محتوم (نگاه علم به زندگی بدون اراده آزاد)

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
1211

علاقه مندان به این کتاب
18

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
2

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب محتوم

انتشارات نوین منتشر کرد :
اثری از رابرت ساپولسکی نویسندۀ کتاب‌های رفتار و چرا گورخرها زخم معده نمی گیرند.
وقتی افراد برای اولین بار با بحث فلسفی در مورد ارادۀ آزاد روبه‌رو می‌شوند، ذهنشان با چالش مواجه می‌شود. افرادی که وجود ارادۀ آزاد را نفی می‌کنند اعتقاد دارند که هیچ‌کس آنچه را که انجام می‌دهد، انتخاب نمی‌کند. فرض کنید وقتی از کنار یک کافه رد می‌شوید تصمیم می‌گیرید که قهوه بگیرید. شما فکر می‌کنید که می‌توانستید تصمیم دیگری بگیرید و هیچ اجباری نبود که شما را به خرید قهوه مجبور کند. اما اگر دقت کنید می‌بینید که این میل توسط رویدادهایی در مغز شما ایجاد شده و رویدادهای قبلی مغز شما در تعامل با محیط اطرافتان باعث ایجاد این میل شده است. مغز شما هم به دلیل ژن و روش تربیتی که شما داشته‌اید به این شکل بوده است و ژن و روش تربیتی شما هم به آشنایی والدینتان برمی‌گردد. همینطور می‌توان به عقب برگشت تا زنجیره‌ای بدون وقفه از علل مختلف را مشاهده کرد.
اگر ارادۀ ما در انجام کارهایمان به این شکل محتوم باشد، پیامدهای اخلاقی کارهایمان گیج‌کننده است. ممکن است دیگر نتوانیم افراد را برای کارهایی که کرده‌اند سرزنش کنیم. برای مثال اگر ما با ژن‌هایی مثل ژن‌های یک قاتل زنجیره‌ای به دنیا می‌آمدیم و در همان شرایطی که او تربیت شده رشد می‌کردیم، احتمالا ما هم مثل او عمل می‌کردیم. همه چیز به شانس بستگی دارد؛ حتی اینکه ویژگی‌های شخصیتی مناسب برای مواجهه با بدشانسی را دارید یا نه. رابرت ساپولسکی در کتاب محتوم زنجیره علّی که به رفتار انسانی منتهی می‌شود را بررسی می‌کند؛ از چند ثانیه و چند دقیقه قبل‌تر و اتفاقاتی که در ساختار مغز و هورمون‌ها رخ می‌دهد گرفته تا بررسی ژن‌ها و فرهنگی که فرد در آن رشد کرده است. اگر وضعیت فعلی جهان نتیجه وضعیت قبلی آن باشد، و آن وضعیت هم به نوبۀ خود ناشی از وضعیت پیشین باشد و این زنجیره تا گذشته ادامه پیدا کند، در این صورت به نظر می‌آید که جزئیات دقیق علت و معلول اهمیت زیادی نداشته باشد.
کتاب محتوم حول محور چهار موضوع اصلی می‌پردازد که در فصل‌های مختلف تشریح می‌شود.
_ زندگی شما تحت تأثیر عواملی زیستی و فرهنگی قرار دارد که خارج از کنترل شما هستند.
_ تصمیمات شما به‌طور ناخودآگاه شکل می‌گیرند.
_ تصمیمات تحت تأثیر دهه‌ها شرطی‌سازی شناختی و فرهنگی قرار دارند.
_ آیا مسئولیت‌پذیری بدون اراده آزاد وجود دارد؟
هر تصمیمی که شما در زندگی می‌گیرید، از انتخاب شریک زندگی گرفته تا خوردن یک کیک شکلاتی، به دلیل ارادۀ آزاد و انتخاب شما نیست. بلکه مربوط به مجموعه‌ای پیچیده از عوامل زیستی و فرهنگی است که شما کنترلی روی آن ندارید. وقتی شما رفتار خاصی می‌کنید، مغز شما آن رفتار را تولید می‌کند و آن هم به این دلیل است که نورون‌های مغز شما چند ثانیه قبل از آن رفتار، به شیوه خاصی عمل کرده‌اند.
علت رفتار نورون‌های مغز هم به دلیل محرکی مثل فکر یا احساس به آن روش عمل کرده است و هورمون‌های ما باعث شکل‌گیری محرکی مثل فکر یا احساس بوده‌اند. این هم به دلیل تجربیاتی است که مغز شما در سنین مختلف رشد مثل نوجوانی، کودکی و دوران جنینی به وجود آورده است. تمام این موارد هم نتیجۀ ژن‌های شما و فرهنگ و جامعه‌ای است که در آن متولد شده‌اید که آن هم تحت تأثیر فشارهای اکولوژیکی و تکاملی قرار گرفته است که در وهله اول فرهنگ را ایجاد کرده‌اند؛ زنجیره‌ای بی‌پایان از عوامل مختلف.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب محتوم اثر رابرت ام. ساپولسکی

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

محتوم از سایت گودریدز امتیاز 4.2 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

محتوم از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب محتوم:

محتوم؛ نگاه علم به زندگی بدون ارادهٔ آزاد اثر رابرت اِم. ساپولسکی استاد زیست‌شناسی و عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصابِ دانشگاه استنفورد، محقق و نویسندهٔ آمریکایی است که با نوشتن کتاب «چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند» به شهرت رسید. این کتاب در سال 2023 منتشر شد و نویسنده در آن به شما نشان می‌دهد که آیا شواهد عصبی به نفع اراده‌ٔ آزاد هستند یا علیه آن. ساپولسکی در این کتاب در مورد ژنتیک، تجربه و محیط زندگی ما توضیح می‌دهد و اصطلاح «ارادهٔ آزاد» را با توجه به این شواهد زیر سؤال می‌برد. او همچنین در این کتاب پیامدهای اخلاقی عدالت و مجازات در مدل رفتاری انسانی را تحلیل کرده است.

واکنش‌های جهانی به کتاب محتوم:

«کتاب محتوم عالی است... این کتاب به دلیل گستردگی تحقیقات و سرزنده بودن و عمق احساسات انسانی که منتقل می‌کند تبدیل به کتابی برجسته شده است.» - مجلهٔ وال‌استریت 

«تجربهٔ دهه‌ها مطالعهٔ ساپولسکی در زمینهٔ تأثیرات متقابل ژن‌ها و محیط بر رفتار، در کتاب محتوم به زیبایی می‌درخشد... او مثال‌های قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد چطور نظریهٔ آشوب، پدیده‌های نوظهور یا عدم تعین‌گراییِ فیزیک کوانتومی شکافی برای وجود ارادهٔ آزاد فراهم کرده‌اند.» - مجلهٔ علم

«دانشمند رفتارشناسی در کتاب محتوم دلایلی را بیان می‌کند که چرا هر عمل ما از پیش تعیین‌شده است و این‌که چرا نباید در مورد آن ناامید شویم ... محتوم یک متن بسیار شجاعانه است که بسیار ارزش خواندن دارد.» - گاردین

«کتابی جالب و جذاب... محتوم همچنین معدن طلایی از اطلاعات است و حتی کسانی که سواد علمی ندارند نیز می‌توانند از اطلاعات این کتاب در مورد علوم اعصاب بهره ببرند. فلسفه، نظریهٔ آشوب، پیچیدگی‌های نوپدیدی، فیزیک کوانتوم، رشد دانش در مورد علل صرع، اسکیزوفرنی و اوتیسم و البته تأثیر طبیعت و پرورش در تصمیم‌‌گیری به‌طور کامل در این کتاب توضیح داده شده است.» - سایکولوژی تودی

«ساپولسکی به سبک بی‌نظیر خود استدلال قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌کند و توضیح می‌دهد که ارادهٔ آزاد یک توهم بیش نیست... او با بسیاری از جنبه‌های این موضوع سخت برخورد می‌کند و مواد دشوار را در دسترس همگان قرار داده است. سبک جذاب و لحن طنزآمیز او یادگیری را سرگرم‌کننده کرده است.» - بوک‌لیست

چرا باید کتاب محتوم را بخوانیم؟

هدف اصلی کتاب محتوم این است تا قانعتان کند که آزادی اراده وجود ندارد یا دست‌کم در جاهایی که واقعاً مهم است، آزادی اراده از چیزی که معمولاً تصور می‌کنیم خیلی کمتر است. برای رسیدن به این هدف نیز رابرت ام. ساپولسکی نظریه‌های متفکران حوزه‌های فلسفه، تفکر حقوق، روان‌شناسی و علوم اعصاب را دربارهٔ آزادی اراده بررسی کرده است.

جملات درخشانی از کتاب محتوم:

«دو مرد در شب، در یک فرودگاه، کنار یک آشیانهٔ هواپیما ایستاده‌اند. یکی لباس فرم افسر پلیس به تن دارد و دومی لباس شخصی است. درحالی‌که در پس‌زمینه هواپیمای کوچکی به‌آرامی روی باند پرواز حرکت می‌کند، آن دو مرد با هم حرف می‌زنند. ناگهان ماشینی از راه می‌رسد و مردی با لباس نظامی پیاده می‌شود. او و مأمور پلیس با هم بحث می‌کنند. مرد نظامی شروع می‌کند به تلفنی حرف‌زدن. مرد لباس شخصی به او شلیک می‌کند و او را می‌کشد. به‌طور غیرمنتظره‌ای یک ماشین پر از مأموران پلیس از راه می‌رسد. همان‌طور که پلیس‌ها جنازه را می‌برند، افسر پلیس با آن‌ها حرف می‌زند. پلیس‌ها همان‌طور غیرمنتظره به همراه جنازه می‌روند، اما مرد لباس شخصی را نمی‌برند. افسر پلیس و مرد لباس شخصی حرکت و پرواز کردن هواپیما را تماشا می‌کنند و بعد با هم قدم‌زنان از صحنه دور می‌شوند. در این صحنه چه خبر است؟ مسلماً یک عمل مجرمانه اتفاق افتاده است. از حالت نشانه رفتنش هم معلوم بود که مرد لباس شخصی با نیت و قصد به آن نظامی شلیک کرد. کار هولناکی بود که حالت بی‌خیال مرد لباس شخصی آن را بدتر هم می‌کرد. قتلی در کمال خون‌سردی و بی‌قیدی. عجیب اینجاست که افسر پلیس هیچ تلاشی نکرد تا او را بازداشت کند.»

«جایی که آخرین اشتباه، دزدانه وارد کار می‌شود این است که فکر کنیم یک وضعیت ظاهرشونده می‌تواند گسترش یافته و طبیعت بنیادین آجرهای سازنده‌اش را تغییر دهد. خوب می‌دانیم که تغییری در سطح آجرها می‌تواند محصول ظاهرشوندهٔ نهایی را عوض کند. اگر کپی‌های زیادی از مولکولی را به شما تزریق کنند که شش تا از چهارده زیرمجموعه از انواع گیرنده‌های سروتونینی را فعال می‌کند، سطح کلان شما احتمالاً شامل دیدن تصاویر روشن و واضحی است که دیگران نمی‌بینند؛ علاوه‌برآن، احتمالاً قدری احساس استعلای مذهبی. نتیجهٔ سطح کلان ناشی از کاهش شدید مولکول‌های گلوکوز در جریان خون فرد، این است که به‌سختی به یاد می‌آورد گروور کلیولند قبل از بنجامین هریسون رئیس‌جمهور آمریکا بوده یا بعدش. حتی اگر بتوان خودآگاهی را به‌عنوان نزدیک‌ترین چیز به یک ظهوریافتگی شدید به رسمیت شناخت، باز می‌توان با وارد کردن مولکولی مثل فنوباربیتال به ناخودآگاهی دست یافت و با این کار نشان داد که ]خودآگاهی[ به‌هیچ‌وجه از آن اجزای سازنده‌اش نیست. خیلی خوب! پس بر این توافق داریم که تغییردادن جزء می‌تواند کل ظاهرشونده را تغییر دهد؛ و برعکسش هم مطمئناً صحیح است.»

«این کتاب هدفی دارد. هدفش این است که آدم‌ها را وادار تا دربارهٔ مسئولیت اخلاقی، ستایش و سرزنش و مفهوم آزادی اراده‌مان به شکل متفاوتی بیندیشند و همچنین دربارهٔ آن مسائل احساس متفاوتی داشته باشند. و بیشتر از همه هدف این است که جنبه‌های بنیادینی از روش رفتارمان را تغییر دهد. هدف خیلی چیزها که در معرضان قرار می‌گیریم همین است: اینکه رفتارمان را تغییر دهند. مطمئناً هدف اغلب سخنرانی‌ها، درس‌ها و کتاب‌ها این است؛ یعنی می‌خواهند تغییر دهند که به چه کسی رأی می‌دهید، باورتان دربارهٔ هفت روز اول خلقت جهان یا تعهدتان به ایده‌های متحد شدن کارگران دنیا و رها شدنشان از زنجیرها چیست. خیلی از تعاملات بین‌فردی‌مان هم چنین‌اند. هدف آن‌ها قانع کردن، راضی کردن، یارگیری، مجبور کردن، دفع کردن، تلقین یا اغفال است؛ و البته عده‌ای هم تلاش می‌کنند تا شما رفتارتان را طوری تغییر دهید تا تمام لحظات باقی‌ماندهٔ زندگی‌تان خیلی شادتر باشد، فقط به شرط آنکه آن شیء تبلیغ‌شده را بخرید. این‌ها همه برای این است که شما و هر کس دیگر رفتارتان را تغییر دهید و این سؤال عظیمی را پیش می‌کشد. پرسش فصل این بود: «اگر آدم‌ها از باور به آزادی اراده دست بردارند، آیا آشوب بی‌‌اخلاقی به‌پا خواهد شد؟» سؤال فصل حاضر این است: «اگر آزادی اراده‌ای در کار نیست، چطور ممکن است چیزی تغییر کند؟»»

تحلیلی بر کتاب محتوم‌:

از کسی رفتاری به شکل خاصی سر می‌زند. ممکن است این رفتار فوق‌العاده الهام‌بخش باشد یا نفرت‌انگیز. شاید معنی‌اش به افراد بستگی داشته باشد یا شاید هم کار و رفتاری بی‌اهمیت باشد. اما ما مکرراً با یک سؤال بنیادین مواجهیم: چرا این رفتار رخ داد؟ رابرت ام. ساپولسکی در کتاب رفتار توضیح داد که چرا انسان‌ها کاری خوب یا بد انجام می‌دهند. حالا او در کتاب محتوم توضیح می‌دهد که وقتی رفتاری می‌کنیم یعنی وقتی مغزمان رفتار خاصی تولید می‌کند، دلیلش جبری است که قبل از آن رفتار وجود داشته و خود آن نیز به دلیل جبری درست پیش از آن به وجود آمده است و همین‌طور قبل‌ترش تا آخر و سعی دارد در کتاب محتوم نشان دهد جبرگرایی چطور کار می‌کند؛ تا بررسی کند که زیست‌شناسیِ خارج از کنترل ما، در تعامل با محیط خارج از کنترل‌مان، چگونه از ما فردی خواهد ساخت که هستیم. او در این کتاب نشان می‌دهد وقتی آدم‌ها ادعا می‌کنند برای یک رفتار علتی هست که خودش علتی ندارد و اسمش را می‌گذارند «ارادهٔ آزاد» چطور اولاً فراموش کرده‌اند یا متوجه نشدند که جبرگرایی در صحنه حضور دارد و دوماً به‌خطا نتیجه گرفته‌اند که جنبه‌های دور و خاصی در جهان که غیرجبرگرایانه کار می‌کنند، می‌توانند شخصیت، اخلاقیات و رفتار را توضیح دهند.

فهرست مطالب کتابِ محتوم

فصل ۱. همین‌طور لاک‌پشته تا آخر!
فصل ۲. سه دقیقهٔ آخر فیلم
فصل ۳. نیت از کجا می‌آید؟
فصل ۴. ارادهٔ بااراده: افسانهٔ عزم
فصل ۵. مقدماتی از نظریهٔ آشوب
فصل ۶. آیا آزادی اراده‌تان آشوبناک است؟
فصل ۷. مقدماتی از پیچیدگی ظاهرشونده
فصل ۸. آیا آزادی اراده ظاهر می‌شود؟
فصل ۹. مقدماتی از عدم تعین کوانتومی
فصل 10. آیا آزادی اراده یک امر تصادفی است؟
فصل 10.5. میان‌پرده
فصل ۱۱. آیا همگی از کنترل خارج خواهیم شد؟
فصل ۱۲. چرخ‌دنده‌های باستانیِ درونمان
فصل ۱۳. پیش‌تر این راه را رفته‌ایم
فصل ۱۴. شوق مجازات
فصل 15. اگر فقیر بمیری

اگر از خواندن کتاب محتوم لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب رفتار اثر دیگری از رابرت ام ساپولسکی استاد زیست‌شناسی و عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصابِ دانشگاه استنفورد، محقق و نویسندهٔ آمریکایی است. نویسنده در این کتاب به بررسی زیست‌شناختی بهترین و بدترین رفتارهای انسان می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه فرآیندهای بیولوژیکی مختلف بر رفتار انسان‌ تأثیر می‌گذارند. 

• کتاب چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند اثر دیگری از ابرت ام ساپولسکی استاد عصب‌شناسی و زیست‌شناسی دانشگاه استنفورد است. این نویسنده قصد دارد به شما آموزش دهد که چگونه انواع هورمون‌ها و بخش‌های مختلف مغز در پاسخ به استرس فعال می‌شوند و رابطۀ بین استرس و افزایش خطر ابتلا به انواع خاص بیماری چیست. او فصل به فصل در این کتاب به تأثیر استرس بر سیستم گردش خون، ذخیرۀ انرژی، رشد،‌ تولید مثل، سیستم ایمنی و غیره پرداخته است.

دربارۀ رابرت ام. ساپولسکی‌: زیست‌شناس و عصب‌شناس آمریکایی

محتوم (نگاه علم به زندگي بدون اراده آزاد)

رابرت موریس ساپولسکی در سال 1957 به دنیا آمد. او استاد زیست‌شناسی و عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصابِ دانشگاه استنفورد، محقق و نویسندهٔ آمریکایی است. پدر ساپولسکی یک معمار بود اما رابرت در نوجوانی بیشترِ وقت خود را صرف مطالعه می‌کرد. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشتهٔ انسان‌شناسی زیستی در سال 1978 از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. سپس برای مطالعهٔ رفتارهای اجتماعی بابون‌ها در طبیعت به کنیا رفت. هنگامی که جنگ اوگاندا و تانزانیا در کشورهای همسایه درگرفت، او تصمیم گرفت به اوگاندا سفر کند تا جنگ را از نزدیک ببیند و شاهد فتح پایتخت اوگاندا به دست ارتش تانزانیا و متحدان شوروشی اوگاندا در سال 1979 بود. سپس به نیویورک بازگشت و در دانشگاه کافلکر به تحصیل پرداخت و مدرک دکترایش را در رشتهٔ عصب‌شناسی اخذ کرد. پس از یک سال‌ونیم مطالعهٔ میدانی در آفریقا، او به‌مدت 25 سال تا اوایل دههٔ 1990، هر سال تابستان برای مشاهدهٔ‌ گروه بابون‌ها به آن‌جا برمی‌گشت. او هر سال 8 تا 10 ساعت در روز را به مدت تقریباً چهارماه صرف ثبتِ رفتارهای این نخستی‌ها کرد.

حرفه:

ساپولسکی به‌عنوان یک متخصص اعصاب و غدد، بیشتر بر روی مسائلی مانند استرس و انحطاط عصبی و همچنین احتمالات استراتژی‌های ژن درمانی برای محافظت از نورون‌های حساس در برابر بیماری تمرکز کرده است. هر سال ساپولسکی بخشی از تحقیقاتش در کنیا را صرف مطالعهٔ جمعیت بابون‌های وحشی می‌کند تا منابع استرس را در محیط زندگی آن‌ها شناسایی کند و رابطهٔ بین شخصیت و الگوهای بیماری‌های مرتبط با استرس را در این حیوانات شناسائی کند. او همچنین مقاله‌هایی در رابطه با اختلالات عصبی و دفاع از جنون در سیستم حقوقی آمریکا نوشته است. آثار او به‌طور گسترده در مجله‌ها و روزنامه‌های مختلف از جمله نیویورک تایمز، استنفورد و تهران تایمز منتشر شده‌اند. تخصص ساپولسکی در نخستی‌شناسی و علوم اعصاب او را در بحث عمومی سلامت‌روان و روابط انسانی به شهرت رساند. در سال 2007 انجمن پیشرفت علم آمریکا، جایزهٔ جان پی مک گاورن را برای علوم رفتاری به او اعطا کرد. کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های ساپولسکی در کانال یوتیوب استنفورد منتشر می‌شود.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی