زیر تور
تخفیف

%10

زیر تور

(0)
نویسنده:

3,200,000ریال

2,880,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
708

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب زیر تور

نشر چشمه منتشر کرد:
از آیریس مرداک، نویسنده و فیلسوف بریتانیایی ایرلندی‌تبار، به‌رغم بالاوپایین‌های فراوان زندگی شخصی‌اش از جمله ابتلا به بیماری آلزایمر در سال‌های پایانی عمر، آثاری برجسته برجا مانده که الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و متفکران بوده‌اند. زیر تور، اولین اثر منتشرشده‌ی او که رمانی فلسفی است به زبانی طنزآلود، محبوب‌ترین کارش به حساب می‌آید.
جِیک داناهیو مترجم و نویسنده‌ی مستعد اما آس‌وپاسی است که، علاوه‌بر تمام مشکلاتی که از بی‌پولی‌اش آب می‌خورد، به‌تازگی بی‌خانمان هم شده. جست‌وجوی او برای یافتن سرپناه به موقعیت‌هایی مضحک و ملاقات با آدم‌هایی عجیب می‌انجامد؛ پایش به یک حیوان‌ربایی باز می‌شود، با جمعی کمونیست دم‌خور می‌شود، برای یافتن دوستی قدیمی به پاریس سفر می‌کند و در این میان با دوستان فیلسوف‌مآبش درباره‌ی فلسفه‌ی عشق و معنای دوستی و ماهیت زبان گفت‌وگو می‌کند. منتقد مجله‌ی تایم، که زیر تور را یکی از صد رمان برتر انگلیسی از ۱۹۲۳ تا به امروز می‌داند، در یادداشت خود درباره‌ی این کتاب می‌نویسد «مرداک از نادره‌های روزگار است؛ فیلسوفِ رمان‌نویسی که واقعاً بلد است شخصیت بیافریند و از همین اولین رمان مهارتش را در مطرح کردن سؤالاتِ ذهنی پرسشگر و آمیختن بدبینی با طنز و آفریدن پیرنگ‌های پیچاپیچ نشان‌مان می‌دهد.»
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب زیر تور اثر آیریس مرداک

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

زیر تور از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

زیر تور از سایت آمازون امتیاز 4.1 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی رمان زیر تور:

زیر تور اولین رمان آیریس مرداک نویسنده و فیلسوف انگلیسی است که در ادبیات و فلسفه جایگاهی ویژه داشت. این رمان اولین‌بار در سال 1954 منتشر شد و نقش مهمی در ادبیات پس از جنگ داشت. ماجراهای این کتاب در لندن می‌گذرد و داستان دوناهیو است، یک بی‌خانمان، نویسنده و مترجم بداقبال که از سر درماندگی دست به دامن گذشتهٔ پرفرازونشیب خود شده و در نتیجه درگیر ماجراها و حوادثی غیر منتظره می‌شود. نویسنده در خلال این داستان به مضامینی همچون ماهیت آزادی، مسئولیت و شرایط انسانی پرداخته است. در 2005 نشریهٔ تایمز این اثر را در لیست صد رمان برتر منتشر شده پس از 1923 قرار داد. مؤسسه انتشارات کتابخانهٔ مدرن نیز این کتاب را یکی از درخشان‌‌ترین آثار قرن بیستم معرفی کرد.

واکنش‌های جهانی به رمان زیر تور:

«مرداک یک فیلسوف بی‌نظیر و تکرارنشدنی است و یک رمان‌نویس فلسفی که می‌توانست شخصیت‌های واقعی خلق کند و در رمان زیر تور تمام موهبت‌ها و استعدادهایش را به نمایش گذاشت. ذهن جستجوگرش به شک و تردید و لحن طنزآمیزش به توطئه‌های درهم تنیده تبدیل شده است.» - تایم «صد رمان برتر قرن»

«زیر تور ظهور یک استعداد درخشان است.» - تایمز

«از میان تمام رمان‌نویس‌هایی که از زمان جنگ به بعد نوشتند، به‌نظر من مرداک قابل‌توجه‌ترین رمان‌نویس است. من فکر می‌کنم پشت تمام داستان‌هایش یک نبوغ ادبی نهفته است و قدرت واقعی‌اش را در رمان زیر تور به نمایش گذاشته است.» - ساندی تایمز

«یک داستان خیره‌کننده، ساده و طنز.» - تایمز (لندن)

چرا باید رمان زیر تور را بخوانیم؟

زیر تور کاوشی عمیق در مورد پیچیدگی‌های روابط انسانی و معضلات فلسفی است. این رمان با مطالعات شخصیتی روشنگر و عمیق خود، اثری مهم در چارچوب ادبیات مدرن است و تکنیک روایی و استادانهٔ آیریس مرداک و درگیری پایدار او با پرسش‌های فلسفی را به نمایش می‌گذارد. این کتاب نمادی از جست‌وجوی درونی برای رسیدن به خودآگاهی است و مرداک از طریق شخصیت‌پردازی غنی و زیرمایه‌های فلسفی خود، داستانی دربارهٔ پیچیدگی‌های زندگی و جست‌وجوی پایدار در دنیای اغلب پرهرج‌ومرج نوشته است.

تحلیلی بر رمان زیر تور:

زیر تور داستان جیک دوناهیو است، یک نویسندهٔ ایرلندی ساکن لندن که در پیچیدگی‌های عشق و دوستی گم می‌شود و در پی اصالت در هنر می‌گردد. داستانِ رمانِ زیر تور، با از دست‌دادن شغل و آپارتمان جیک آغاز می‌شود و همین ماجراها او را وامی‌دارد که به روابط و علایق خود فکر کند. هنگامی که جیک با شخصیت‌های مختلفی مانند دوست قدیمی‌اش هوگو و بازیگری مرموز به نام آنا روبه‌رو می‌شود، به بررسی موضوعات اگزیستانسیالیم، ماهیت واقعیت و تعامل بین هنر و زندگی می‌پردازد. در ادامه نیز رمان با کشمکش‌های درونی جیک و جست‌وجوی معنا در میان جهانی آشفته ادامه می‌یابد و این درحالی است که نویسنده در تمام طول داستان طنز و تفکرات فلسفی را در هم آمیخته است. درنهایت جیک از خلال ماجراهای ناگوار زندگی‌اش در مورد به‌هم پیوستگی روابط می‌آموزد و به سمت درک عمیق‌تری از خود و جایگاهش در جهان کشیده می‌شود. این رمان به‌دلیل توسعهٔ شخصیت‌های غنی و کاوش متفکرانه‌اش در تجربیات انسانی بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین آن را به قابل توجه‌ترین اثر مرداک تبدیل کرد.

خلاصهٔ رمان زیر تور:

جیک نویسنده‌ای سرخورده و بی‌هدف است که به‌دنبال دوستی، عشق و هنر در لندن پس از جنگ می‌گردد. داستان با زندگی جیک آغاز می‌شود و نویسنده مبارزهٔ او با زندگی روزمره و حرفهٔ ادبی‌اش را به تصویر می‌کشد. از همان ابتدای داستان دوستش جیک و معشوق پیشینش آنا او را از آپارتمان بیرون می‌اندازند و بدین ترتیب سفر پرپیچ‌وخم جیک در شهر آغاز می‌شود. تعاملات او با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف از جمله تاجری وسوسه‌انگیز، یک فیلسوف و یک هنرپیشه به نام فین، به برجسته‌کردن درگیری‌های درونی و معضلات وجودی او می‌انجامد. یکی از حوادث محوری رمان پیداشدن دست‌نوشتهٔ دزدیده‌ شدهٔ جیک است که اشاره‌ای به جست‌وجوی معنا و تعلق دارد. این اتفاق او را به سمت رویارویی در روابطش با افراد دوروبرش سوق می‌دهد و درنهایت او را مجبور می‌کند دوباره به اولویت‌ها و آرزوهایش فکر کند و آن‌ها را ارزیابی کند.

مضامین رمان زیر تور:

عشق نافرجام
جیک عاشق آنا است، آنایی که هوگو را دوست دارد، هوگویی که عاشق سدی است و سدی‌ که عاشق جیک است! مانند یک درام شکسپیری، عشق نافرجام در اولین رمان مرداک پیچیده است. جیک که ادعا می‌کند از مردم خوشش نمی‌آید و ترجیح می‌دهد از روابط دور بماند به‌طور تصادفی عاشق آنا می‌شود و گرچه آنا هرازگاهی تسلیمش می‌شود اما درنهایت از این رابطه فرار می‌کند. آنا در عوض شیفتهٔ هوگو می‌شود که ذهنش برای آنا مانند یک دارو است. هوگو افکار آنا را آزاد می‌کند و به او الهام می‌بخشد. با این‌که‌ آنا عاشق هوگو شده، اما هوگو خواهر آنا، سدی را بیشتر باب میل خود می‌یابد. سدی دختری باهوش است و هوگو می‌خواهد هر جور شده عشقش را به‌دست بیاورد. هوگو از آنا دوری می‌کند اما جلوی سَدی یک دست‌وپا چلفتی بیش نیست و همین سَدی را می‌ترساند و از جیک می‌خواد از او در برابر هوگو محافظت کند.

سکوت
در این داستان نویسنده با کنایه به سکوت اشاره کرده است. کتابی که جیک منتشرکرده «صدا خفه‌کن» نام دارد و بیشتر براساس افکار و فلسفهٔ هوگو است که به‌ نوبهٔ خود مفاهیم فیلسوف اتریشی لودویگ یوزف یوهان وینگشتاین را منعکس می‌کند. موضوع سکوت در تئاتر آنا نیز مشهور است، جایی که بازیگران در آن صحبت نمی‌کنند و از تماشاگران خواسته می‌شود هیچ صدایی در نیاورند و کَف نزنند. جیک که با ترجمهٔ رمان‌های فرانسوی به انگلیسی امرارمعاش می‌کند، وقتی به پاریس می‌رود نیز نمی‌تواند با کسی ارتباط قرار کند و به سمت نوع دیگری از سکوت کشیده می‌شود. ارزش سکوت در گفت‌وگوی بین هوگو و جیک نیز موج می‌زند. 

اگر از خواندن کتاب زیر تور لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب هنری و کیتو اثر دیگری از آیریس مرداک نویسنده و فیلسوف است. این کتاب در ژانر تریلر و جنایی قرار دارد چون روایتگر جنایاتی خشونت‌بار است و تعلیق در آن موج می‌زند. داستان این کتاب دربارهٔ هنری مارشالسون و کیتو فوربس است که از کودکی با هم دوست بوده‌اند و در حومهٔ انگلیس زندگی می‌کنند. نویسنده در این رمان به ارتباط قطع‌شدهٔ این دو نفر و زندگی‌شان در اوایل دههٔ سی‌ام زندگی‌شان پرداخته است.

• کتاب دریا دریا مشهورترین اثر آیریس مرداک نویسنده و فیلسوف ایرلندی‌تبار است. این کتاب برندهٔ جایزهٔ بوکر شد و شخصیت اصلی آن چارلز آروبی است، مردی حدوداً شصت‌ساله و مدیر یک سالن تئاتر که پس از بازنشستگی ویلایی در یک ساحل می‌خرد تا باقی عمرش را در آرامش سپری کند اما اتفاقات عجیبی به وقوع می‌پیوندد و آرامش او را برهم می‌ریزد.

دربارۀ آیریس مرداک‌: برندهٔ جایزهٔ بوکر

زير تور

آیریس مرداک رمان‌نویس و فیلسوف ایرلندی‌تبار در 1919 به دنیا آمد و در 1999 درگذشت. مرداک را بیشتر به‌خاطر رمان‌هایش با مضامینی چون خوب و بد، روابط جنسی، اخلاق و قدرت ناخودآگاه می‌شناسند. رمان مشهور او «دریا، دریا» است که در سال 1978 برندهٔ جایزهٔ‌ بوکر شد. در سال 1987 ملکه الیزابت دوم عنوان دختر برگزیده را به‌خاطر خدماتش در زمینهٔ ادبیات به او اهدا کرد. در سال 2008 مجلهٔ تایمز مرداک را در فهرست «50 نویسندهٔ برتر بریتانیایی از سال 1954» قرار داد. مرداک در دوبلین به دنیا آمد و زمانی که تنها چند هفته داشت خانواده‌اش به لندن نقل‌مکان کردند و او در سال 1938 به کالج سامرویلِ آکسفورد پیوست و به تحصیل در رشتهٔ تاریخ‌ باستان و فلسفه روی آورد. پس از فارغ‌التحصیلی او برای کار به وزارت خزانه‌داری رفت اما در 1944 این شغل را ترک کرد و در ادارهٔ امداد و توانبخشی سازمان ملل متحد مشغول به کار شد.

تحصیلات و فعالیت ادبی:

از سال 1947 تا 1948 او در مقطع کارشناسی ارشد کالج نیونهامِ کمبریج فلسفه خواند و تا سال 1963 به تدریس فلسفه پرداخت و از سال 1963 تا 1967 یک روز در هفته در بخش مطالعات عمومی کالج سلطنتی هنر تدریس کرد. مرداک در سال 1956 با جان بیلی منتقد ادبی و رمان‌نویس و استاد وارتونِ دانشگاه آکسفورد ازدواج کرد که تا زمان مرگ مرداک با هم زندگی کردند. اولین رمان آیریس مرداک «زیر تور» بود که در سال 1954 منتشر شد. او قبل از انتشار این کتاب مقالاتی در مورد فلسفه نوشته بود و اولین تک‌نگاری‌اش دربارهٔ «ژان پل سارتر» نیز به زبان انگلیسی منتشر شده بود. پس از این رمان 25 رمان دیگر و چند اثر فلسفی از او منتشر شد و شعر نیز می‌سُرود. او در سال 1982 عضو افتخاری خارجی آکادمی هنر و علوم آمریکا شد. آخرین رمان او با عنوان «معضل جکسون» در سال 1995 منتشر شد. مرداک در سال 1997 به آلزایمر مبتلا شد و در سال 1999 در آکسفورد درگذشت.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی