قطره محال‌اندیش

قطره محال‌اندیش (1)

(4)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
561

علاقه مندان به این کتاب
8

می‌خواهند کتاب را بخوانند
1

کسانی که پیشنهاد می کنند
1

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب قطره محال‌اندیش

انتشارات چشمه منتشر کرد:

باری... این مجموعه در فصول و اجرائ خود، آمیختگی دارد با باورهای نگارنده در مقاطع گوناگون مربوط به هر موضوع و هر مبحث، و آن را به منزله ی رد خط سیر پر افت و خیز قلمی باید دید که می کوشیده از زمانه ی خود غافل نماند: گر چه بی گمان به توفیق لازم دست نیافته است. اما این نکته باید به تاکید بیاید که فقط نویسندگانی شایستگی عنوان خود را می یابند که در روند کار و خلاقیت موفق به زمانه ی خویش و باز نمودن خلاقه ی و نقادانه ی آن شده باشند. امری که متاسفانه نگارنده بدان توفیق نیافته، اگر چه تلاشی جز همین نداشته و هرگز آسوده از این سئوال نبره است که : آیا ما از درک زمانه ی خود عاجز نبوده ایم؟
اما... و با اینهمه، اگر پذیرفته باشیم که هنر و ادبیات تصاویر و کلمات صرف نیستند، اگر پذیرفته باشیم که هنر و ادبیات یک کارکرد خلاقه و متعالی است، آنگاه نخواهیم توانست در روند درک زمانه، مقولاتی چون زیبایی نیکی و لزومی تعادل و هماهنگی همانچه پایه های اخلاقی و انسنی تفکر مکتوب هنری را می سازد به فراسوی دور افکنیم و زان پس نفس آسوده بکشیم.
نه! گیرم مرحله ی تازه ای از نهیلیسم دامن گستر شده باشد،
نه! گیرم مرحله ی تازه ای از نهیلیسم دامن گستر شده باشد، گیرم باروی بارها فروریخته باشد. گیرم حرص و ولع فزون از حد در جوامع بشری وجه غالب رفتار شده باشد.گیرم رشد زشتی های روح و نشانه های تباهی هول آور شده باشد: اما... هنر و ادبیات نمی تواند دستخوش ضد ارزش ها بشود.سهل است که همان زشتی و ولع و ناباوری و تباهی را باید رقم بزند و آنها را به زخ بازیگرانش بکشد:زیرا هنرور این زمانه در معنای حقیقی خودش نیک می داند که بار سنگین گرایش به یافتن چهره ای پذیرفتنی و مقبول برای زندگی همچنان و کماکان جایی جز شانه های بردبار هنر ادبیات نمی شناسد: گیرم مد ابتذال و تباهی چهره ی امید را هم فرو پوشانیده باشد!

فروشگاه اینترنتی 30 بوک

نظرات کاربران (1)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

  • تصویر کاربر

    • آزفنداک آزفنداک
    • پاسخ به نظر

    کتاب شامل مقالات و سخنرانی‌های دولت آبادی درباره ادبیات و مسائل اجتماعی هست که طی سالهای مختلف انجام شده که حاوی نکات جالبی هست.

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی