اختراع بازار

(0)
نویسنده:

2,980,000ریال

2,682,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
98

علاقه مندان به این کتاب
0

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب اختراع بازار

نشر ترجمان علوم انسانی منتشر کرد:
بسیاری از بحث‌های کنونی ما دربارۀ عدالت اجتماعی سر از اختلافاتی بنیادین دربارۀ حدود آزادی اقتصادی و نحوۀ مداخلۀ دولت در اقتصاد درمی‌آورد. این بحث‌ها درواقع دربارۀ ماهیت پدیده‌ای همه‌گیر و بدیع‌اند: بازار. امروزه، پس از سقوط کمونیسم، دیگر کسی از جایگزین همه‌جانبۀ سرمایه‌داری حرف نمی‌زند و همه پذیرفته‌ایم که باید با بازار زندگی کنیم. اما زندگی با بازار دقیقاً چگونه است و چطور باید اثرات متنوع بازار بر جوامعمان را مهار کنیم؟ لیزا هرتسُک، دانش‌آموختۀ علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد و دانشیار دانشکدۀ فلسفۀ دانشگاه خرونینگن، در کتاب حاضر، با پژوهشی تطبیقی میان آرای اسمیت و هگل، دو تلقی اصلیِ حاکم بر جریان‌های اقتصاد کنونی را شناسایی می‌کند: تلقی متأثر از اسمیت که بازار را مشکل‌گشای طبیعی می‌داند، و تلقی هگلی که بازار را دستاوردی تاریخی در نظر می‌گیرد که باید چاره‌ای برای معضلاتش بیابیم. او، ضمن ارائۀ گزارشی از نحوۀ شکل‌گیری نظریه‌های اقتصادی، تصورات کلیشه‌ای از این دو اندیشمند را کنار می‌زند و اندیشۀ آن‌ها را به چهار مسئلۀ بنیادین مرتبط می‌سازد: نسبت میان فرد و اجتماع؛ عدالت اجتماعی و نسبت آن با شایستگی و شمول اجتماعی؛ نسبت میان جنبه‌های متنوع آزادی در بازارها؛ و تاریخمندی بازارها.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب اختراع بازار اثر لیزا هرتسک

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

اختراع بازار از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

جوایزی که کتاب اختراع بازار از آن خود کرده است:

• برندۀ جایزۀ سِر ارنست بارکر از انجمن مطالعات سیاسی

معرفی کتاب اختراع بازار:

اختراع بازار (اسمیت، هگل و فلسفهٔ سیاسی) کتابی از لیزا هرتسک استاد فلسفه و نظریهٔ سیاسی است که در سال 2013 منتشر شد. نویسنده سعی دارد در این کتاب ساختارهای بازار را در فلسفهٔ آدام اسمیت و گئورگ ویلهلم فردریش هگل با پُرکردن شکاف بین اقتصاد و فلسفه بررسی کند و نشان بدهد که هر دو رشته می‌توانند از رویکردی گسترده‌تر و تاریخی‌تر به بازار سود ببرند. او در این کتاب به‌طور کلی استدلال می‌کند که چطور می‌‌توانیم نسبت به تجسم بازاری که درک ما را شکل داده‌ آگاه‌تر شویم و یا شاید تجسم و واقعیت‌های جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنیم.

واکنش‌های جهانی به کتاب اختراع بازار:

«در سرتاسر کتاب، هرتسک به‌طرز ماهرانه‌ای صداهای گوناگونی از نظریه‌های سیاسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد معاصر را پیش کشیده است. دامنهٔ او کاملاً چشمگیر است، همین‌طور توانایی‌اش در ذکرکردن متون کلاسیک بدون به خطر انداختن کیفیت مطالعات تاریخی. اسمیت و هگل در کل بسیار عالی هستند و کاربرد نظریه‌های این دو به ما کمک می‌کند در مورد مشکلات قدیمی به روش‌های جدید و سازنده فکر کنیم.» - جفری چرچ، دانشگاه هیوستون

«هرتسک در این کتاب اولین مقایسهٔ سیستماتیک مفاهیم اسمیت و هگل از جامعهٔ تجاری را ارائه داده است. کتاب او، مطابق با ادبیات اخیر، تفسیرهای خواندنی و یک جانبه از اسمیت به‌عنوان یک آزادی‌خواه و هگل به عنوان یک دولت‌گرا را تصحیح می‌کند. یکی از مشارکت‌های هرتسک این است که نشان می‌دهد این دو فیلسوف در مسائل اقتصادی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد وجه اشتراک داشته‌اند و از این‌رو دیدگاه‌های آن‌ها بیشتر از آن چیزی است که تفاسیر یک‌جانبه نشان می‌دهند.» - نقدهای فلسفی نوتردام

«رویکرد فلسفی اسمیت و هگل در تضاد با نحوهٔ اعمال نظریه‌های اقتصادی امروزی قرار دارد و دقیقاً این همان چیزی است که کتاب اختراع بازار را جالب کرده است. این کتاب به‌وضوح یک تلاش علمی جامع و کامل است و جوایز مختلفی که هرتسک برای فعالیت در این زمینه کسب کرده، تأییدی بر این مطلب است.» - نقد کتاب‌های اِل‌اِس‌ای

چرا باید کتاب اختراع بازار را بخوانیم؟

لیزا هرتسک در این کتاب خوانندگان را با متفکرانی آشنا می‌کند که درک ما از بازار و نقش آن در جامعه را شکل دادند. این کتاب بسیار برای کسانی جذاب است که پیش‌تر با اسمیت و هگل و آثارشان آشنا شده‌اند اما همچنین مناسب کسانی است که هیچ اطلاع قبلی از این فیلسوفان و آثارشان نداشته‌اند و دوست دارند با ایده‌های آن‌ها آشنا شوند.

تحلیلی بر کتاب اختراع بازار‌:

برای دیدن یک «بازار» به کجا می‌روید؟ به طبقات تجاری وال استریت؟ شنبه بازار؟ به یک نمایشگاه بزرگ که شرکت‌ها و فارغ‌التحصیل‌هایی برجسته در آن فعالیت دارند؟ به حراجی‌های معروف در توکیو؟ یا به اینترنت می‌روید و ارقام مربوط به تقاضا و عرضه، تولید و مصرف، نرخ ارز و تجارت خارجی را بررسی می‌کنید؟ این‌ها همه نمونه‌ها و جنبه‌های مختلفی از بازار هستند، اما وقتی صحبت از بازار به‌ میان می‌آید، منظور چیز بیشتری است. منظور ما از بازار، درواقع سیستم پیچیده‌ای است که در آن مردم خرید و فروش می‌کنند و پول، کالا، زمان و توانایی‌هایشان را ارائه می‌دهند. همهٔ ما هر روز در بازار حضوری داریم و نقش ما به‌عنوان کارگر، مشتری یا سرمایه‌گذار در این بازار برجسته است. همان‌طور که آدام اسمیت بیش از 200 سال پیش گفت، در یک جامعهٔ پسا فئودالی، هر انسانی با مبادله زندگی می‌کند و بنابراین تا حدی تاجر می‌شود. جوامع ما نیز امروزه کم‌وبیش به «بازار» تبدیل شده‌اند و جوامع متمایزی هستند که حوزهٔ اقتصادی‌شان با حقوق مالکیت فردی، منافغ شخصی، کار و وابستگی‌های متقابل پیچیده مشخص می‌شود. حوزهٔ اقتصادی چنین جوامعی «اقتصاد بازار» است که براساس قوانین و اصول خود عمل می‌کند نه این‌که بر سایر روابط اجتماعی نظارت کند. حال لیزا هرتسک در کتاب اختراع بازار، ساختارهای بازار را در اندیشهٔ آدام اسمیت و فردریش هگل تحلیل می‌کند و ارتباط آن‌ها را با فلسفهٔ سیاسی معاصر مورد بحث قرار می‌‌دهد.

در کتاب اختراع بازار چه می‌خوانیم؟

هرتسک با ترکیب تاریخ ایده‌ها و تحلیل نظام‌مند در کتاب اختراع بازار، دیدگاه اسمیت در مورد بازار را در مقابل دیدگاه هگل در همین زمینه قرار داده است. سپس به این نتیجه می‌رسد که تفاوت دیدگاه‌های آن‌ها دربارهٔ بازار به چهار موضوع اصلی فلسفهٔ سیاسی یعنی هویت، عدالت، آزادی و تاریخ مرتبط می‌شود. او در این کتاب نشان می‌دهد که چطور مفهوم‌سازی بازار کار به‌عنوان مبادلهٔ سرمایهٔ انسانی یا به عنوان منبعی برای توسعهٔ هویت حرفه‌ای، بر چگونگی مفهوم‌سازی رابطهٔ بین فرد و جامعه تأثیر دارد. مقایسهٔ دیدگاه‌های اسمیت و هگل در مورد بازار همچنین به درک این‌که چگونه عدالت اجتماعی از طریق بازار یا علیه بازارها تحقق می‌یابد کمک می‌کند و نشان می‌دهد که تحت چه شرایطی منطق حکم می‌کند که مفهوم بیابان اخلاقی را در نتایج بازار کار استفاده کنیم. هرتسک نشان می‌دهد که هم برای اسمیت و هم برای هگل، بازارها نه‌تنها فضاهای آزاد منفی هستند بلکه به شیوه‌های ظریف و پیچیده با جنبه‌های دیگر آزادی مانند استقلال فردی و خودمختاری سیاسی مرتبط هستند. بااین‌حال بررسی ایده‌های تاریخی اسمیت و هگل، به ما یادآوری می‌کند که بازارها پدیده‌ای غیرتاریخی نیستند، بلکه به پیش‌شرط‌های فرهنگی و اجتماعی و به نظریه‌هایی وابسته هستند که برای توصیف آن‌ها به کار می‌روند.

اگر از خواندن کتاب اختراع بازار لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب عناصر فلسفهٔ حق اثر گئورگ ویلهلم فریدریش هگل فیلسوف بزرگ آلمانی است که ایدئالیسم آلمانی را پدید آورد. این اثر كوششی است از سویِ هگل كه نظریه‌ٔ اخلاق‌گرایی، حقِّ طبیعی، فلسفه‌ٔ حقوق، نظریه‌ٔ سیاست و جامعه‌شناسیِ دولتِ نوین را در چارچوبِ فلسفه‌ٔ تاریخِ خود بگنجاند.

• کتاب آدام اسمیت و ثروت ملل اثر محمد علی همایون کاتوزیان اقتصاددان، تاریخ‌نگار و پژوهشگر علوم سیاسی است. نویسنده در بخش اول این کتاب به زندگی آدام اسمیت، محیط اجتماعی و معنوی او پرداخته است و در بخش دیگر کتاب نظریهٔ احساسات اخلاقی و کتاب ثروت ملل این نویسنده را تشریح و تحلیل کرده است.

دربارۀ لیزا هرتسک: فیلسوف و دانشمند آلمانی

اختراع بازار

لیزا هرتسک فیلسوف و دانشمند اجتماعی آلمانی در 1983 در نورنبرگ به دنیا آمد. او در نقطهٔ تلاقی فلسفهٔ سیاسی و اندیشهٔ اقتصادی فعالیت دارد و در سال 2019 استاد رشتهٔ فلسفه در مرکز فلسفه، سیاست و اقتصادِ دانشگاه گرونینگن در هلند شد. هرتسک از سال 2021 مدیر مرکز فلسفه، سیاست و اقتصاد و از ژانویهٔ 2023 رئيس دانشکدهٔ فلسفه است. او مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتهٔ اقتصاد از مونیخ و مدرک دکترایش در نظریهٔ سیاسی را از دانشگاه آکسفورد اخذ کرده  و در دانشگاه‌های سنت گالن، لوون، فرانکفورت، ماین، اوترخت و استنفورد به تدریس پرداخته است و بین سال‌های 2017 و 2022 جوان‌ترین عضو آکادمی جهانی بود و رهبری پروژهٔ SCISO را برعهده داشت. او تاکنون کتاب‌هایی در رابطه با ابعاد فلسفی بازارها، لیبرالیسم، عدالت اجتماعی، اخلاق در سازمان‌ها و معرفت‌شناسی سیاسی منتشر کرده است و یکی از سردبیران مجلهٔ میان‌رشته‌ای «نقد اقتصاد اجتماعی» است. او هم‌اکنون بر دموکراسی اقتصادی و فلسفه تمرکز کرده و آثار دیگرش را در این زمینه می‌نویسد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی