می‌کوشد از دل اندیشه‌های فیلسوف یونان باستان رهنمودهایی برای زندگی امروز بیابد. تلقی ارسطو از خوشبختی چیست و آیا می‌توان آن را در زندگی مدرن به کار بست؟ آیا می‌توان، با توسل به تأملاتش راجع به مرگ، یک زندگی نیک پیشه کرد؟ چگونه می‌توانیم از آرای فیلسوف یونانی دربارۀ فنون خطابه بهره گیریم تا ارتباطات اجتماعی بهتری داشته باشیم؟ ادبیات و هنر چگونه می‌توانند کیفیت زندگی ما را بهبود بخشند؟ ارسطو با چه روش‌هایی ما را به شناخت بهتر خودمان سوق می‌دهد؟ نویسنده، که خود از متخصصین برجستۀ مطالعات کلاسیک است، برای جا انداختن ایده‌های ارسطو به آثار شاخصِ این فیلسوف و کتاب‌ها و فیلم‌های امروزی ارجاعات مدام می‌دهد و نیز با زبانی گویا و شفاف می‌نویسد. سودمندی کتاب حاضر، غیر از رهنمودهای عملی‌اش، در این است که با جانِ کلام ارسطو و سیر زندگی اندیشمندانه‌اش به‌اختصار آشنا می‌شویم.
آنچه در ادامه می‌خوانید اینفوگرافیکی است دربارۀ کتاب «راه و رسم ارسطو» به همراه معرفی آن و بخش‌هایی از مقدمه و پیشگفتارهای کتاب.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

اینفوگرافیک کتاب راه و رسم ارسطو

اینفوگرافیک کتاب راه و رسم ارسطو

پشت‌وپناهی به‌نام ارسطو

کتاب راه و رسم ارسطو

دربارهٔ کتاب راه و رسم ارسطو

«هدف غایی زندگی فقط و فقط خوشبختی است.» این جمله‌ای است از ارسطو و همان عقیده‌ای است که حالا ادیت هال، استاد کینگز کالج لندن، در کتاب راه و رسم ارسطو دنبالش می‌رود تا معنی و زیر و بم و گوشه‌های پنهان آن را نشان‌مان دهد. به سنت کارهای آلن دو باتن، او نیز راهنمای عملی و لذت‌بخشی برای فلسفهٔ ارسطو نوشته: یک دستورالعمل برای خوشبختی در جهان مدرن. او می‌نویسد: «آرای ارسطو می‌توانند آدمی را در هر موقعیت زندگی به خوشبختیِ افزون‌تری سوق دهند.» اما حالا از میان این‌همه فیلسوف چرا ارسطو؟ این سؤالی است که نویسنده به آن پاسخ می‌دهد. به‌گفتهٔ ادیت هال، نظام اخلاقی ارسطو برای هر موقعیتی قاعده‌ای دارد و اگر آن را به‌ کار ببندیم به خواستهٔ خود می‌رسیم. همه‌جانبه و انعطاف‌پذیر است و از این‌ رو برای زندگی روزمره کاربرد دارد. این را هم فراموش نباید کرد که ارسطو، علاوه بر فیلسوف بودن، یک روان‌شناس قابل است: چه در عرصهٔ روان‌شناسی فردی و چه روان‌شناسی اجتماعی. ارسطو دربارهٔ تمام احساسات انسانی از خشم و رنج و انتقام‌جویی و لذات حرف زده و مهم‌تر از همهٔ این‌ها دربارهٔ خوشبختی آرای منجسمی دارد. از این‌ رو، شاید در میان تمام فلاسفه به ارسطو می‌توان تکیه زد و دست در دست اندیشه‌هایش گذاشت تا ما را به سرمنزل مقصود ــ که همانا رسیدن به رضایت بیشتر است ــ برساند.

برای ارسطو غایت اصلی زندگی کسب معرفت دربارهٔ جهان است. قطعاً منظور ارسطو فقط کسب دانش آکادمیک نیست، بلکه کسب معرفت دربارهٔ هرگونه تجربه است. کسب معرفت ما را در رسیدن به حداکثر خوشبختی، که از نظر ارسطو غایت زندگی انسان است، کمک می‌کند. به‌قول نویسنده، «اگر غایت زندگی انسان خوشبختی باشد، راه دستیابی به آن تفکر جدی دربارهٔ چندوچون نیک زیستن یا زندگی به بهترین شیوهٔ ممکن است. لازمه‎اش رویهٔ خودآگاهی است که به‌عقیدهٔ ارسطو بقیهٔ حیوانات از آن محروم‌اند».

وقتی راه و رسم ارسطو را می‌خوانیم، با فیلسوفی مواجه می‌شویم که به‌ندرت قوانین سفت‌وسخت و احکام کلی صادر کرده است. از دستورالعمل‌های خشک و مجموعهٔ قواعد اخلاقی هم در اندیشه‌ها و تألیفاتش خبری نیست. آنچه هست فقط یک اصل است: «هدفِ همیشگیْ بهبود زندگی و هدایت آن به‌سوی رفاه و آسایش است.» ارسطو تأکید می‌کند که تحقق خوشبختی به کاربرد متعصبانهٔ قوانین و اصولِ اکید وابسته نیست، بلکه از درآمیختن با تاروپود زندگی در هر موقعیت و مواجهه با خصلت منحصربه‌فرد آن، با هربار تاختن اسب، حاصل می‌شود. دستورات جهان‎شمولی وجود دارند: چنان‌که پزشکان در طبابت و ناخدایان در ناوبری مبانی علمی مشترکی را فرا می‎گیرند، ولیکن هر بیمار و هر سفر دریایی دستخوش مشکلات خاص خود می‌شود و راهکارهای مجزایی می‌طلبد. به‌گفتهٔ ادیت هال، «به‌باور ارسطو، اگر کسی با عمل به فضائل و مهار رذائل در جهت بهبود خویش بکوشد، رفته‌رفته خوشبختی درونی را در پی انجام مکرر اعمال نیک تجربه خواهد کرد.» نکتهٔ دیگر این است که خوشبختی قابل‌گسترش است، «چون همهٔ کسانی که ظرفیت‌شان برای کسب فضیلت آسیب ندیده می‌توانند از خلال مطالعه یا تمرین به آن دست یابند».

با خواندن راه و رسم ارسطو درمی‌یابیم که برای همهٔ مردم خوشبختی دست‌یافتنی است. خوشبختی آن گوهری نیست که فقط و فقط در ید و اختیار گروه خاصی با اندیشه‌های ویژه و اقلیتی خرد باشد. هرکسی آزاد است به ارادهٔ خود در فکر خوشبختی خود باشد. از این‌ رو، مخاطب ارسطو همگان هستند، در هر عصر و دوره‌ای. به‌گفتهٔ نویسندهٔ راه و رسم ارسطو، این فیلسوف برای کسانی نوشته که «در گروه‎های اجتماعی اطراف خود حضور فعال دارند». در دوره‌ای که ارسطو می‌زیست، گروه‌های فکری دیگری هم بودند که آن‌ها نیز دستورالعمل‌هایی برای رسیدن به سعادت داشتند. از جملۀ آن‌ها اپیکوریان بودند که دیگران را به چشم‌پوشی از آرزوی قدرت، شهرت و ثروت و تا حد ممکن زندگی فارغ از پریشانیِ خاطر فرا می‌خواندند. دیگر گروه شک‌گرایان بودند که، به‌رغم اینکه همسو با پیروان ارسطو به پرسش کشیدن همهٔ فرضیه‌های فلسفی را لازم می‌دانستند، یقین داشتند معرفت راستین دست‌نیافتنی است و تعیین اصول کلی برای همزیستی سازنده امکان‌ناپذیر است. کلبیون هم بودند که از این منظر هم‌رأی با ارسطو بودند که انسان حیوانی کمال‌یافته است و هدف زندگی خوشبختی‌ای است که از مسیر عقل می‎گذرد. اما به‌قول نویسندهٔ کتاب راه و رسم ارسطو، مسیر پیشنهادی آنان چندان متعارف نبود: خوشبختی از راه ریاضت و وانهادنِ خانه‌و‌کاشانه، تعلقات مادی و آرزوی امتیازات اجتماعی همچون شهرت، قدرت و ثروت حاصل می‌آید.

اما ارسطو متفاوت با همهٔ این‌ها بود. او پیرو هیچ کیش و مذهبی نبود، اما در فرهنگی می‌زیست که دین رایج در آن امروزه هیچ پیروی ندارد و حتی به صدها سال پیش از ظهور مسیحیت و اسلام برمی‎گردد. بنابراین، اندیشهٔ او با هیچ‌یک از آموزه‌های سیاسی یا ایدئولوژیکی امروزی نسبتی ندارد. در واقع، او در طول سده‌های متمادی الهام‌بخش فیلسوفان مشابهی از فرهنگ‌های مسیحی، یهودی و اسلامی و اخیراً هندوها، بوداییان و کنفوسیوسی‌ها بوده است. به‌گفتهٔ ادیت هال، «ارسطو مرکز ثقل هیچ سنت فکری یا فرهنگی جدیدی نیست. گفت‌وگو با انسانی از گذشته‎های دور تسلی‌بخش است، چون بدین‌طریق درمی‌یابیم وضعیت انسان به‌رغم پیشرفت‌های فنی گسترده تغییر عمده‌ای نکرده است. این گفت‌وگو سبب می‎شود خود را عضوی از یک انجمنِ انسانی پایدار بدانیم که، به‌رغم گذشت زمان و میرایی انسان، دوام می‌یابد. برخی فیلسوفان از زمان هیوم و کانت در این باور که ذات انسان معیاری برای تعیین اخلاق است تردید کرده‎اند، چون فرهنگ انسانی به‌شدت دستخوش تحول شده و خلق‌وخوی افراد حتی در گروه‌های مختلف اجتماعی ناهمسان است. ولی ارسطو به شرح مجموعه‌ای از مسائل اخلاقی می‌پردازد که از ثبات شگفت‌انگیزی برخوردارند».

با این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت خواندن راه و رسم ارسطو هم می‌تواند دلنشین و خوشایند باشد و هم آموزنده، و اینکه مهم‌تر از همۀ این‌ها موجب می‌شود در باب خوشبختی و رسیدن به رضایت بیشتر از زندگی تأمل کنیم. چه‌کسی است که نداند این آخری در جهانی که ما امروز در آن افتاده‌ایم چقدر اهمیت دارد، در این جهانی که هر روز با اخبار دلهره‌آور بیدار می‌شویم و با شنیدن خبر واقعه‌ای دردناک به خواب می‌رویم. شاید، شاید نشستن پای گفته‌های فیلسوفی چون ارسطو تسلی‌بخش‌مان باشد و یاری‌مان کند برای عبور از تنگناها در زندگی روزمره.

کتاب راه و رسم ارسطو

بخشی از مقدمهٔ مترجم

کتاب راه و رسم ارسطو

تفکر ارسطو در کسوت فیلسوفی که با کاربست منطق کوشیده تا دست‎کم به‌زعم خود عقلانیت را از اسطوره بپالاید و در همین راستا دیدگاه عقلانی ــ اسطوره‎ای افلاطون را به نقد کشیده، در عصر ما که مایل به پذیرش رویکرد انتقادی در هر حوزه‎ای هستیم ــ از روان‌شناسی و سیاست گرفته تا نقد ادبی و اخلاق ــ تفکر بیگانه‎ای نیست. خصوصاً که مورد آخر یعنی اخلاق طی قرن‎های متمادی غالب‎ترین پیوند را با دین داشته و بیشتر در معرض خوانش‎های الهیاتی بوده، بنابراین عجیب نیست اگر نیاز به رویکرد عقلانی ـ منطقی در اخلاق را که ارسطو پیشگام آن است بیش از گذشته حس کنیم.

این کتاب با راه ‎و رسم و طریق زندگی یا همان اخلاق سر و کار دارد و از این ‎رو بناست تا، همچون یک راهنما، کاربردی باشد. از سویی خواندن اخلاق ارسطو لزوماً به‎معنای کامل و بی‎نقص پنداشتن دستگاه فکری او در زمینهٔ اخلاق نیست. اهمیت ارسطو در اسطوره‎زدایی از باورهای اخلاقی و سوق دادن اخلاق به مدار عقلانیت است. برای انسان جدید که از روزگار او تا امروز شاهد گردش تناوبی عقلانیت و اسطوره بوده و در گذار از اسطوره‎های روزگار نو و مشتقات آن در عرصه‎های گوناگون از صنعت گرفته تا سیاست، از قصه‎های قهرمان‎محور در ادبیات و سینما تا قهرمان‎گرایی معطوف به فاشیسم، از کل‎گرایی شکوهمند کلاسیک تا واقعیات خردکنندهٔ منتهی به نهیلیسم، از فراخی کاخ‌های گذشته تا ویرانه‎های جامانده از جنگ‎های نو شاهد دهان واکردن حفره‎های تازه‎ای در هویت فردی و اجتماعی خود بوده، بازگشت به ارسطو و به‎طور خاص فلسفهٔ اخلاق او می‎تواند نشانهٔ بازگشت به راه میانه‌ای باشد که از مسیر عقلانیت می‎گذرد. اخلاق ارسطو از این حیث اهمیت دارد که مفاهیم لذت و خوشبختی و فضیلت و خیرخواهی را گرد هم می‎آورد و، بی‎اینکه در پی ریشه‌های دینی یا توضیح آن‌ها در سایهٔ باورهای دینی ـ اسطوره‎ای و گره زدن‌شان به شعائر آن‌ها باشد، عقل را قاضی می‎کند. و از آنجا که ارسطو با وصف انسان به‌منزلهٔ حیوان ناطق یا حیوان سیاسی درک عمیق خود از نقش اجتماع و اهمیت آن در تحقق فضیلت و خیر و خوشبختی را آشکار می‎کند، آشنایی با آرای او برای ما که بعضاً آلودهٔ نگاهی متعارض دربارهٔ فردیت و خلط آن با انزوا هستیم بسیار کارگشاست.

بخشی از دیباچهٔ نویسنده

اغلب کتاب‌هایی که حول خوشی و خوشبختی می‌گردند به همین تعریف «آسایشِ» عینی نظر دارند، درست مثل مطالعات دولت‌ها در اندازه‌گیری آسایش و خوشی شهروندان‌شان در مقیاس بین‌المللی. سازمان ملل از سال ۲۰۱۳ بیستم مارسِ هر سال را به‌نام «روز جهانی خوشبختی» ارج می‌نهد، که مقصود از آن ترویج خوشبختی قابل‌اندازه‌گیری با پایان دادن به فقر، کاهشِ نابرابری و حفاظت از کرهٔ زمین است. اما فیلسوفان دستهٔ دیگر این تعریف را رد می‌کنند و در عوض خوشبختی را امری درونی می‌دانند. به‌زعم آنان، خوشبختی نه با «آسایش» بلکه با «خرسندی» یا «رستگاری» هم‌ردیف است. براساس این دیدگاه، هیچ ناظری نمی‌تواند خوشبختی یا بدبختی کسی را از ظاهر او تشخیص دهد و این احتمال وجود دارد که شخصی با منتهای هیاهو و سرزندگی از افسردگی شدیدی رنج ببرد. این خوشبختی درونی قابل‌وصف است، اما قابل‌اندازه‌گیری نیست. از هیچ طریقی نمی‌توانیم دریابیم ماری آنتوانِت در بیشتر دوران عمرش خوشبخت‌تر بوده یا ملکه‌ویکتوریا. شاید ماری آنتوانِت از ساعات طولانی عیش و خوشیِ فراوان لذت می‌برده، اما ویکتوریا که خیلی زود بیوه شد و سال‌های سال در انزوا زیست هرگز چنین تجربه‌ای نداشته است.

ارسطو نخستین فیلسوفی بود که به کندوکاو خوشبختی درونی نوع دوم پرداخت. او برای دست یافتن به خوشبختی برنامه‌ای پرمغز و انسانی طراحی کرد که تا امروز از ارزش آن کاسته نشده است. کتاب حاضر اخلاق اصیل ارسطو را به‌زبان معاصر شرح می‌دهد و، برای عبور از چند موقعیت دشوار زندگیِ واقعی، آموزه‌های ارسطو را به کار می‌بندد: موقعیت تصمیم‌گیری، نوشتن تقاضانامه برای کار، ارتباط برقرار کردن در مصاحبه، تحلیل شخصیت به‌کمک جدول فضائل و رذائل ارسطو، ایستادگی در برابر وسوسه و گزینش دوستان و شریک زندگی.

دربارهٔ نویسنده

ادیت هال نخستین بار در بیست‌سالگی با ارسطو آشنا شد و این آشنایی زندگی او را برای همیشه دستخوش تغییر کرد. اینک او از محققین درجه‌یک بریتانیایی در حیطهٔ مطالعات کلاسیک، استاد کینگز کالج لندن و نخستین زنی است که موفق به کسب نشان اراسموس از آکادمی اروپا شده است. وی در سال ۲۰۱۷ به دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه آتن، چند خیابان آن‌طرف‌تر از مدرسهٔ خود ارسطو موسوم به لوکئوم، نائل آمد. او چندین کتاب، از جمله آشنایی با یونانیان باستان، تألیف کرده است. اکنون همراه خانواده‎اش در کمبریج‎شایر روزگار می‌گذراند.

کتاب راه و رسم ارسطو

دربارهٔ مجموعهٔ پالتویی‌ها

وجه اشتراک کتاب‌هایی که در مجموعهٔ پالتویی‌ها منتشر می‌شوند، غیر از ظاهرشان، اولاً آن است که همگی متونی غیرداستانی هستند و ثانیاً کیفیتی عمومی دارند ــ به این معنا که برای مثال منابعِ دست‌اول فلسفه در این مجموعه نمی‌گنجند، اما شرحی بر آن آثار یا راهنمای مطالعهٔ آن‌ها را در اینجا خواهید یافت. عمومی بودن این کتاب‌ها احیاناً به‌معنای «سطحی» بودن‌شان نیست: یا دست‌کم تلاش ما بر این است که سطحی نباشند. در این مجموعه، کتاب‌هایی خواهید خواند در حوزهٔ وسیع علوم انسانی، جستار، خاطره، تک‌نگاری، زندگینامه، و جز آن. امیدواریم خوانندگانْ کتاب‌های این مجموعه را نقد کنند و به ما یاری برسانند تا کیفیت‌شان را بهبود ببخشیم. حرف آخر آنکه یونیفرم و تایپوگرافی این مجموعه با اقتباس از آثار گرافیستِ گران‌قدر بهزاد گلپایگانی (۱۳۱۷-۱۳۶۴) و به‌یاد و احترام او طراحی و اجرا شده است.

کتاب راه و رسم ارسطو

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • الهه پناهنده
    • پاسخ به نظر

    چقدر عالی هست این ضمیمه هایی که برای کتاب های نشر مان کتاب قرار دادید.

بریده ای از کتاب (7)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    از دیرباز مکتب فکری ارسطو را فلسفهٔ مشائی خوانده اند کلمه «مشاء» از فعل «مشی» گرفته شده که در یونانی قدیم و جدید به معنی قدم زدن است. او مثل استادش افلاطون و‌ پیش از او، استاد افلاطون یعنی سقراط تمایل داشت موقع اندیشیدن قدم بزند.نیچه معتقد بود فقط افکاری ارزش تأمل دارند که حین‌قدم زدن به ذهن متبادر شده باشند

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    اخلاق ارسطویی فرد را مسئول اعمال خود میداند به قول آبراهام لینکلن اغلب انسانها همان قدر خوشبخت اند که خود میخواهند.

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    در حقیقت به زعم ارسطو کسب معرفت درباره جهان ـ نه دانش آکادمیک بلکه کسب معرفت دربارۀ هرگونه تجربه ـ غایت اصلی خود زندگی است

  • 1
  • 2
  • 3
عیدی