30بوک
کتاب عمومی
سبک زندگی
آداب اجتماعی
یادداشت هایی بر سیاره ی مشوش

یادداشت هایی بر سیاره ی مشوش (هوپا وبرج)

(0)
نویسنده:

2,250,000ریال

1,800,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
2390

علاقه مندان به این کتاب
20

می‌خواهند کتاب را بخوانند
3

کسانی که پیشنهاد می کنند
6

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب یادداشت هایی بر سیاره ی مشوش

انتشارات هوپا منتشر کرد :
مت هیگ در کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش، دست روی یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های زندگی مدرن گذاشته است: اضطراب و تشویش مدام.
در هزارتوی پرشتاب زندگی مشوش، چنان درگیر اضطراب و تشویش شده‌ایم که حتی اگر فرصتی برای گریز از آن بیابیم، شاید ندانیم چه باید با آن بکنیم. تکنولوژی ما را به بند کشیده و استفاده‌ی بیش‌ازاندازه و نادرست از آن حاصلی جز اضطراب و افسردگی و خستگی برایمان ندارد.
نویسنده که خود افسردگی و حمله‌های اضطرابی را از سر گذرانده، در این کتاب راهی تازه پیش پایمان می‌گذارد؛ راهی که خودش پی گرفته و برایش ثمربخش بوده. او طناب‌های نجات‌بخشی برای بیرون آمدن از دریای آشفته‌ی شبکه‌های اجتماعی، اخبار ناگوار و تلاطم مدام به‌سویمان پرتاب می‌کند. کمک می‌کند با روش‌هایی بسیار ساده، از روانمان محافظت کنیم و شاید کمی، و فقط کمی آرام‌تر، شادتر و آسوده‌تر زندگی کنیم.
«مت هیگ در این کتاب براساس تجربه‌ی خودش ما را از این پرتگاه‌های پریشان دور نگه می‌دارد و یادمان می‌دهد از خودمان در برابر این حجم از اضطراب محافظت کنیم.»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش اثر مت هیگ

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش از سایت گودریدز امتیاز 4 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش:

یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش اثر مت هیگ نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی است که پیش‌تر با نوشتن کتابِ «کتابخانهٔ نیمه‌شب» به شهرت رسید. این کتاب ادامهٔ کتابِ پرفروش «دلایلی برای زنده‌ماندن» مت هیگ است و در سال 2018 منتشر شد. مت هیگ در این کتاب نگاهی گسترده‌تر بر این مسئله انداخته است که چگونه زندگی مدرن از اضطراب ما تغذیه می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با غلبه بر این اضطراب، زندگی بهتری داشت. کتاب‌های مت‌ هیگ در نشر هوپا با مجوز رسمی نویسنده و رعایت قانون کپی‌رایت منتشر می‌شوند و در واقع تنها نسخة رسمی آثار او محسوب می‌شوند، نشر هوپا با همکاری نشر برج عنوان‌های دیگری از این نویسنده را با رعایت قانون کپی‌رایت منتشر کرده است.

واکنش‌های جهانی به کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش:

«این کتابِ موردعلاقهٔ من است و بهترین یادآوری برای فصل تابستان... یا اصلاً هر فصل دیگری.» - مگان مارکل، برای مجلهٔ ووگ بریتانیا

«این کتاب آغازگر چگونگی زندگی در لحظهٔ حال است و حتماً تمام خوانندگان از خواندن آن لذت خواهند برد.» - نیگلا لاوسون، نویسنده

«یادداشت‌هایی از این کتاب برای خودتان بردارید و آن‌ها‌ را دو بار در روز در روز بخوانید، حتی غذا نخورید ولی این یادداشت‌ها را بخوانید. این کتاب مملو از خرد، بینش، عشق و شوخ‌طبعی است.» - استیون فرای

«دوست‌داشتنی و قابل تأمل... وقایع‌نگاری‌ و ادراکی از زندگی در عصر همیشه فعال رسانه‌های اجتماعی.» - روزنامهٔ گاردین

«بامزه، صادقانه و جذاب. هیگ در توصیف «توفان نامرئی» افسردگی مهارت زیادی از خود نشان داده است. جانشینی شایسته بر کتاب دلایلی برای زنده‌ماندن.» - ساندی تایمز

«کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش حاوی فهرست‌ها، مکالمه‌های خیالی، مقالات و داستان‌های شخصی است که آسیب‌های نگران‌کنندهٔ وارد شده بر محیط زیست، سیاست، اخبار و هرچیز دیگری که هر روزه توجهٔ ما را به‌خود جلب می‌‌کند نقد کرده است و به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانیم زندگی کاملی داشته باشیم. هیگ ماهرانه و قدرتمند با این چالش‌ها به نبرد پرداخته است.» - بوک‌لیست

چرا باید کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش را بخوانیم؟

دنیای امروز به‌شدت ذهن همه را به خود درگیر کرده است. اما اگر واقعاً راهی وجود داشته باشد که بتوانید ذهن خود را آزاد کنید آیا آن را امتحان می‌کنید؟ این کتاب نه دستورالعمل خاصی دارد و نه توصیهٔ خاصی به شما می‌کند، اما نویسنده که خودش افسردگی را پشت‌سر گذاشته، صمیمانه در این کتاب به شما می‌گوید چطور می‌توانید از اضطراب و افسردگی فاصله بگیرید و در چنگ دنیای دیجیتال گرفتار نمانید. مت هیگ در این کتاب نگاهی به خواب، اخبار، رسانه‌های اجتماعی، اعتیاد، کار و بازی انداخته است و شما را دعوت می‌کند تا عادت‌های معمولِ عصر دیجیتال را زیر سؤال ببرید و با نگاهی متفاوت به این مقوله آرامش را به زندگی خود بازگردانید. این کتاب حتی ممکن است نحوهٔ گذراندن وقت گرانبهای‌تان بر روی زمین را نیز تغییر دهد.

جملات درخشانی از کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش:

«آخرین درگیری‌ام با اضطراب را که پشت سر گذاشتم، کم‌کم دچار تزلزل شدم. شاید همه‌ی این‌ها ایده‌ای احمقانه بود. به سرم افتاد که شاید مدام فکر کردن به مشکلات کاری اشتباه باشد. ولی بعد یادم آمد که دقیقاً صحبت نکردن درباره‌ی مشکلات است که خودش مشکل‌ساز است. همین است که موجب فروپاشی مردم در دفتر کار یا کلاسشان می‌شود. همین است که موجب پر شدن بیمارستان‌ها و بخش‌های مربوط به ترک اعتیاد و افزایش آمار خودکشی می‌شود. دست آخر به این نتیجه رسیدم که دانستن این چیزها برای من ضروری است. من می‌خواهم دلایلی برای مثبت‌ بودن و راه‌هایی برای شاد بودن پیدا کنم ولی، پیش از آن باید به واقعیت شرایط موجود واقف باشید. برای مثال، من شخصاً باید بدانم که چرا از کند کردن سرعتم می‌ترسم، انگار اتوبوسی پرسرعت باشم که اگر سرعتش از 80 کیلومتر در ساعت کمتر شود منفجر می‌شود. می‌خواهم سر دربیاورم که سرعتم با سرعت جهان ارتباط دارد یا نه. علتش ساده و کمی خودخواهانه است. من از جایی که ذهنم می‌تواند به آن راه یابد وحشت دارم چون، می‌دانم تا همین حالا هم کجا بوده است. این را هم می‌دانم که بخشی از دلیل بیمار شدنم در بیست‌وچندسالگی مربوط به روش زندگی‌ام بوده است. مشروب‌خواریِ سنگین، خواب نامناسب، اشتیاق به تبدیل شدن به چیزی که با من جور نبود و به‌طورکلی، فشارهای اجتماعی.»

«بی‌شک کسی که تا به حال گوشی هوشمند یا حساب توئیتر داشته می‌تواند این رفتار وسواس‌گونه را درک کند. سرزدن، سرزدن، سرزدن و باز دوباره سرزدن فقط برای این‌که ببینی چه‌خبر است. وقتی تواناییِ سرزدن تبدیل به جبری بی‌اختیار می‌شود، اغلب می‌بینیم در طلب گذشته هستیم، در طلب زمانی که اصلاً توانایی سر زدن وجود نداشته. مسئله این است که ساعت جیبیِ پیپس خیلی هم ساعت خوبی نبود. حتی کمی هم خوب نبود. وسیله‌ی فنیِ بنجلی به‌قیمت یک سال حقوقت بود. ولی در سال 1665 هیچ ساعت جیبی‌ای خوب نبود، دست کم نه در نشان دادن زمان. یک دهه بعد بود که با اختراع فنرِ رقاصک، که سرعت چرخ تعادل ساعت را تنظیم می‌کرد، ساخت ساعت‌های جیبیِ تاحدودی دقیق‌تر ممکن شد. البته از آن موقع تا کنون، روش‌های اندازه‌گیری زمان بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. ما اکنون در عصر ساعت‌های اتمی هستیم. این ساعت‌ها در حدی شگفت‌آور و مرعوب‌کننده دقیق‌اند. برای مثال، در سال 2016، فیزیکدان‌ها در آلمان ساعتی چنان دقیق ساختند که تا پانزده میلیارد سال دیگر ثانیه‌ای عقب نمی‌ماند یا جلو نمی‌رود. حالا دیگر فیزیکدان‌های آلمانی بهانه‌ای برای دیر کردن ندارند.»

«سیاره‌مان به‌طور موجهی سیاره‌ای مشوش است. دنیا می‌تواند هولناک باشد. دودستگی سیاسی، ملی‌گرایی، ظهور نازی‌های فعلیِ متأثر از هیتلر، آقازاده‌های ثروتمند، تروریسم، تغییرات اقلیمی، دگرگونی‌های حکومتی، نژادپرستی، زن‌ستیزی، فقدان حریم شخصی، الگوریتم‌های باهوش‌تر از همیشه که با بهره‌برداری از داده‌های شخصی ما پول یا رأی‌هایمان را جذب می‌کنند، ظهور هوش مصنوعی و پیامدهایش، تهدید مجدد جنگ هسته‌ای، نقض حقوق بشر، ویرانی سیاره‌ی زمین. و این‌ها همه‌ی ماجرا نیستند. به‌هرحال، همیشه اتفاقاتی هولناک، جایی از دنیا، در حال وقوع بوده و هستند. اکنون تنها تفاوت این است که ـ به لطف گوشی‌های دوربین‌دار و اخبار فوری و شبکه‌های اجتماعی و اتصال مداوم ما به اینترنت ـ اتفاقی را که در گوشه‌ای از دنیا می‌افتد به شیوه‌ای مستقیم‌تر و عمیق‌تر و بی‌تکلف‌تر از هر زمان دیگری تجربه می‌کنیم. این تجربه چندبرابر و از هزاران زاویه‌ی دیگر برملا می‌شود. برای مثال، تصور کنید که در طول جنگ جهانی دوم شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های دوربین‌دار وجود داشتند. اگر مردم عواقب هر بمب، یا واقعیتِ اردوگاه‌های کار اجباری، یا پیکرهای خونین و تکه‌تکه‌شده‌ی سربازان را به‌صورت تمام رنگی بر صفحه‌های تلفن‌های هوشمند دیده بودند این تجربه‌ی روان‌شناختیِ جمعی موجب می‌شد تا چنین وحشتنی، فراتر از کسانی که در وهله‌ی اول تجربه‌اش می‌کردند، گسترش پیدا کند.»

تحلیلی بر کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش‌:

هیولاهای قرن جدید و مشکلاتی که مردم امروزه باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنند، کاملاً متفاوت از هیولاهای دیگر قرن‌ها است. ما یک هیولای دیجیتالی داریم، هیولایی که با نشان‌دادن جنبه‌های مختلف زندگی مردم ما را به دل تاریکی‌های ناخواسته می‌کشاند و دچار اضطراب می‌کند. جوامعی که ما امروز در آن‌ها زندگی می‌کنیم به‌طور فزاینده‌ای ذهن ما را بیمار می‌کنند و این احساس را در ما ایجاد می‌کنند که گویی نحوهٔ زندگی ما طوری طراحی شده است که همیشه ما را ناراضی نگه دارد. زمانی که مت هیگ نویسندهٔ همین کتاب در بزرگسالی دچار اختلال هراس، اضطراب و افسردگی شد و حتی در 24 سالگی تا پای مرگ نیز پیش رفت، مدت زیادی طول کشید تا توانست به کمک روش‌هایی خود را نجات بدهد و متوجه شد که دنیای بیرون می‌تواند بر سلامت روان او به شدت تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. بنابراین او کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش را نوشت و در این کتاب نشان داد که چگونه پیشرفت‌های اجتماعی، تجاری و فناوری‌های مختلف در دنیایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم واقعاً می‌توانند مانع شادی ما شوند. هیگ همه‌چیز را در این کتاب بررسی کرده‌است، از پدیده‌های گسترده‌تر مانند نابرابری، رسانه‌های اجتماعی و اخبار گرفته تا چیزهایی که به زندگی روزمرهٔ ما نزدیک‌تر هستند مانند نحوهٔ خوابیدن، نحوهٔ ورزش و حتی تمایزی که بین ذهن و بدن خود قائل می‌شویم.

فهرست مطالب کتاب

بخش یک: ذهنی پریشان در جهانی پریشان
بخش دو: نمای کلی
بخش سه: یک احساس وجهه‌ی شما نیست
بخش چهار: یادداشت‌هایی بر زمان
بخش پنج: اضافه‌بار زندگی
بخش شش: اضطراب ناشی از اینترنت
بخش هفت: شوک خبری
بخش هشت: بریده‌ای درباره‌ی خواب
بخش نه: اولویت‌ها
بخش ده: ترس‌های تلفنی
بخش یازده: کارآگاهِ یأس
بخش دوازده: بدن متفکر 
بخش سیزده: پایان واقعیت
بخش چهارده: خواستن

اگر از خواندن کتاب یادداشت‌هایی بر سیاره‌ی مشوش لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب تسلانامه‌ای برای زندگی اثر دیگری از مت هیگ نویسندهٔ انگلیسی است. او در این کتاب دریچه‌ای به سوی درک خویشتن و درک جهان باز کرده است. مت هیگ در این کتاب شما را به دنیای فیلسوف برجسته کی‌یرکگارد می‌برد و از عشق و آرامش به شما می‌آموزد.

• کتاب راهنمای عملی متوقف‌کردن زمان اثر دیگری از مت هیگ نویسنده و روزنامه‌نگارا نگلیسی است. او در این کتاب شما را به دنیایی فانتزی می‌کشاند که در آن تمام چارچوب‌های زمان شکسته است و قهرمان داستان مردی است که قرن‌ها زندگی کرده است اما ظاهرش این را نشان نمی‌دهد. این مرد از زندگی در طول اعصار و تجربیاتش می‌گوید و به شما می‌گوید آیا قرن‌ها زندگی‌کردن می‌تواند کسالت‌بار باشد یا نه.

• کتاب آرامش اثر دیگری از مت هیگ و راهنمای دوام آوردن در این دنیای پر استرس است. کتاب آرامش مجموعه‌ای از جزایر کوچک امید است، مجموعه‌ای از دلداری‌ها و داستان‌هایی که راه‌های جدیدی برای دیدن خود و جهان به ما نشان می‌دهد تا بدانیم در این دنیا تنها نیستیم.

دربارۀ مت هیگ‌: نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی

کتاب یادداشت‌‌هایی بر سیاره‌ی مشوش

مت هیگ نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی در سال 1975 در شفیلد به دنیا آمد و در نیوآرک، ناتینگهام شایر بزرگ شد. او در دانشگاه هال و دانشگاه لیدز و در رشته‌های زبان انگلیسی و تاریخ تحصیل کرد و در حال حاضر در یورک زندگی می‌کند. پس از راه‌اندازی شرکت بازاریابی اینترنتی خود و کار در یک کلوپ شبانه در اسپانیا، تبدیل به یک نویسندۀ تمام‌وقت شد. او برای روزنامه‌های مختلف ملی از جمله گاردین و ایندیپندنت می‌نویسد. مت هیگ آثار داستانی و غیرداستانی زیادی برای کودکان و بزرگسالان نوشته است. اثر غیرداستانی او با عنوان «دلایلی برای زنده‌ ماندن» پرفروش‌ترین کتاب ساندی تایمز شد و به مدت 46 هفته در فهرست 10 کتاب برتر بریتانیا قرار گرفت. او در این کتاب از داستان زندگی خودش صحبت کرده است که در 25 سالگی به شدت دچار افسردگی شد و تصمیم به خودکشی داشت اما آخرین لحظه منصرف شد و تصمیم گرفت با افسردگی به زندگی خود ادامه دهد.

فعالیت‌ها و آثار دیگر مت هیگ:

هیگ در سال 2018 اشعاری را برای گروه موسیقی اندی باروز خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی نوشت که عنوان آن برگرفته از کتاب «دلایلی برای زنده ماندن» بود. رمان پرفروش کودکان او با نام «پسری به نام کریسمس» در سال 2021 تبدیل به فیلمی پرفروش شد. رمان خون آشامی هیگ با نام «ردلی‌ها» در سال 2011 منتشر شد. او در سال 2013 کتاب «انسان‌ها» را منتشر کرد. این کتاب داستان یک آدم فضایی است که به شکل یک مدرس دانشگاه در می‌آید که کارش سخنرانی و تدریس ریاضیات دربارۀ خطرات ثبات زمین است. در سال 2017 رمانی با نام‌ «چگونه زمان را متوقف کنیم» از او منتشر شد، این رمان دربارۀ مردی است که به نظر 40 ساله می‌رسد اما در واقع 400 سال زندگی کرده است و شکسپیر، اسکات فیتز جرالد و بسیاری چهره‌های مشهور دیگر را ملاقات کرده است. در سال 2020 مت هیگ رمان مشهور خود «کتابخانۀ نیمه‌‌شب» را منتشر کرد. این کتاب در فهرست نهایی جوایز بریتانیا قرار گرفت و کتاب داستانی سال 2021 شد. هیگ قلمی بسیار خوانا دارد و به‌صورت مستمر بین زبانی زهرآگین و شوخ‌طبع جابه‌جا می‌شود و این موضوع تلاش او برای جستجوی دغدغه‌های ادبی عمیق‌تر را پنهان می‌کند. هیگ به‌ویژه در داستان‌های بزرگسال خود، از راوی‌های غیرمعمول برای تشریح داستان زندگی خانوادگی و اختلالاتشان بهره می‌برد و همچنین مفاهیم اضطراب، سرکوب و کنترل در زمینه روابط خانوادگی را بررسی می‌کند.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی