تفسیر خواب

(93)

4,250,000ریال

2,975,000 ریال

دفعات مشاهده کتاب
10663

علاقه مندان به این کتاب
83

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
5

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب تفسیر خواب

انتشارات مرکز منتشر کرد:
بیش از یک قرن پیش فروید با نوشتن این کتاب، برای تفسیر خواب و رویا، که پیش از آن موضوع حدس و گمان‌های عوامانه و سطحی بود. پایه و اسلوبی علمی و نظام‌مند فراهم کرد و گامی بزرگ در زمینه‌ی جست‌وجوی علمی در ذهن انسانی و فهم پدیده‌ها و مسائل ذهنی برداشت. با این حال در آغاز کتاب پیش از ارائه‌ی نظریه‌ی خویش، یعنی تلقی خواب دیدن به منزله‌ی تحقق آرزو، سابقه‌ی علمی رویاها را به تفصیل بررسی کرد که آن نیز نمونه‌ای از کاردقیق پژوهش‌گرانه و ارج‌شناسی تلاش‌های دیگران به شمار می‌آید. فروید خواب‌ها را «بزرگ‌راهی به درون ناخودآگاه» می‌دانست و عالمان پس از او نیز چون خود و او از این بزرگ‌راه برای راه یافتن به جهان پیچیده‌ی ذهن انسانی بهره‌های بسیار بردند. روان‌کاوی و روان‌درمانی امروز بی‌تردید به کار پیشاهنگ و پیشتاز فروید دین بسیار دارد.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی

معرفی کتاب تفسیر خواب اثر زیگموند فروید

امتیاز در گودریدز: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

تفسیر خواب از سایت گودریدز امتیاز 3.8 از 5 را دریافت کرده است.

امتیاز در آمازون: ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

تفسیر خواب از سایت آمازون امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کرده است.

معرفی کتاب تفسیر خواب:

تفسیر خواب کتابی از زیگموند فروید عصب‌شناس و بنیانگذار روانکاوی اتریشی است که در سال 1899 برای اولین‌بار منتشر شد و در آن نویسنده نظریهٔ خود در مورد ناخودآگاه را با توجه به تفسیر خواب معرفی می‌کند و در مورد آنچه که بعداً به نظریهٔ عقدهٔ ادیپ تبدیل شد، بحث می‌کند. فروید این کتاب را حداقل هشت بار اصلاح کرد و در ویرایش سوم، بخش گسترده‌ای به آن اضافه کرد که به دنبال تأثیر ویلهم استکل، نمادگرایی رویا را مورد بررسی قرار داد. در چاپ اول تنها 600 نسخه از این کتاب منتشر شد که به مدت هشت سال چندان فروشی نداشت ولی بعدها محبوبیت یافت. به دلیل طولانی‌بودن و پیچیدگی این کتاب، فروید سال‌ها بعد نسخه‌ای خلاصه‌شده از این کتاب را با عنوان «تاویل رویا» منتشر کرد. اما کتاب تفسیر خواب را به‌طور گسترده یکی از مهم‌ترین آثار فروید می‌دانند.

واکنش‌های جهانی به کتاب تفسیر خواب:

«یک قرن از انتشار کتاب تفسیر خواب می‌گذرد و ایده‌های فروید چنان عمیق در فرهنگ مردم نفوذ کرده است که اکثر مردم بدون این‌که از آن آگاه باشند، آن‌ها را به کار می‌برند.» - نیویورک تایمز

«کتاب تفسیر خواب یکی از بهترین کاربردها و بسط‌های بزرگ اصل سقراطی است که در کتاب «خودت را بشناس: زندگی در برابر مرگ» (1959) مطرح کرده بود.» - نورمن اُ. براون، کلاسیک‌گرا

«کتاب تفسیر خواب «اولین کتاب بزرگ» فروید در زمینهٔ فلسفهٔ فرویدی است. به نظر من مانند دیگر آثار فروید «معناشناسی میل» را مطرح می‌کند.» - پل ریکور، فیلسوف

«تفسیر خواب «اثری مهم و تاریخی» است و کمبل در کتاب دیگرش «اسطوره‌شناسی خلاق» (1968) اشاره کرد که این کتاب بر اساس بینش‌هایی است که طی سال‌ها مطالعه دربارهٔ خیال‌پردازی‌های افراد دچار اختلال عصبی به دست آمده است.» - جوزف کمبل، اسطوره‌شناس

«کتاب تفسیر خواب شاهکار فروید است. این کتاب را می‌توان نوعی زندگی‌نامه در نظر گرفت و آن را با کتاب طبیعت‌شناسی چارلز داروین دربارهٔ منشأ گونه‌ها مقایسه کرد.» - جان فورستر، فیلسوف

چرا باید کتاب تفسیر خواب را بخوانیم؟

رایج‌ترین خواب‌ها کدامند و چرا خواب می‌بینیم؟ تعبیر خواب‌های مختلف و حتی خواب مرگ چیست؟ رویاهای مختلف مانند شناکردن در‌آب، شکست یا پرواز واقعاً چه معنایی دارند؟ تفسیر خواب یکی از کامل‌ترین کتاب‌های فروید در مورد اهمیت رویاها است و نویسنده سعی کرده است با کمک روانشناسی به این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر در زمینهٔ خواب‌ها و رویاها پاسخ دهد.

جملات درخشانی از کتاب تفسیر خواب:

«قضاوت ساده کسی که تازه از خواب بیدار شده است این است که رویاهای او، حتی اگر خود از دنیایی دیگر نیامده بودند، به هر حال او را به دنیای دیگری برده بودند. فیزیولوژیست کارآزموده بورداخ (1838، ص 499) که ما مدیون شرح دقیق و هوشمندانه وی از پدیده رویائیم، این نظر را در فرازی بسیار ـ گفته‌ ـ شده بیان می‌کند: «در رویاها، زندگی روزانه، با زحمت‌ها و لذت‌هایش، با دردها و خوشی‌هایش هرگز تکرار نمی‌شود. به‌ عکس، رویاها درست هدفشان آزاد کردن ما از زندگی روزانه است، حتی زمانی که تمام ذهن ما آکنده از چیزی است، وقتی با اندوهی عمیق شرحه‌شرحه می‌شویم یا وقتی تمام نیروی فکری ما جذبِ مسئله‌ای می‌شود، رویا جز آن که وارد فضای حالت روحی ما شود و واقعیت را با نمادها بازنمایی کند کار دیگری نمی‌کند.» ا.ه.فیشته (1864، 541 و I)، از «رویای مکمل» در واقع به همین معنا، سخن می‌گوید و آنها را به مثابه یکی از موهباتِ اسرارآمیزِ طبیعتِ خود ـ شفابخشِ روح توصیف می‌کند. استرومپل (1877، 16)، در پژوهش خود در باب طبیعت و منشأ رویا ـ کاری که حقاً و وسیعاً مورد تحسین واقع شد ـ بر همین سیاق می‌نویسد: «کسی که خواب می‌بیند از عالمِ آگاهی هشیارانه خارج می‌شود.» و نیز همچنین (همانجا، ۱۷): «در رویاها حافظه ما از مضمون‌های منظمِ آگاهی هشیارانه و رفتار عادی آن تقریباً به کلی زدوده می‌شود.» و نیز (همانجا، 19) می‌نویسد که «ذهن در رویاها، تقریباً بدون حافظه، از مضمون عادی امور زندگی در بیداری جدا می‌شود.» با این همه، اکثریت قاطع نویسندگان دیدگاهی دیگر درباره رابطه رویاها و عالم بیداری اتخاذ می‌کنند.»

«تمام موادی یا اطلاعاتی که مضمون یک رویا را می‌سازند، به طریقی از تجربه مشتق می‌شوند، یعنی در رویا بازتولید می‌شوند یا به یاد می‌آیند ـ دست کم می‌توان این‌قدر را واقعیت مسلّمی انگاشت. ولی خطاست گمان کنیم ارتباطی از این دست میان محتوای یک رویا و واقعیت، به عنوان نتیجهٔ آنی مقایسه آنها، لزوماً به آسانی هویدا می‌‌شود. به عکس، کشف ارتباط نیازمند جستجویی مکرر و موشکافانه است، و در موارد بسیاری ممکن است دیرزمانی پنهان بماند. دلیل این امر در شماری از خصوصیت‌ها نهفته است که نیروی حافظه به گاهِ خواب عیان می‌کند و به رغم توجهی که غالباً به آنها شده است تاکنون از تبیین شدن سرباز زده‌اند. شایسته است که به این ویژگی‌ها دقیق‌تر بپردازیم. ممکن است اطلاعاتی در محتوای رویایی عیان شود که در حالت بیداری آن را به مثابه بخشی از دانش یا تجربه خود بازنشناسیم. البته، ما به خاطر می‌آوریم که آن چیز خاص را در خواب دیده‌ایم، ولی نمی‌توانیم به‌خاطر بیاوریم که چه هنگام و چطور آن را در زندگی واقعی تجربه کرده‌ایم. از اینرو درباره منشاء آن رویا به شک می‌افتیم و وسوسه می‌شویم باور کنیم رویاها دارای نیروی تولید مستقل‌اند. تا عاقبت، اغلب پس از فاصله‌ای طولانی، تجربه تازه‌ای خاطره گم شده رویداد دیگر را به یاد می‌آورد و همزمان سرچشمه رویا را آشکار می‌کند.»

«من خود از رویاهایم دریافته‌ام که تا چه حد بختیاری می‌خواهد که انسان سرچشمه عوامل خاص یک رویا را کشف کند. کما این که سالها قبل از تمام کردن این کتاب، تصویری از برج کلیسایی با طرحی بسیار ساده که نمی‌توانستم به خاطر بیاورم که آن را اصلا دیده‌ام، مرا رها نمی‌کرد. بعد ناگهان دیدمش، با قطعیت محض، در ایستگاه کوچکی در راه میانِ سالزبورگ و رایشنهال. نیمه دوم دهه نود قرن پیش نوزدهم بود و من اولین‌بار در 1886 از آن راه سفر کرده بودم. در خلال سالهای بعدی، که من سخت مشغول مطالعه رویاها بودم، عیان شدنِ مکرر تصویری از مکانی غریب و خاص در رویاهایم برایم دردِسری شده بود. در رابطه‌ای خاص و فضایی نسبت به من، در طرفِ دستِ چپ‌ام، فضای تاریکی را می‌دیدم که از آن شماری پیکرهای ماسه‌سنگی غریب تلألو داشتند. خاطره‌ای ضعیف ـ که مایل نبودم معتبرش بدانم ـ‌ به من می‌گفت که این نمامدخلِ یک سردابه آبجوست. ولی من از کشف معنای این تصویر در رویا و منشاء آن عاجز ماندم. از قضا در 1907 در پادواً بودم، که متأسفانه از 1895 نتوانسته بودم از آنجا دیدار کنم. اولین دیدارم از آن شهر دانشگاهی دوست‌داشتنی مأیوس کننده بود، چون نتوانسته بودم نقاشی‌های دیواری جوتو در مادونا در آرِنا را ببینم.»

تحلیلی بر کتاب تفسیر خواب‌:

خواب‌ها و رویاها از نظر فروید در نتیجهٔ دو فرآیند ذهنی شکل می‌گیرند. فرآیند اول شامل نیروهای ناخودآگاهی است که آرزویی را می‌سازند که با رویا بیان می‌شود و دومی فرآیند سانسور است که به زور بیان، آرزو را تحریف می‌کند. از نظر فروید، همهٔ رویاها اشکالی از «تحقق آرزوها» هستند که بعدها در کتاب دیگرش «فراسوی اصل لذت»، رویاهایی را که به نظر می‌رسد برآورده‌شدن آرزو نیستند مورد بحث قرار داد. سپس فروید این ایده را مطرح کرد که یک تحلیلگر می‌تواند بین محتوای آشکار و پنهان خواب تفاوت قائل شود. او در ادامهٔ کتاب توضیح می‌دهد که محتوای آشکار اشاره به روایت به‌یادماندنی‌ای دارد که در خود رویا آشکار می‌شود. محتوای نهفته به معنای زیربنایی خواب اشاره دارد. او در ادامه و در کتاب تفسیر خواب توضیح می‌دهد که در طول خواب، ناخودآگاه متراکم می‌شود، جابه‌جا می‌شود و نمایش‌هایی از محتوای خواب را شکل می‌دهد که محتوای پنهان آن اغلب پس از بیدارشدن برای فرد غیرقابل‌ تشخیص است.

فهرست مطالب کتاب تفسیر خواب

فصل اول: آثار علمی در باب مسائل رویاها
فصل دوم: شیوه‌ تفسیر رویاها: تحلیلی از رویایی نمونه
فصل سوم: رویا تحقق آرزو است
فصل چهارم: تغییر شکل در رویاها
فصل پنجم: مواد و منابعِ رویاها
فصل ششم: کارِ رویا، رویا-کار
فصل هفتم: روان‌شناسی رویا ـ فرایندها

اگر از خواندن کتاب تفسیر خواب لذت بردید، از مطالعۀ کتاب‌های زیر نیز لذت خواهید برد:

• کتاب فراسوی اصل لذت اثر دیگری از زیگموند فروید عصب‌شناس و بنیانگذار روانکاوی است. این کتاب نقطه عطف بزرگی در زمینهٔ نظریهٔ رانهٔ فروید است؛ جایی که فروید قبلاً رفتار انسانی را به انگیزه‌های اروس و تنظیم میل جنسی که براساس اصل لذت حاکم است، نسبت داده بود. او در این کتاب با تجدیدنظر در این موضوع، نظریهٔ فراسوی اصل لذت را بیان کرد. 

• کتاب روانشناسی خواب اثر دیگری از زیگموند فروید عصب‌شناس اتریشی است. این روانکاو بزرگ با طرح نظریه‌های شگفت‌انگیز در روانشناسی، دری نو به درک انسان از خود گشود. کشف ضمیرناخودآگاه، بررسی ریشهٔ نارسایی‌های روحی درگذشتهٔ خود، طرح‌های شگفت انگیز وی در روانکاوی و روانشناسی خواب باعث شد که نظریه‌های او در ادبیات نیز بسیار تاثیرگذار شود و امروزه هیچ‌کس از کسانی که خود را اهل ادبیات می‌دانند بی نیاز از خوانش و فهمیدن آثار فروید نیستند.

دربارۀ زیگموند فروید: روانکاو و عصب‌شناس اتریشی

تفسير خواب

زیگموند فروید در سال 1856 به دنیا آمد و در سال 1939 از دنیا رفت. او عصب‌شناس اتریشی و بنیان‌گذار روانکاوی بود، روشی بالینی برای ارزیابی و درمان آسیب‌شناسی‌ که بر اساس گفت‌وگو بین بیمار و روانکاو و نظریۀ متمایز ذهن و عامل انسانی صورت می‌گرفت. فروید از والدینی یهودی به دنیا آمد. او در سال 1881 مدرک دکترایش را در رشتۀ پزشکی از دانشگاه وین دریافت کرد. او پس اتمام دورۀ استادی خود در سال 1885 به عنوان دکتر آسیب‌شناسی اعصاب شروع به کار کرد. فروید از سال 1886 در وین زندگی و کار کرد. پس از الحاق آلمان به اتریش در مارس سال 1938، فروید اتریش را برای فرار از آزار و اذیت نازی‌ها ترک کرد. او در سال 1939 در تبعید و در انگلستان درگذشت. فروید در بنیان‌گذاری روانکاوی، تکنیک‌های درمانی مانند استفاده از تداعی آزاد را توسعه داد و به فرافکنی پِی بُرد و نقش مرکزی آن را در فرایند تحلیلی ایجاد کرد. گرچه روانکاوی به عنوان یک عمل تشخیصی و بالینی رو به زوال است، اما همچنان بر روان‌شناسی، روانپزشکی و روان‌درمانی و در سراسر علوم انسانی تأثیرگذار است. از دیگر آثار فروید می‌توان به «تمدن و ملالت‌های آن»، «عشق انتقالی»، «کاربرد روان‌کاوی در نقد ادبی»، «آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره»، «روانشناسی توده‌ای و تحلیل اگو»، «روانکاوی برای همه» و «کودکی را می‌زنند» اشاره کرد.

نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

نظرات کاربران (2)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • علی مهاجری
    • پاسخ به نظر

    ترجمه روان و خوبی داره. یکی از اولین و مهم‌ترین آثار فروید هست. برای شروع روانکاوی خوبه.

  • تصویر کاربر

    • معین موسوی نژاد
    • پاسخ به نظر

    کتاب تفسیر خواب دری به دنیای رویاهای همه انسانهاست تا به اونها نشون بده چقدر احمق هستند کسانی که به احمقانه ترین شکل ممکن رویاهاشون را تفسیر میکنن

بریده ای از کتاب (1)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • سید مجتبی پژمان
    • 0

    اگر رواندازمان در شب پس رود ممکن است خواب ببینیم مثلا عریان راه می رویم یا در آب افتاده ایم. اگر سرمان از قضا زیر بالش رود، خود را زیر صخره در حال سقوطی می بینیم که چیزی نمانده ما را زیر آوار خود مدفون‌کند.

عیدی