درس‌هایی از شیمی

(0)
نویسنده:

3,100,000ریال

2,790,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
203

علاقه مندان به این کتاب
3

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب درس‌هایی از شیمی

نشر چترنگ منتشر کرد:
درس‌هایی از شیمی داستان الیزابت زات است؛ زنی که در برنامۀ تلویزیونی شام ساعت شش علم را به آشپزخانه‌های آمریکای دهۀ 60 می‌برد و در خلال برنامه، موضوعات پرحاشیه‌ای مطرح می‌کند و ماجراساز می‌شود. الیزابت در جامعه‌ای که نگاه ابزاری به زن دارد، در صدد است تا جایگاهی متناسب با بنیۀ علمی و توانمندی‌های خود کسب کند و در این راه سخت، زنان هم‌نسلش را نیز با خود همراه می‌کند. بانی گارمس، نویسندۀ آمریکایی که پیش‌تر نویسندۀ محتوای تجاری بوده است، در اولین کتاب خود، درس‌هایی از شیمی، به شهرتی جهانی رسیده است. از این کتاب که به فهرست نهایی جایزۀ کریستوفر بلند از انجمن سلطنتی ادبیات راه یافته است، سریال پرطرفداری هم ساخته شده است. درس‌هایی از شیمی را هاله افشاری به فارسی برگردانده و نشر چترنگ آن را در 420 صفحه منتشر کرده است.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب درس‌هایی از شیمی اثر بانی گارمس

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

درس‌هایی از شیمی از سایت گودریدز امتیاز 4.3 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

درس‌هایی از شیمی از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که درس‌هایی از شیمی از آن خود کرده است:

• بهترین کتابِ سالِ نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اِن‌پی‌آر، اپرا دیلی، اینترتیمنت ویکلی و نیوزویک

معرفی رمان درس‌هایی از شیمی:

درس‌هایی از شیمی اولین رمانِ بانی گارمس نویسندهٔ آمریکایی است و اولین‌بار در سال 2022 منتشر شد. این کتاب داستان زنی به نام الیزابت زات است که در دههٔ 1960 پس از چهار سال فعالیت به‌عنوان شیمی‌دان از کارش اخراج می‌شود و پس از آن تبدیل به مجری محبوبِ یک برنامهٔ آشپزی می‌شود اما او درواقع سعی می‌کند در خلال کارش از حقوق زنان صحبت کند و تغییری در جامعه ایجاد کند.

واکنش‌های جهانی به رمان درس‌هایی از شیمی:

«این رمان وسوسه‌کننده،‌ رضایت‌بخش و پُر از انگیزه است.» - نیویورک تایمز بوک ریویوز

«رمان درس‌هایی از شیمی گاهی شوخ و گاهی به‌شدت خنده‌دار است و به‌نظر من نسخهٔ زنانهٔ کتاب تبصرهٔ 22 است.» - استیون کینگ

«رمان درس‌هایی از شیمی یک داستان تروتمیز، خنده‌دار و تأمل برانگیز است.» - گاردین

المپیا مامولا اشتاینر استاد شیمی این کتاب را بسیار تحسین کرد و گفت: «هنگامی که شروع به خواندن این کتاب کنید دیگر محال است بتوانید آن را زمین بگذارید. به‌محض تمام شدن یک فصل می‌خواهد فوراً به سراغ فصل بعدی بروید و آن را تمام کنید. این کتاب اعتیادآور است.» 

چرا باید رمان درس‌هایی از شیمی را بخوانیم؟

این کتاب می‌تواند الهام‌بخش زنان جوان و دخترانی باشد که به دنبال پیگیری علایق علمی و شغلی خود در محیط‌هایی هستند که هنوز هم در آن‌ها مجبورند با موانع و پیش‌داوری‌های جنسیتی سروکله بزنند . این اثر نه تنها اهمیت تحصیلات و پیگیری علم را برای زنان تبیین می‌کند، بلکه به آن‌ها یادآوری می‌کند که می‌توانند در هر شرایطی برای تحقق رویاهای خود تلاش کنند.

خلاصهٔ داستان رمانِ درس‌هایی از شیمی‌:

داستان رمانِ درس‌هایی از شیمی در اوایل دههٔ 60 میلادی رخ می‌دهد. الیزابت زان یک زن معمولی نیست. درواقع این خودِ الیزابت زان است که به این نکته اشاره می‌کند که چیزی به نام یک زن معمولی وجود ندارد. اما داستان در اوایل دههٔ 1960 می‌گذرد و تیم کاملاً مردانهٔ مؤسسهٔ تحقیقاتی هاستینگز دیدگاهی بسیار غیرعلمی از برابری دارد. تنها کالوین است که دیدگاهی متفاوت دارد؛ او مردی تنها و باهوش است که برندهٔ جایزهٔ نوبل شده و عاشق تمام افکار و چیزهایی است که از ذهن الیزابت می‌گذرد. اما مانند علم زندگی نیز غیرقابل پیش‌بینی است. به همین دلیل است که چند سال بعد، الیزابت زات نه‌تنها یک مادر مجرد است، بلکه ستارهٔ محبوب‌ترین برنامهٔ آشپزی آمریکایی نیز هست. رویکرد غیرمعمول الیزابت در پخت‌وپز انقلابی در برنامه‌های تلویزیونی به‌وجود می‌آورد. اما با وجود افزایش روز‌به‌روز بینندگانش، بسیاری ناراضی و ناراحت می‌شوند چون ظاهراً الیزابت زات تنها آموزش آشپزی نمی‌دهد، بلکه او جرئت این را به خرج می‌دهد تا وضعیت موجود را تغییر دهد.

حواشی حول محور کتاب:

• طبق گفتهٔ نویسنده، 98 ناشر چاپِ این رمان را به دلیل طولانی بودن آن رد کردند و پس از آن حقوق نشر این کتاب به حراج گذاشته شد و درنهایت این کتاب چند روز قبل از 65 سالگی نویسنده منتشر شد.

• گارمس این کتاب را با الهام از شغلش به عنوان مدیر خلاق یک آژانس تبلیغاتی نوشت، به‌ویژه ایدهٔ نوشتن کتاب پس از جلسه‌ای خسته‌کننده به ذهنش رسید که تمام اعتبار ایده‌های او در نهایت به‌دلیل تبعیض جنسیتی به همکار مردش رسید. 

• گارمس حین نوشتن رمان درس‌هایی از شیمی، به عنوان کپی‌رایتر مشغول به کار بود و به‌صورت خودآموز با کمک کتاب‌های طلایی آزمایش‌های شیمی، شیمی آموخت و طی مصاحبه‌ای با لس‌آنجلس تایمز گفت: «آتش‌نشانی مجبور شد دوبار به آپارتمان من بیاید تا شعله‌های آپارتمانم که به‌خاطر آزمایشتم رخ می‌داد را خاموش کند.»

• در سال 2023 یک مینی سریال درام تاریخی آمریکایی بر اساس همین رمان ساخته و پخش شد. در این سریال بازیگرانی مانند بری لارسون و لوئیز پلمن به ایفای نقش پرداختند و این سریال نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و نامزد دو جایزهٔ گلدن گلوب، بهترین سریال کوتاه و بهترین بازیگر زن سریال کوتاه شد. 

اگر از خواندن کتاب درس‌‌هایی از شیمی لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب موجودات بهغایت باهوش اثر شلبی ون پلت نویسندهٔ آمریکایی است. این کتاب داستان زنی است که در یک آکواریوم کار می‌‌کند و زمانی که اختاپوس این آکواریوم را نجات می‌دهد رابطهٔ عمیقی بین او و اختاپوس شکل می‌گیرد به‌طوری که اختاپوس سعی می‌کند مسائل و مشکلات زندگی این زن را حل کند.

• کتاب فردا و فردا و فردا اثر گابریل زوین نویسندهٔ پرفروش نیویورک تایمز است. این رمان داستان دو دوست است که از بچگی با هم دوست بوده‌اند ولی پس از مدتی رابطه‌شان با هم قطع می‌شود تا این‌که دوباره همدیگر را می‌بینند. او در این رمانِ زیبا به ماهیت ناتوانی و شکست پرداخته و از احساس دوست داشتن و نیاز به دوست داشته شدن می‌گوید. 

• کتاب کفشهایش اثر جوجو مویز نویسندهٔ مشهور انگلیسی است. او در این کتاب داستان دو زن را تعریف می‌کند که به‌واسطهٔ عوض‌شدن وسایلشان در باشگاه ورزشی زندگی‌شان به‌هم گره می‌خورد. او در این کتاب به مسائل زنانی پرداخته که ناگهان به خود می‌آیند و می‌بینند که انگار در دنیا نامرئی هستند. 

• کتاب مردم مشوش اثر فردریک بکمن نویسنده و وبلاگ‌نویس سوئدی است. بکمن در این کتاب داستان یک گروگانگیری غیرعادی را تعریف می‌کند و از این صحبت می‌کند که چطور ما آدم‌ها نقش‌هایی که از ما انتظار می‌رود را می‌پذیریم و چطور این نقش‌ها به‌مرور شخصیت ما را شکل می‌دهند.

دربارۀ بانی گارمس‌: نویسندهٔ آمریکایی

درس‌هايي از شيمي

بانی گارمس نویسنده و کپی رایتر آمریکایی در سال 1957 به دنیا آمد. او اهل سیاتل است و مدرک کارشناسی‌اش را در رشته‌های نویسندگی خلاق و مطالعات زیبایی‌شناسی از دانشگاه سانتا کروز اخذ کرد. او سال‌ها به‌عنوان کپی رایتر در ایالات متحده کار کرد و در کشورهای سوئیس و کلمبیا نیز زندگی کرده است. در سال 2022 اولین رمانش «درس‌هایی از شیمی» منتشر شد. این رمان پس از انتشار در 35 ایالات به فروش رفت و اپل‌ تی‌وی سریالی با بازی بری لارسون براساس این کتاب ساخت. در سال 2022 نیز این کتاب به زبان فرانسوی ترجمه شد. گارمس برای نوشتن این رمان برندهٔ جوایزی همچون جایزهٔ کتاب بریتانیا برای نویسندهٔ سال 2023 را دریافت کرد و  نویسندهٔ سال 2022 واتر استونز شد. او جایزهٔ یادبود پل توردی را نیز دریافت کرد و اولین رمان‌نویس بالای 60 سال مجلهٔ فوربز شد. گارمس متأهل است، دو دختر دارد و اکنون در لندن زندگی می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی