نمایشنامه های رادیویی معاصر

(0)

موجود نیست

دفعات مشاهده کتاب
120

علاقه مندان به این کتاب
2

می‌خواهند کتاب را بخوانند
0

کسانی که پیشنهاد می کنند
0

کسانی که پیشنهاد نمی کنند
0

نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب نمایشنامه های رادیویی معاصر

انتشارات سیراف منتشر کرد:
با سپید كردن موهایم فهمیدم كه معلمی به‌واقع و بی‌اغراق شغل و حرفه‌ی خاصی است. شغلی تنها شبیه خودش و نه جز آن. رنج‌ها و شیرینی‌های خودش را دارد. از این نظر بی‌رقیب است چرا كه به نظر تنها حرفه‌ای است كه به عدالتِ تمام سهم رنج و لذت را از ابتدا تا انتهای مسیر برابر نگه می‌دارد. رنج سركوفتن به در‌های ذهن هنر‌جویان و لذت گشودن این درها.
از سال 1379 تا كنون شاید میان همكاران نازنینم، جدّی‌ترین جهد و در نتیجه قابل اعتناترین خروجی را در مسیر آموزش درام‌نویسی برای رادیو در دانشگاه‌ها داشته‌ام. آموزش فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، و داستان‌نویسی گرچه به دلیل اتصال به قداست قلم و نوشتن برایم سرشار از لذت بوده، همواره با این آگاهیِ صادقانه توأم شده است كه دیگرانی شایسته و كاربلد هم این عرصه را به علاقه‌مندان و دانشجویان می‌آموزند اما درام‌نویسی برای رادیو یا معلمان ایثارگر و جدی ندارد یا دارد كه درس نمی‌دهند و در دانشگاه‌ها نیستند. این مهم‌تر مرا بر آن داشت كه این واحد را بسیار جدی‌تر بگیرم و تدریسش كنم؛ هرچند در رشته‌ی تئاتر و گرایش ادبیات نمایشی فقط دو واحد به خود اختصاص داده است كه به ضرب‌وزورِ ادامه‌ی مقطع تحصیلی و رسیدنِ به كارشناسی‌ارشد، یك تك‌واحدی دیگر به آن سنجاق می‌شود و این‌گونه نهایتاً عدد پرفخر «سه» به دست می‌آید كه باز هم كارآمد نیست.
اما دانشجویان که جد و جهد مرا دیدند و بارها دیدند و باز دیدند، آرام‌آرام در گوشم نجوا كردند كه روش و مطالب آموزشی خودم را مكتوب كنم. وسوسه‌شان كار كرد و اصول درام‌نویسی برای رادیو و راهنمای عملی نمایشنامه‌نویسی برای رادیو را دو ناشر چاپ کردند كه بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت و شد كتاب آموزشی همه‌ی دانشگاه‌هایی كه این واحد در دستور كارشان بود.
امروز برای آماده كردن آن دو كتاب ــ كه در واقع یك كتاب با دو پرداخت است ــ خوشحالم و بدیهی است که از دانشجویانم ممنونم.
دو سه سالی‌ است كه نجوای دیگری از طرف این دانشجویان در گوش من آغاز شده است و آن چاپ مجموعه نمایشنامه‌های رادیویی ــ به‌عنوان نمونه‌ی مثالی، كاربردی، و آموزشی ــ است كه بتوانند برای درك فرم نگارش و شیوه‌ی شكل دادن به ساختمان آن به آثار مورد نظر رجوع كنند. باز هم وسوسه‌شان كار كرد و شد این مجموعه كه پیش روی شماست.
در این رهگذر و با هدفی كه نوشته شد، تلاش كردم مجموعه‌ی كاملی از مثال‌ها كنار هم گرد آید؛ بنابراین اثر تك‌قسمتی، سریالیِ اورژینال و اقتباسی ــ یا به قول جاافتاده‌ی دیگری: تألیفی و تنظیمی ــ، و حتی یك اثر بسیار كوتاه مجاور هم شدند تا برای هر پرسشی، پاسخی و برای هر نیازی، كلیدی برای رفع آن در اختیار مخاطب ــ كه در گام نخست دانشجویان و هنرجویان و علاقه‌مندان و در گام‌های بعد سایر مخاطبان شناخته می‌شوند ــ قرار بگیرد.
هنوز بر این باورم جادوی رادیو و درام‌ شنیداری، جادوی دیگر و یكه و بی‌رقیبی است. این باور با من خواهد ماند، چرا كه در رود پرخروش فلسفه و ماهیت وجودی آن شنا كرده‌ام و در جایگاه یك پردازنده‌ی به تئاتر، با شنا کردن در آن رودِ بی‌بدیل تمایزها و تفاوت‌های این دو مدیوم بیشتر در چشم ذهنم و گوش جانم نشسته است.
تلاش‌هایی كه كرده‌ام و خواهم كرد و كتاب‌هایی كه آماده ساخته‌ام و خواهم ساخت و همین كمینه كه پیش رویتان است، تقلای عاشقانه‌ای برای رسیدن به این آرزوست كه روزی جملگیِ مخاطبان، این جادو را درك كنند و آثار كم‌منزلتی كه از سر سوءتقدیر و سوءمدیریت‌های موسمی پیشكششان می‌شود آن‌ها را نسبت به این رسانه و این گونه‌ی ارائه در فضاهای نمایشی بدبین نكند و بدانند كه شكوه تخیل رادیو را بی‌رقیب كرده است و همین‌گونه هم خواهد ماند.
فروشگاه اینترنتی 30بوک

نظرات کاربران (0)

نظر شما در مورد این کتاب

امتیاز شما به این کالا:

نظرات دیگر کاربران

بریده ای از کتاب (0)

بریده ای از این کتاب

بریده های دیگر کاربران

عیدی